شهر شیراز قابلیت ثبت جهانی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: شهر شیراز با تمام ظرفیت‌هایی در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، ادبی و صنایع‌دستی دارد، قابلیت ثبت جهانی را در میان شهرهای دنیا را داراست.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، جلسه دیدار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ در این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد شیراز گفت: شهر شیراز با تمام ظرفیت‌هایی در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، ادبی و صنایع‌دستی دارد، قابلیت ثبت جهانی را در میان شهرهای دنیا را داراست.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه در دوران زندیه شیراز پایتخت ایران بوده است، افزود: آثار ارزشمندی از این دوران برای ما به یادگار مانده و کریم‌خان زند که خود را نه پادشاه که وکیل‌الرعایا می‌خواند خدمات ارزنده‌ای را به این شهر و استان داشته و یادگارهایی را به‌جا گذاشته که امروزه از مواهب آن بهره‌مند می‌شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به این‌که به برخی از این آثار ارزشمند باگذشت زمان از بین رفته است، بیان کرد: میدان توپخانه شیراز از جمله آثاری است که مربوط به دوره زندیه بوده ولی هم‌اکنون اثری از آن بر جای نمانده است.

او ادامه داد: مذاکراتی با شهردار شیراز پیرامون احیای میدان توپخانه شیراز انجام شده و از برنامه‌های مهم پیش رو خواهد بود.

ثابت اقلیدی به برخی از پروژه‌های رها شده در شیراز هم اشاره کرد و گفت: پروژه ساماندهی آب رکن‌آباد شیراز که یک طرح و پروژه خلاقانه بوده است متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات و دلایل دیگر به‌صورت نیمه‌تمام رهاشده است که باید با مشارکت جدی شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز، این اداره کل این پروژه از سر گرفته شود.

او تصریح کرد: شیراز با عنوان سومین حرم اهل‌بیت علیه‌السلام در کشور مطرح است اما برای میزبانی از زائران به مفهوم واقعی باید با برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اظهار کرد: اجرای طرح مثلث نور را یکی از برنامه‌های مهم در راستای توسعه گردشگری مذهبی سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام است و این مثلث بین سه شهر مذهبی مشهد، قم و شیراز به وجود می‌آید تا بتوانیم در جذب زائران داخلی و خارجی توفیق بیش‌تری داشته باشیم.

محمد ثابت اقلیدی همچنین وجود آرامگاه دو شاعر بزرگ ایران و جهان را از مزیت‌های گردشگری شیراز در سطح بین‌الملل مطرح و تصریح کرد: آرامگاه حافظ و سعدی باید وضعیتی به‌مراتب بهتر از وضع موجود داشته باشند که در این راستا نیاز به همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر برای ساماندهی وضعیت پیرامونی و داخلی این دو مکان تاریخی فرهنگی فاخر کشورمان هستیم.

در ادامه رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن تبریک انتصاب محمد ثابت اقلیدی به سمت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: شورا مصوبات زیادی از گذشته در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی داشته که تاکنون تحقق‌ نیافته است و می‌بایست استخراج و مورد پیگیری قرار گیرند.

رضا محمدیان ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای ظرفیت های بالقوه زیادی است و اگرچه اعتبارات کافی ندارد اما هوش مدیریتی، هوش اقتصادی و اعتبار هویتی می‌تواند در پیشبرد اهداف این اداره کل بسیار مؤثر باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به‌ضرورت چابک‌سازی بدنه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: فارس در سطح کشور بیش‌ترین آثار و اماکن تاریخی را ازنظر تعدد، کیفیت و محتوا دارد و تاکنون هم اقدامات خوبی برای حفظ، مرمت و معرفی این آثار شده است، اما در دوره‌های مختلف مدیریتی نتوانستیم از ظرفیت ۱۰۰ درصدی این توانمندی‌ها برای کمک به اقتصاد استان استفاده‌ نشده است.

او افزود: گردشگری می‌تواند در رونق اقتصادی و محرومیت‌زدایی از شهر شیراز تأثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص صنایع‌دستی فاخر شیراز و تولیدکنندگان کالاهای صنایع‌دستی هم یادآور شد: باید در همه فضاهای شهری صنایع‌دستی عرضه شود و اختصاص مکان‌هایی در فروشگاه‌های تعاونی ادارات مختلف، لابی ورودی تمام هتل‌ها، فضاهای شهری برای عرضه صنایع‌دستی استفاده شود.

محمدیان به مصوبه راه‌اندازی مدرسه هنر توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: در این مدرسه با بهره‌گیری از تجربیات اساتید قدیمی و پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی به نسل جوان آموزش داده خواهد شد که در زنده نگه‌داشتن این هنرهای فاخر و ایجاد شغل بسیار مؤثراست.

محمدرضا هاجری رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز هم در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های شهر شیراز در حوزه گردشگری و نیز ظرفیت مذهبی شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) بیان کرد: برای دست یافتن شیراز به جایگاه واقعی خود در زمینه‌ های مختلف گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی و مشارکت هستیم.

هاجری خواستار تشکیل جلسات بعدی برای ارائه طرح و پروژه‌ها و رسیدگی به مشکلات شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102001153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha