۱۳ خانه تاریخی مشهد از تسهیلات معافیت تغییر کاربری برخوردار شدند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد گفت: ۱۳ خانه تاریخی در مشهد با همکاری مالکان، بهره‌برداران از مساعدت میراث فرهنگی، شورای شهر، شهرداری و سازمان عمران و باز آفرینی شهری شهرداری مشهد برخوردار و برای نخستین بار از مشوق و تسهیلات احیا و باز زنده‌سازی استفاده کردند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسین امیر کلالی با اعلام این خبر گفت: در راستای تحقق ماده ۱۲ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی و با تقاضای مالکان و بهره براداران خانه‌های تاریخی در مشهد و تصویب شورای اسلامی شهر و شهرداری و مساعدت سازمان بازآفرینی به منظور بهره مندی آن‌ها از تسهیلات، معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی مورد اشاره پرونده ۱۳ خانه تاریخی، ثبتی و واجد ارزش تاریخی مورد تایید قرار گرفت.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد ادامه داد: طبق ماده ۱۲ قانون مورد اشاره هر گونه مرمت، احیا، تعمیرات اساسی و بهره  برداری از املاک تاریخی و فرهنگی ثبت شده و یا املاک واجد ارزش های تاریخی و فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق با ضوابط میراث‌فرهنگی، از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری، مرمت و بازسازی معاف هستند. 

او افزود: یکی از روش‌های حفظ، حمایت و احیای بناهای تاریخی ثبتی  و واجد ارزش تاریخی، بهره‌مندی مالکان و بهره‌برداران آن‌ها از مشوق‌های قانونی و جلب سرمایه‌گذاران به منظور باز زنده‌سازی آن‌ها در قالب سرمایه‌گذاری برای تبدیل این خانه‌ها به مراکز اقامتی و پذیرایی گردشگری به‌صورت اقامتگاه‌های سنتی یا سفره خانه سنتی است که با همکاری‌های انجام شده میان شهرداری و شورای شهر، سرمایه‌گذاران و میراث‌فرهنگی شاهد افتتاح چندین بوتیک هتل و سفره خانه سنتی در آینده نزدیک در مشهد خواهیم بود. 

امیر کلالی تصریح کرد: در حال حاضر اقامتگاه‌های سنتی (بوتیک هتل) «آشتی‌کنان» و «دربار» واقع در خیابان قدیمی سعدی و محله تاریخی سراب مشهد و همچنین بوتیک هتل «ملک التجار» واقع در خیابان دانش غربی ۱۳ و «آب میرزا» واقع در خیابان شیرازی ۹ (کوچه آب میرزا) به تازگی مجوزهای لازم را از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اخذ کرده و در آستانه افتتاح و بهره برداری قرار دارند. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد اظهار کرد: سایر خانه‌های تاریخی واجد ارزش نیز در مرحله انجام تشریفات اداری برای اخذ مجوزهای لازم قانونی قرار دارند. 

او یادآور شد: با همکاری نهادها و دستگاه‌ها و ارائه بسته‌های مشوق، می‌توان سرمایه‌گذاران را به بهره‌برداری و هزینه در بناهای ثبتی و تاریخی تشویق کرد و ضمن ایجاد تنوع در ارائه خدمات گردشگری به حفظ، احیا و مرمت و باز زنده‌سازی آن‌ها کمک کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha