ضرورت تعریف و برگزاری رویدادهای گردشگری در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر ضرورت تعریف و برگزاری رویدادهای گردشگری دراین استان تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند ابزاری برای ایجاد یک رویداد باشد ثبت آثار ناملموس درفهرست ملی است.

به گزارش میراث آریا و به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی امروز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲در مراسم رونمایی از پرونده‌های ثبتی کلم‌پلو و قهوه شیرازی در فهرست آثار ملی که در هتل بوتیک راد درشیراز برگزار شد، گفت: امسال برای نخستین بار ۱۳۷ پرونده آثار تاریخی، طبیعی و میراث معنوی استان در شورای ثبت ملی آثار تاریخی فرهنگی طبیعی و تعین حرایم کشور در فهرست آثار ملی قرار گرفت که این اتفاق مهم بی‌تردید تأثیر به سزایی در توسعه و اقتصاد گردشگری فارس دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه در حال حاضر پرونده ۲۷ میراث طبیعی و ۲۰ میراث ناملموس استان فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: کلم‌پلو و قهوه شیراز از پرونده‌های مهم و تأثیرگذار است که در فهرست آثار ملی ثبت شد.

او تصریح کرد: یکی از عناصر کلیدی در بحث گردشگری جاذبه‌های تاریخی هستند که باید به خوبی از این ظرفیت استفاده کرد.

ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه تعریف و اجرای رویدادهای گردشگری در این استان یک ضرورت است، افزود: فارس ۳۷ درصد از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، مذهبی اکوتورسیم، صنایع‌دستی وهنرهای سنتی را در خود جای داده و آثار تراز اول کشور نیز در این استان وجود دارد به‌طوری‌که گردشگران ایران را با تخت جمشید می‌شناسند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بافت تاریخی شیراز ۳۰۰ هتل و اقامتگاه و بوم گردی، موزه گالری و بوتیک هتل فعال‌ شده و یا در حال احداث و تجهیز است اظهار کرد: این مراکز اقامتی به‌واسطه قرار گرفتن در بافت تاریخی شیراز، جاذبه گردشگری هستند و باید این جاذبه‌ها به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل‌شود.

او با مثبت ارزیابی کردن برگزاری مراسم رونمایی ثبت ملی کلم‌پلو و قهوه شیراز درهتل بوتیک راد در شیراز گفت: برگزاری چنین برنامه‌های در این مراکز و اقامتگاها نیز می‌تواند رونق و اقتصاد بیشتری برای این اماکن داشته باشد.

در ادامه مژگان ثابت‌قدم، مسئول ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی فارس با اشاره اینکه در استان ۱۳۵ پرونده در فهرست ناملموس به ثبت ملی رسیده است، گفت: از این تعداد ۲۰ پرونده متعلق به شهرستان شیراز و مابقی در شهرستان‌های فارس است

مسئول ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود: کلم‌پلو یکی از خوراک‌های اصیل و سنتی مردم شیراز است که هم‌اکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ثابت قدم با اشاره به ثبت ملی قهوه شیراز گفت: قهوه از گذشته در شیراز و جود داشته که این نوشیدنی از شهرهای خرمشهر و بصر وارد شیراز شده و به دلیل طبع سرد آن شیرازی‌ها ادویه‌های مختلفی را به آن اضافه می کنند.

او ادامه داد: شیرازی‌ها در نوشیدنی قهوه به آن میخک، دارچین و زنجبیل اضافه می‌کنند.

مراسم رونمایی از پرونده‌های ثبت ملی کلم‌پلو و قهوه شیرازی با حضور مدیرکل، معاونان و کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و ۳۰ نفر از فعالان و اینفلوئسنرهای گردشگری سراسر کشور به میزبانی هتل بوتیک راد در شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha