ثبت ملی ۲۷ میراث طبیعی فارس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از قرار گرفتن قطورترین و بلندترین درختان بَنه این استان در فهرست ملی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درخت کهن‌سال فارس در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

 به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه تاکنون ۹۰ پرونده میراث طبیعی استان فارس در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: از این تعداد ۲۷ پرونده میراث طبیعی استان در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی‌تاریخی، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که هفته گذشته در شیراز برگزار شد، به ثبت رسیدند که طبق آمارهای موجود به‌طور میانگین کار ثبت پنج سال در یک جلسه انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: امسال برای نخستین بار در این شورا ۱۳۷ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی، میراث طبیعی و میراث ناملموس فارس، ثبت ملی شدند.

او با اشاره به اینکه پرونده‌های ثبتی میراث طبیعی فارس متعلق به شهرستان‌های لامرد، فیروزآباد، استهبان، سپیدان، اقلید، ارسنجان، فسا، نیریز و بختگان است، اظهار کرد: درمجموع ۲۷ پرونده از درختان کهن‌سال فارس ثبت ملی شدند که قدمت آن‌ها از ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ سال است.

 ثابت اقلیدی بابیان اینکه یکی از معیارهای انتخاب درختان قدمت آن‌هاست، بیان کرد: درختان کهن‌سال اقلیم‌های متعددی را پشت سر گذاشتند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ذخیره‌گاه استفاده و بانک ژن تهیه و تکثیر کرد.

او گفت: در این پرونده‌ها درخت سرو روستای خواجه جمالی در بختگان با قدمت یک هزار و ۱۰۰ سال، ۳ درخت کهن‌سال بنه در ارسنجان و ۳ درخت کهن‌سال ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در فیروزآباد ثبت ملی شدند.

 مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: یک درخت بنه در کوهنارو فیروزآباد، یکی از کهنسال ترین و بلندترین درختان بنه ایران است که در این فهرست جای گرفت، بلندی آن به هشت متر و قدمتش به ۲ هزار و ۷۰۰ سال می‌رسد.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه قطورترین درخت بنه ایران هم در شهرستان آباده وجود دارد، گفت: این درخت با قطر ۲ متر و قدمت یک هزار و ۴۰۰ متر همچنان پابرجاست.

او در ادامه به ثبت ملی دو سرو در مسجد جامع ایج با قدمت حدود ۳۵۰ سال اشاره کرد و گفت: در شهر استهبان یک درخت چنار در کنار مسجد یزدیان با قدمت ۴۰۰ سال و یک درخت اُرس به قدمت یک هزار و ۷۰۰ سال ثبت ملی شد.

ثابت اقلیدی همچنین به سه درخت چنار در شهرستان سپیدان با قدمت ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال در محوطه بقعه امامزاده سید نورالدین قاضی علی علوی (ع) اشاره و تصریح کرد: یک درخت چنار دیگر در محله ملا سپیدان با قدمت ۴۰۰ سال ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: در قدمگاه علی بن موسی رضا (ع) سده اقلید هم دو درخت زبان‌گنجشک با قدمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال و یک درخت چنار با قدمتی حدود ۹۰۰ سال و یک درخت گردو ۵۰۰ ساله در امامزاده عبدالرحمان اقلید و یک درخت چنار در قبرستان خواجه با قدمت ۶۰۰ سال در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

ثابت اقلیدی افزود: دو درخت چنار در شهر مشکان نی‌ریز و همچنین رویشگاه سروهای تنگ بیدک در شهرستان فسا و درخت کنار در شهرستان لامرد هم در فهرست آثار ملی ثبت شد.

او در ادامه سخنانش بابیان اینکه حفظ حراست و نگهداری درختان مذکور تاکنون توسط اهالی بافرهنگ مناطق و طبیعت دوستان و مالکان انجام می‌شده است، بیان کرد: هم‌اکنون که این درختان در فهرست آثار ملی ثبت شدند هرگونه تخریب و آسیب رساندن به این آثار جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی و مجازات هم دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حفظ میراث طبیعی استان به‌ویژه درختان کهن‌سال فارس تأکید کرد.

 ثابت اقلیدی به آتش‌سوزی که دو سال قبل در منطقه هایقر فیروزآباد رخ داد اشاره کرد و گفت: در جریان این آتش‌سوزی ۴ نفر از مردمان بومی منطقه که برای خاموش کردن آتش به محل رفته بودند به دلیل شدت سوختگی به شهادت رسیدند و از آن سال در تلاشیم تا برای حفاظت بیشتر از این میراث طبیعی و معرفی درختان به‌عنوان سرمایه‌های ملی، ثبت درختان را در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121800950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha