اهمیت تداوم دوره‌های آموزشی موزه و رویکردهای مبتنی بر منطقه

عضو هیأت علمی گروه موزه و مدیریت میراث‌فرهنگی در دانشگاه زاگرب کرواسی و مشاور کمیته بین‌المللی آموزش کارکنان در ایکوم جهانی در دومین روز از نشست دو روزه بین‌المللی آموزش در موزه به تشریح اهمیت تداوم دوره‌های آموزشی موزه و رویکردهای مبتنی بر منطقه پرداخت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دومین روز از نشست دو روزه بین‌المللی آموزش در موزه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، با حضور کارشناسان، پژوهشگران، علاقه مندان و… بصورت حضوری و مجازی به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه با مشارکت کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها برگزار شد. 

دارکو بابیک عضو هیأت علمی گروه موزه و مدیریت میراث‌فرهنگی در دانشگاه زاگرب کرواسی، مشاور کمیته بین‌المللی آموزش کارکنان در ایکوم جهانی که بصورت برخط در این نشست سخنرانی می‌کرد، گفت: کمیته آموزش کارکنان ایکوم (ایکتاپ) در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد، دفتر مرکزی کمیته در پاریس و ماموریت آن تشویق و ترویج برنامه‌های آموزشی در تمام سطوح در تمام و هر منطقه‌ای از جهان است. ایکتاپ از دوره‌های آموزشی در سطح دانشگاهی و همچنین برنامه‌های آموزشی به عنوان بخشی از آموزش مادام العمر و توسعه حرفه‌ای چه توسط انجمن‌ها، موسسات یا سایر نمایندگی‌های ارائه دهنده پشتیبانی می‌کند. 

او افزود: ایکتاپ به توسعه استانداردهای حرفه‌ای که کارکنان موزه-میراث را برای چالش‌های سازمانی آینده آماده می‌کند، توجه دارد. ایکتاپ از ایده آموزش و برنامه‌های آموزشی به صورت پیش شرط تجربه‌های خوب و دستورالعمل‌های حرفه‌ای در حوزه ما حمایت می‌کند. 

بابیک اظهار کرد: تعریف موزه ایکوم، پراگ ۲۰۲۲ موزه یک موسسه غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه است که به پژوهش، گردآوری، نگهداری، تفسیر و نمایش میراث ملموس و ناملموس می‌پردازد. این مؤسسه به روی عموم باز است و در دسترس و فراگیر است و همچنین به تنوع و پایداری کمک می‌کند. موزه‌ها بر مبنای اخلاقیات و تخصص و با مشارکت اجتماعات اداره می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند و تجربیات متنوعی را برای آموزش، لذت، بازتاب و به اشتراک‌گذاری دانش ارائه می‌دهند. 

او در پاسخ به این پرسش که میراث چیست و چگونه آن را درک می‌کنیم؟ گفت: ما به نگاهی انتقادی برای روش‌های خلق و مشارکت با میراث، به عنوان متخصصان و مصرف کننده‌ها نیاز داریم. امروز میراث فراگیر، میان رشته‌ای، چند صدایی، مشارکتی، پایدار و… است. 

عضو هیأت علمی گروه موزه و مدیریت میراث‌فرهنگی در دانشگاه زاگرب کرواسی تصریح کرد: با بیان اینکه پیش نیاز اولیه انجام دادن درست هر کاری، این است که بدانیم چه چیزی می‌خواهیم و برای رسیدن به آن چه مسیری را می‌خواهیم طی کنیم. برای کارآمد بودن (در هر شرایطی که امروز یا در آینده مورد نیاز است) باید تا حد امکان از تجارب و همچنین پیشینه نظری آن‌ها موفق، یا نه دقیقاً موفق، آگاه باشیم. به عبارت دیگر ما باید یاد بگیریم برای انجام هر کار درستی نیاز به آموزش و دوره دیدن داریم. 

بابیک تصریح کرد: تعریف دوره آموزشی حرفه‌ای موزه ارگانی پیچیده است که موظف به انجام مجموعه متنوعی از وظایف و خدمات برای ایفای نقش‌های اجتماعی خود است. در حوزه موزه، آموزش حرفه‌ای درون و همچنین برون از موزه وجود دارد. این مهم به عنوان آموزش اولیه توسط رشته‌های دانشگاهی نظیر مطالعات موزه یا مدیریت میراث، حفاظت، موزه گردانی هنر و سایر زمینه‌های تخصصی ارائه می‌شود که در آن رشد مهارت‌ها و شایستگی‌ها با شروع و توسعه شغل افراد ادامه می‌یابد. دوره آموزش حرفه‌ای فرآیندی مداوم است و می‌تواند هم درون موزه و هم به عنوان دوره‌های آموزشی مضاعف توسط انجمن‌های موزه ها، نهادها، مشاوران و… ارائه شود. 

او افزود: مشارکت با سازمان‌های خارج از موزه ها، انجمن‌ها و ادارات در حال تبدیل شدن به ویژگی خاص کار جدید موزه‌ها است. به این ترتیب، مشاغل موزه‌ای می‌توانند بلافاصله با مشاغل خارج از موزه همکاری کنند که در این چرخش مرتبط با موزه‌ها متحول می‌شوند. در این صورت نقل و انتقالات مشاغل درون موزه مشروط بر مشاغل بیرونی مشاغلی در حوزه آموزشی، گردشگری و توسعه محلی شده‌اند. متخصصان موزه-میراث باید همانند واسطه در فرآیند نزدیک کردن منابع و استفاده کنندگان به همدیگر نقش داشته باشند. 

عضو هیأت علمی گروه موزه و مدیریت میراث‌فرهنگی در دانشگاه زاگرب کرواسی در ادامه به طرح چالش‌های جدید این حوزه پرداخت و گفت: کارشناسان موزه-میراث باید همانند میانجی در فرآیند نزدیک کردن منابع و استفاده‌کنندگان به همدیگر عمل کنند اما با هدف توسعه مهارت‌های فردی-اجتماعی درک کاملی از میراث و خلق آن را تشویق و تضمین می‌کنند. در حالیکه ایده‌آل حالتی است که در آن مردم میراث خود را به طور شایسته تفسیر و مدیریت کنند بنابراین به ایجاد ارزشهای جدید و مضاعف کمک کنند و کیفیت زندگی خود را بر مبنای اولویت‌هایشان بهبود دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122001155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha