بازدید گردشگران نوروزی از گوردخمه دکان داوود در سرپل‌ذهاب

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرپل‌ذهاب از بازدید خوب گردشگران نوروزی از گوردخمه دکان داوود مربوط به  دوره مادها در این شهرستان خبرداد. 

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، نادر رحیمی روز پنجشنبه ۹ فروردین، با اشاره اهمیت گوردخمه دکان داود در بین مردم این منطقه، اظهار کرد: این گوردخمه در سه کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل‌ذهاب واقع شده و برخی از باستان‌شناسان معتقدند که آرامگاه ابدی ایشتوویگو آخرین پادشاه مادها است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرپلذهاب افزود: ایشتو ویگو چهارمین پادشاه مادها بود که سرانجام به دست نوه دختری‌اش یعنی کوروش کبیر از سلطنت خلع شد و حکومت ۱۲۸ ساله مادها نیز اینگونه به پایان رسید. 

او تاکید کرد: البته برخی از باستان‌شناسان نیز معتقدند که این اثر متعلق به دوره هخامنشیان است، اما وجود برخی از شواهد تعلق آن به دوره مادها را محکم‌تر می‌کند. 

رحیمی خاطرنشان کرد: مردم محلی برای این گوردخمه که آن را به زبان محلی «که‌ل داو» یا دکان داوود می‌خوانند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرپلذهاب یادآور شد: هرساله در ایام نوروز گردشگران زیادی از سراسر کشور از این گوردخمه باستانی بازدید می‌کنند و امسال نیز روزانه به طور میانگین حدود هزار نفر به دیدن این اثر می‌روند.  

او گفت: کتیبه آنوبانی نی، طاق‌گرا، زیج منیژه، مقبره احمد بن اسحاق، یادمان شهدای بازی دراز، سراب‌های جوشان و دشت‌های وسیع از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان سرپل‌ذهاب هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010901461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha