قرار گرفتن پالنگان در جمع روستاهای جهانی گردشگری نیازمند همت جمعی است/ لزوم تنوع‌بخشی به جاذبه‌های گردشگری کردستان با مشارکت جوامع محلی

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری و تنوع‌بخشی به جاذبه‌های گردشگری کردستان با مشارکت جوامع محلی مورد نظر این مجموعه است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، آرمان وطن‌دوست روز چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در نشست کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی استان که با حضور مدیر روابط‌عمومی استانداری کردستان، مدیرخانه مطبوعات استان و جمعی از خبرنگاران کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان یکی از مقاصد مهم گردشگری در غرب کشور به‌شمار می‌رود که با دارا بودن ظرفیت‌های متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان افزود: باید با برنامه‌ریزی و مشارکت همه‌جانبه این ظرفیت‌ها در سطح ملی و فراملی معرفی و در راستای تنوع بخشی به تاسیسات و جاذبه‌های گردشگری اقدامات جدی انجام شود.

او در ادامه با اشاره به معرفی پالنگان به‌عنوان یکی از روستاهای جهانی گردشگری ایران به سازمان جهانی گردشگری، عنوان کرد: پس از تشکیل کارگروه روستاهای جهانی، ۱۳۰ روستا از بین کل روستاهای کشور وارد مرحله اولیه انتخاب شدند که در ارزیابی نهایی این تعداد به ۸ روستا رسید.

وطن‌دوست یادآور شد: روستای پالنگان کردستان یکی از هشت روستایی است که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهد کرد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان بیان کرد: دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از منابع طبیعی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیطی، توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال و همچنین بهداشت و ایمنی و امنیت از جمله شاخص‌های اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بوده است.

او یادآور شد: روستایی که توسط سازمان جهانی گردشگری معرفی شود از اطلاع‌رسانی بین‌المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره‌مند خواهند شد.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه محتوای موجود در فضای مجازی شامل عکس، فیلم، گزارش و نیز نظر مخاطبان یکی از ملاک‌های مهم انتخاب خواهد بود، بیان کرد: ثبت جهانی روستای تاریخی پالنگان مستلزم همکاری و تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، مردم محلی، هنرمندان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان از بازدید کارشناس معاونت گردشگری کشور در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری به‌منظور بررسی و تکمیل پرونده روستای تاریخی پالنگان برای کاندید قرار گرفتن در مجموعه روستاهای جهانی گردشگری خبر داد و گفت: ارزیابی ثبت جهانی در دو سطح ملی و بین‌المللی انجام می‌شود که تا ۱۵ اردیبهشت فرصت داریم پرونده روستای پالنگان را برای ثبت جهانی تکمیل کنیم.

او اظهار کرد: ضرورت دارد در مدت‌زمان باقیمانده با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود و ارائه راهکارهای جامع، اقدامات لازم انجام شود.

وطن‌دوست در پایان سخنانش با اشاره به برگزاری جشن بزرگ هزار دف در روستای تاریخی پالنگان افزود: این آئین فرهنگی، به‌عنوان یک میراث آیینی و معنوی، امسال در آخرین جمعه فروردین‌ماه با حضور گروه‌های مختلف دف‌نوازی و هنری در روستای گردشگری پالنگان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012903028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha