نشست تخصصی تاب‌آوری میراث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی در برابر بحران‌های طبیعی برگزار شد

به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نشست تخصصی تاب‌آوری میراث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی در برابر بحران‌های طبیعی در محل موزه میراث‌روستایی گیلان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‍‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، محمدرضا امیری‌نژاد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: صبح امروز به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، پایگاه جهانی هیرکانی به عنوان پایگاه برگزیده کشور با همکاری موزه میراث روستایی گیلان میزبان نشست تخصصی «تاب‌آوری میراث‌جهانی جنگل‌های هیرکانی در برابر بحران‌های طبیعی» بود.

معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: امروزه تغییرات اقلیمی تهدید شماره یک سایت گ‌های طبیعی جهانی به شمار می‌رود و یک سایت از هر سه سایت طبیعی در معرض تهدید پدیده گرمایش جهانی و یا تغییرات اقلیمی است.

او همچنین افزود: از آنجایی‌که در ایران به این پدیده کمتر پرداخته شده و سیاست‌های مدیریتی در این راستا چندان مورد توجه نبوده است، امسال همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی به تاثیر این پدیده بر آثار جهانی ایران پرداخته شد. از سال 2024 ایکوموس جهانی با شعار میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری - آمادگی، واکنش و بازیابی به ظرفیت‌سازی برای میراث مقاوم در برابر بلایا و درگیری اقدام کرده است.

امیری‌نژاد در ادامه گفت: در همین راستا پایگاه جهانی هیرکانی به عنوان یکی از 11 پایگاه برگزیده کشور با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی، موزه میراث روستایی و با دعوت از مراکز علمی مانند دانشگاه گیلان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی،  کارشناسان و متخصصین دستگاه‌های اجرایی مانند اداره‌کل هواشناسی استان، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط زیست و یگان حفاظت ادارات‌کل، همچنین رؤسای منابع طبیعی، محیط زیست و میراث‌فرهنگی شهرستان‌های دارای سایتهای جهانی هیرکانی به بحث و تبادل نظر در مورد آسیب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی مانند تغییرات اقلیمی و راهکارهای مقابله با آن پرداخت.

معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان بیان کرد: در ابتدای این جلسه نیما فرید مجتهدی از متخصصین اداره‌کل هواشناسی استان گیلان با ارائه نتایج بررسی های انجام شده در مورد تغییرات اقلیمی طی چند دهه اخیر به چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی مانند نوسانات شدید دمایی، بارش‌های سیل آسا، برف‌های سنگین، پدیده گرد و غبار، آتش سوزی و ... در استان گیلان پرداخت و ادامه علی امیدی از کارشناسان یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی در مورد پدیده آتش سوزی و راهکارهای مقابله با آن بحث کرد. این جلسه با سخنرانی مدیر پایگاه هیرکانی در مورد چالش‌های تغییرات اقلیمی در سایت‌های جهانی ادامه یافت.

او توضیح داد: در ادامه این نشست، شرک‌کنندگان با ارائه نظرات و پیشنهادات خود به منظور افزایش میزان تاب‌آوری میراث‌جهانی هیرکانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است عدم فرهنگ‌سازی، سطح پایین دانش عمومی در مورد پدیده گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، همکاری نسبتا ضعیف دستگاه‌های اجرایی، ضعف رسانه‌ای و تبادل کم اطلاعات، از جمله نقاط ضعف مواجهه با بحران طبیعی برشمرده شد.

امیری‌نژاد در پایان تصریح کرد: پایگاه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی در نظر دارد تا در راستای پیشبرد اهداف حفاظتی و پیگیری مصوبات این جلسه، نشست‌های مشابهی را به صورت تخصصی و منظم برگزار کند.

در انتهای برنامه شرکت‌کنندگان از موزه میراث روستایی بازدید به عمل آوردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403013003077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha