کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان

باستان‌شناسان در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، علاوه بر اشیاء ۴۳۰۰ ساله، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، باستان‌شناسان در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، علاوه بر اشیاء ۴۳۰۰ ساله، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند.

حسین سرحدی، عضو هیأت علمی دانشگاه زابل که سرپرستی دومین فصل کاوش آموزشی دانشگاه زابل در تپۀ پیرزال سیستان را به عهده داشت، گاه‌نگاری محوطه پیرزال را بر اساس یافته‌­های سطحی، به دورۀ IV شهر سوخته نسبت داده است.

او گفت: این تپه در سال ۱۴۰۲ از طرف دانشگاه زابل کاوش شده و مهم­ترین یافته‌های آن، یک سازه معماری متعلق به دورۀ چهارم عصر مفرغ سیستان (حدود ۲۵۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد) بوده که شامل بقایای ساختمانی یک خانه در لایۀ اول این محوطه است.

حسین سرحدی، درباره جزئیات کشف بقایای معماری متعلق به دورۀ چهارم عصر مفرغ سیستان توضیح داد: این خانه متشکل از تعدادی اتاق در حاشیۀ جنوبی یک حیاط مرکزی است.

گفتی است تپۀ پیرزال در ۶۰ کیلومتری جنوب زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021100573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha