پهلوانان کالپوشي کمر در کمر، کشتي پهلواني آليش را زنده مي کنند

به گزاش ميراث آريا (chtn ) ،عليرضا کريمي، رئيس اداره ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري شهرستان شاهرود گفت: همزمان با رويش گل هاي شقايق کالپوش مسابقات پهلواني کشتي کمر به کمر (آليش) در ارديبهشت ماه سال جاري در منطقه کالپوش از توابع شهرستان شاهرود برپا خواهد بود.

وي هدف از برپايي اين جشنواره را معرفي جاذبه هاي بکر و مستعد کالپوش، احياي مسابقات کشتي پهلواني آليش و تشويق سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين خصوص عنوان کرد.

حميدرضا حسني ،کارشناس پژوهش هاي مردم شناسي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان در ادامه افزود: برپايي مسابقات کشتي کمر در کمر يکي از ورزش هاي پهلواني منطقه باستاني به شمار مي رود و عمدتاً به هنگام برپايي مجالس عروسي برگزار مي شود.

به گفته وي با احياي اين ورزش باستاني در مناسبت هاي مختلف از جمله فصل هاي بهار و تابستان مي توان به جاذبه هاي گردشگري منطقه سرسبز و زيباي کالپوش افزود.

وي با بيان اينکه اين جشنواره 27 ارديبهشت ماه در دشت شقايق و طبيعت زيباي منطقه برپا خواهد شد اظهار داشت :جشنواره طبيعت گردي، بازديد از منطقه گردشگري نام نيک، آبشار و کوه سردار بگ، موسيقي محلي کالپوش از ديگر برنامه هاي جنبي اين جشنواره محسوب مي شود.

گفتني است، دشت شقايق هاي کالپوش در 220 کيلومتري شمال شرق شاهرود واقع است. مسير آن به گونه اي است که پس از طي 60 کيلومتر از مسير شاهرود – مشهد با رسيدن به شهر ميامي به سمت شمال تغيير مسير داده و در نهايت به منطقه کالپوش منتهي مي شود .

رويش شقايق ها در دشت هاي حاصلخيز اين منطقه همه ساله هزاران بازديد کننده و تورهاي طبيعت گردي از مناطق مختلف کشور به ويژه تهران را به سوي خود جلب مي کند./116


انتهای پیام/

کد خبر 1387020514