آغاز عمليات مرمت و استحکام بخشي قلعه پوراشرف استان ايلام

به گزارش ميراث آريا(CHTN) و به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي استان ايلام ،کارشناس ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان ايلام ضمن بيان اين خبر اظهار داشت : عمليات مرمت در اين فصل شامل ترميم و استحکام بخشي جزئيات معماري آسيب ديده ديوارهاي قلعه و داخل آن است.

علي سنايي افزود: تکميل مرمت پشت بام ضلع جنوبي قلعه که درسال گذشته نيمه تمام مانده بود، همچنين اجراي ديوار چيني بخشي از برجک نگهباني ضلع جنوبي قلعه و نيز اندودکاري کاهگل پشت بام قلعه ،زيرزمين ،طبقه اول ،حمام جانبي و طبقه همکف از برنامه هاي صورت گرفته در مرمت قلعه است.

مسئول پروژه مرمت قلعه پوراشرف گفت: تا کنون در اين پروژه سنگ فرش بخشي از حياط مرکزي قلعه ،رنگ آميزي در ها و تابلوي راهنماي قلعه ،پاکسازي و نظافت قلعه و داخل و پيرامون آن صورت پذيرفته است.

وي اظهار داشت: اين پروژه از محل اعتبارات عمراني استاني مانده از سال 1386 تامين اعتبار شده است.اقدامات يادشده با توجه به دستورالعمل هاي معاونت ميراث فرهنگي کشور و احکام مرمتي صادر شده براي بناي مذکور به انجام رسيده است.

اين بنا به همراه سايربناها وقلاع تاريخي استان در سال 87 نيز تامين اعتبار شده است که به موقع عمليات مرمتي مورد نياز آنها شروع خواهد شد.اعتبار هزينه شده براي مرمت اين بنا 90 ميليون ريال است.

بنابراين گزارش قلعه پوراشرف در شش کيلومتري ضلع جنوب شرقي دره شهر در روستاي شيخ مکان قرار دارد و در سال 1330 ساخته شده است . قلعه سه طبقه با زير زمين و پنج برج ديدني دارد . نماي بيروني قلعه با مــلاتي از گچ و خاک و نماي داخلي اطاق ها گچ اندود شده است . بيشترين مصالح به کار رفته در اسکلت بنا قلوه سنگ و در مواردي از آجر جهت تزيين سردر و ورودي استفاده شده است . آب از طريق کانالي از رودخانه منشعب و پس از گذر از ميان روستا از زير ديوار ضلع جنوبي به حوض داخل قلعه وارد و از سمت ديگر بنا خارج مي‌شود. آب جهت استحمام از طريق کانالي ديگر و به صــورت مجــزا از سمت جنوبي وارد آب انبار مي شود . قلعه داراي سياه چال خرپشته . برج هاي نگهباني ، انبار غلات ، آشپزخانه و … است./106

انتهای پیام/

کد خبر 1387050228