نجات بازمانده‌هاي بقعه سلطان شهاب‌الدين از چکش برکت

به گزارش ميراث آريا(chtn) مديرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر اداره کل موزه‌‌ها، تا تأمين کامل حفاظت بناي امامزاده سلطان‌ شهاب‌الدين کاشي‌هاي مذکور را به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران تحويل داده است، تا پس از انجام اقدامات حفاظتي، دوباره در محل اصلي خود نصب شوند.

ام‌البنين نعمت گرگاني خاطرنشان کرد: در سال 1387 سازمان ميراث فرهنگي، با دريافت گزارشي از پليس بين‌الملل مبني بر توقيف محموله‌اي از کاشي‌هاي کتيبه‌‌دار ستاره‌ شکل، متعلق به قرن 10 هجري قمري در لندن نسبت به استرداد اين کاشي‌ها اقدام کرد.

وي با اشاره به اينکه کاشي‌هاي ياد شده توسط عده‌اي از سودجويان اموال فرهنگي تاريخي که از غيرمسکوني بودن روستاي حاجي‌ ديل‌ها در فصل زمستان مطلع بودند سرقت شده بود اظهار داشت:اين افراد پس از خروج غير قانوني کاشي‌ها از کشور، قصد فروش آنها را در يک مؤسسه حراجي در لندن داشتند اما با توجه به اينکه اين سودجويان مدرکي دال بر خروج قانوني اين آثار را نداشتند با همکاري مؤسسه حراجي و پليس بين‌الملل اين محموله توقيف شد.

به گفته اين مقام مسئول؛ اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي تاريخي پس از جمع‌آوري و ارسال مدارک و اسناد مثبته، تعلق اين آثار به ايران را مورد تأييد قرار داد و سرانجام در سال 1388 اين کاشي‌ها به کشور بازگردانده شدند.

وي با اشاره به اينکه همچنين در مجموعه اشياي مسترد شده به ايران در سال 1387 دو قطعه کاشي ديگر از همين مجموعه شناسايي شد بيان داشت: دو قطعه ديگر از اين کاشي‌ها در مؤسسه حراجي برکت شناسايي شد که هم‌اکنون پيگيري استرداد اين آثار توسط اداره کل موزه‌ها و با همکاري دفتر حقوقي سازمان در حال انجام است./118

.

انتهای پیام/

کد خبر 138903115