آغاز مرمت و استحکام بخشی سیدمحمد بازار از خرداد ماه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از آغاز مرمت و استحکام بخشی بنای سیدمحمد بازار شوشتر خبر داد.

به گزارش روابط عممی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، عاطفه رشنویی درباره شبهات موجود درباره اقدامات میراث فرهنگی خوزستان در بقعه سیدمحمد بازار شوشتر اظهار کرد: مرمت و استحکام بخشی بنای سیدمحمد بازار شوشتر بروزی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت بنای تاریخی موجود اعتبار ویژه دارد، افزود: در سال‌جاری این بقعه از محل اعتبارات استانی و ملی اعتبار ویژه‌ای برای مرمت و استحکام بخشی دارد و به این دلیل تا پایان سال مالی این مرمت و استحکام بخشی آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کندی در این زمینه به دلیل تهیه طرح مرمت و استحکام بخشی گنبد است، گفت: گنبد سیدمحمد بازار شوشتر تنها گنبدی است که از دوران صفوی باقی مانده است و مرمت در این گنبد باید با رعایت همه اصول معماری انجام شود و نمی‌توان بدون بررسی تخصصی و کارشناسی دست به اقدامات زد.

رشنویی با اشاره به اینکه قرار طرح مرمت و استحکام بخشی در اسرع وقت به میراث فرهنگی تحویل داده شود، افزود: قرار شده تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری طرح مرمت از مشاور به کارفرما داده شود و در آن زمان اجرای سریع پروژه در دستور کار است.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این پروژه مشکل اعتباری وجود ندارد و احتمالا در چند فاز این طرح اجرایی خواهد شد و در فاز نخست مرمت اضطراری در دستور کار است.

سیدمحمد بازار برادر امام رضا(ع) است که در شهرستان شوشتر مدفون است و بقعه ساخته شده بر مزار متبرک این امامزاده به دوران صفوی برمی‌گردد.

این بقعه در دوران احمد شاه قاجار مرمت شده است و از آن دوران به بعد تا کنون مرمت و بازسازی در آن انجام نشده است و بنا در سال 1115 در شوشتر ساخته شده است و با کد7151 در ردیف آثار ملی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 139302151

برچسب‌ها