همدان از شهره جهانی شهر سفال لالجین استفاده کند

رییس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه از مسئولان، سرمایه داران و هنرمندان بخش صنایع دستی خواست از فرصت جهانی شدن شهر لالجین همدان استفاده کنند.

غادا هجاوی قدومی ' Ghada hijjawi ghaddumi ' روز پنجشنبه در آیین جشن ثبت شهر جهانی سفال لالجین اظهار کرد: نماینده 19 شهر جهانی صنایع دستی ماه آینده در هجدهمین دوره مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی به میزبانی اصفهان حضور می یابند و شهر لالجین می تواند از این فرصت برای معرفی توانمندی های خود استفاده کند.
وی اضافه کرد: جهانی شدن لالجین مسئولیت سنگینی است و رشد و توسعه کیفی این شهر تلاش سازمان های دولتی و مردم لالجین را می طلبد. 
خانم غادا هجاوی قدومی پیشنهاد داد که شهر لالجین با دوبوآن چین که شهر جهانی تولید چینی های بهداشتی است، در تبادل تکنولوژی و تجارب یکدیگر همکاری کنند. 
وی با شریف شمردن فعالیت هنرمندان سفال لالجین گفت: خداوند به فرشتگان می فرماید که انسان را از گل خلق می کنم و کلمه مبارک در قرآن است. 
رییس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه افزود: مردم لالجین روی گنج بزرگ زندگی می کنند و معتقدم در کره زمین هیچ انسانی خوشبخت تر از مردم لالجین نیست و تلاش شما هنرمندان در استفاده از این ماده بهشتی که خداوند عطا کرده، تحسین برانگیز است. 
خانم غادا هجاوی قدومی یادآور شد: ایجاد مراکز علمی و پژوهشی و نیز افزایش کارگاه ها در پیشرفت شهر لالجین تاثیر بسزایی دارد و مردم این شهر از فرصت جهانی شدن استفاده کنند. 
لالِجین یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان و به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده است. 
80 درصد از جمعیت شهر لالجین به پیشه سفالگری، سرامیک کاری و شغل های وابسته همچون نقاشی سفالینه ها، بسته بندی، خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند. 
لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود. 
گروهی از داوران شورای جهانی صنایع دستی اوایل امسال با سفر به شهر لالجین برای بررسی شرایط این شهر و ثبت آن به عنوان شهر سفال جهان از کارگاه ها و فروشگاه های آن بازدید کرده و آن را مورد قضاوت قرار دادند که در نهایت لالجین لقب شهر جهانی سفال را از آن خود کرد. 
شهر لالجین 17 هزار نفر جمعیت دارد و در 24 کیلومتری شهر همدان واقع شده است .

انتهای پیام/

کد خبر 139506046