حکمت ابن سینا و باباطاهر در هویت جهانی سفال لالجین استفاده شود

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: امروزه بازگشت هویت بومی به بازارهای بین المللی بزرگترین هدف شهرهای جهانی است و انتظار داریم هنرمندان همدانی حکمت سینوی بوعلی سینا و سبک ادبی باباطاهری را در نقوش و کتیبه های سفال لالجین به عنوان هویت جهانی به تصویر کشند.

 بهمن نامور مطلق عصر پنجشنبه در آیین جشن ثبت لالجین به عنوان شهر جهانی سفال اظهار کرد: استفاده از هویت های بومی و شناخته شده همدان در طراحی سفال ها، عمق و اصالت ویژه ای به آن می بخشد و معتقدم ابن سینا و باباطاهر نماد حکمت و هنر زیبایی ایران زمین هستند. 
نامور مطلق بیان کرد: جهانی شدن لالجین نماد موفق توسعه محلی و اقتصاد مقاومتی است چرا که علاوه بر اشتغالزایی مناسب، با مهاجرت معکوس مواجه است. 
وی با تاکید بر حمایت از تولید صنایع دستی کوره ای خاطرنشان کرد: در حال طراحی و ساخت کوره های دقیق و کنترل شده هستیم و با تولید نسل جدید کوره ها، کیفیت در تولید مطلوب تر خواهد بود. 
وی ایجاد کارگاه های لعاب سازی منطبق با استانداردهای جهانی با ارایه تسهیلات مورد نیاز، راه اندازی کارگاه های بزرگ و حفظ کارگاه های کوچک به عنوان اثر تاریخی، صدور شناسنامه برای کارگاه ها و فراهم آوردن شرایط هم نشینی با سایر رشته های صنایع دستی استان، احیای هویت طراحی اصلی گذشتگاه با ایجاد بانک اطلاعاتی، ایجاد مرکز تخصصی سفال و تقویت دانشکده جامع علمی کاربردی صنایع دستی را از مهمترین اهداف اجرایی در شهر جهانی لالجین بیان کرد و از هنرمندان سفال لالجین خواست تا به سمت کیفی سازی و مقاومت خاک در سفال سازی توجه کنند. 
وی با تاکید بر اتمام موزه تخصصی سفال در لالیجن گفت: برگزاری نمایشگاه سفال ایران در لالجین و تبدیل این شهر به مرکز تفریحی و گردشگری، ایجاد پارک سفال و سایت های دائمی نمایشگاه از دیگر طرح های اجرایی در این شهر است. 
لالِجین یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده است. 
80 درصد از جمعیت شهر لالجین به پیشه سفالگری، سرامیک کاری و شغل های وابسته همچون نقاشی سفالینه ها، بسته بندی، خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند. 
لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود. 
گروهی از داوران شورای جهانی صنایع دستی اوایل امسال با سفر به شهر لالجین برای بررسی شرایط این شهر و ثبت آن به عنوان شهر سفال جهان از کارگاه ها و فروشگاه های آن بازدید کرده و آن را مورد قضاوت قرار دادند که در نهایت لالجین لقب شهر جهانی سفال را از آن خود کرد. 
شهر لالجین 17 هزار نفر جمعیت دارد و در 24 کیلومتری شهر همدان واقع شده است . 

\n
\n

انتهای پیام/

کد خبر 139506047