آذربایجان غربی، رنگین‌کمان تنوع قومی و فرهنگی + تصاویر

آذربایجان غربی با داشتن وضعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی موقعیت ویژه‌ای در ایران دارد و می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب شود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از ستاد خبری نوروز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، آذربایجان غربی سرزمین همزیستی هزاران‌ساله فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است. آذربایجان غربی در نقطه‌ای از تاریخ و جغرافیای ایران ایستاده است که نمادی از تنوع و همزیستی مسالمت‌آمیز تمام اقوام ایرانی است.

ارومیه پایتخت تساهل فرهنگی

آذربایجان غربی به‌مرکزیت ارومیه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی دارد؛ شاید معروف‌ترین آن‌ها دریاچه ارومیه باشد. دریاچه ارومیه با جاذبه‌های بسیار خود امکانش را دارد که به یکی از کانون‌های مهم گردشگری در سطح داخلی و خارجی تبدیل شود. البته متأسفانه از حدود سال‌های میانه دهه 70 شمسی روند خشک شدن دریاچه ارومیه آغاز شد و در سال‌های دهه 80 شمسی تشدید شد. خوشبختانه در دو سه سال اخیر تلاش‌هایی برای احیای این دریاچه صورت گرفته است. یکی از راه‌های احیای آن گسترش گردشگری در دریاچه ارومیه است. بازار قدیمی ارومیه، کاروانسرای داخل شهر و ده‌ها مسجد و کلیسای دیدنی در بافت سنتی شهر، خود، استان را تبدیل به یکی از شهرهای هدف گردشگری کرده است.

بازدید از قدیمی‌ترین کلیسای تاریخ

اما شاید یکی از اماکن بسیار دیدنی استان آذربایجان غربی کلیسای تاریخی «قره‌کلیسا» باشد. این کلیسا با اینکه نزد ارامنه جهان شهرت فراوانی دارد، برای خود ایرانیان کمتر شناخته است. قره‌کلیسا در نزدیکی شهرستان چالدران و در روستای قره‌کلیسا در ۲۰کیلومتری شمال‌شرق سیه‌چشمه و 7کیلومتری شمال جاده چالدران به قره‌ضیاءالدین قرار گرفته است.

تاریخ ساخت این کلیسا بنا به روایت خود ارامنه به اوایل دوره مسیحیت برمی‌گردد، بدین‌ترتیب که کلیسای موردنظر روی آرامگاه طاطاووس مقدس که از مبشران دین مسیحیت بود بنا شده است. ازاین‌رو، این کلیسا برای ارامنه جهان بسیار مهم است. قره‌کلیسا ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. تکنیک و حجم‌پردازی در این بنا از کم‌نظیرترین معماری‌های جهان و جزو هنرهای تجسمی نایاب است.

اهمیت دیگر این کلیسا آن است که اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت شناخته می‌شود. قره‌کلیسا از چنان اهمیتی برای ارامنه برخوردار است که هرساله ارمنی‌های ایران و جهان در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مردادماه برای برگزاری مراسم به آنجا می‌روند. البته در دیگر ایام سال، ازجمله نوروز، این کلیسا برای بازدید عموم گردشگران باز است.

تخت‌سلیمان، شگفتی اعصار

از دیگر شگفتی‌های آذربایجان غربی تخت‌سلیمان (یا آتشکده آذرگُشنَسب) است. این محوطه تاریخی در نزدیکی تکاب و روستای تخت‌سلیمان در ۴۵کیلومتری شمال‌شرق تکاب قرار دارد. در روزگاران گذشته، تخت‌سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی و اجتماعی، و عبادتگاه ایرانیان قدیم بوده است. معماری آن شگفت‌انگیز است.

مجموعه بناهای تاریخی در تخت‌سلیمان در اطراف چشمه رسوبی واقع است. آب این چشمه، که از عمقی در حدود 120 متر، از درون زمین می‌جوشد، به‌دلیل املاح فراوان و غنی‌اش برای امور درمانی و آب‌درمانی بسیار مفید است. این چشمه جوشان دریاچه نیست. هیچ آبی از بیرون به آن وارد نمی‌شود، بلکه همه آب آن از چشمه‌های جوشان بسترش تأمین می‌شود. در طول سالیان دراز، رسوب‌های حاصل از این املاح لبه چشمه را شکل داده‌اند که در نوع خود کم‌نظیر است. آثار و بناهای تاریخی این منطقه از دوره‌های اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول به‌جا مانده است که مهم‌ترین آثار به‌جامانده از آن آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. ازجمله این آثار «زندان سلیمان» در نزدیکی تخت‌سلیمان است که معماری عجیبی دارد.

لذت خرید از مرز

البته خالی از لطف نیست که اگر به آذربایجان غربی می‌روید سری هم به شهر تاریخی و زیبای مهاباد بزنید که یکی از قدیم‌ترین شهرهای کردنشین ایران است، شهری با مردمانی خون‌گرم و طبیعتی بکر و زیبا. دریاچه سد مهاباد در انتهای شهر ممکن است برای شما جذاب باشد. اگر هم اهل خرید کردنید، در مناطق کردنشین آذربایجان غربی حتماً از بازارچه‌های مرزی سردشت و اشنویه و نقده دیدن کنید.


*گزارش از فؤاد شمس، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 1395122412

برچسب‌ها