بهگزارش خبرنگار میراثآریا، «بیستوهفتیمن نمایشگاه عیدانه» 28 بهمن تا 1 اسفند در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی و همزمان با نهمین نمایشگاه طلا، جواهر و ساعت برگزار شد.
پویا محمودیان، مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایعدستی کشور، در این مراسم میزان فروش محصولات این نمایشگاه در طول چهار روز برگزاری یکمیلیارد و 400میلیون تومان اعلام کرد.
او گفت: «درصد تخفیفی برای برگزیدگان عیدانه در نمایشگاه آتی درنظر گرفته میشود. همچنین این افراد درصورت تمایل برای شرکت در نمایشگاههای خارجی نیز در اولویت قرار میگیرند.»
او با اشاره به بازارچههای نوروزی صنایعدستی در استانها گفت: «این بازارچهها با بیش از 7200 غرفه دایر شدند و فروش آنها بیش از 42میلیارد تومان برآورد شد که با رشد 32درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بود. امروز نیز از 9 استان بهعنوان استانهای برتر، که عملکرد خوبی در بازارچههای نوروزی داشتند، تقدیر میشود.»
فاصله گرفتن صنایعدستی از حیات نباتی در چهار سال اخیر
بهمن نامورمطلق، معاون صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، در این مراسم، با بیان به اینکه سال 95 سال خوبی برای صنایعدستی بود، گفت: «در بازارچههای نوروزی سال ۹۶ نیز رقمی حدود ۴۲میلیارد تومان فروش داشتیم. در حوزه صادرات نیز در سال 95 رشدی 36درصدی داشتیم. اشتغال در این حوزه نیز 30درصد رشد داشت.»
او میزان رشد کارگاهگردی را 300درصد و میزان رشد آموزش را 115درصد اعلام کرد و گفت: «مسابقات و برنامههای زیادی با همکاری دانشگاهها در سال 95 انجام شد. به معاونتهای صنایعدستی تمام استان نیز اعلام کردیم که در حوزه صنایعدستی با دانشگاههای سطح استان همکاریهای مشترک داشته باشند.»
نامورمطلق، در تشریح فعالیتهای بینالمللی حوزه صنایعدستی، گفت: «ایران بعد از سالها توانست یکی از کانونهای برنامههای بینالمللی باشد و میزبانی دو اجلاس آسیا و اقیانوسیه و اجلاس جهانی صنایعدستی را برعهده بگیرد.»
او با اشاره به اینکه بیلانی برای چهار سال برنامه صنایعدستی با نام «چهار سال رویداد» تهیه شده است گفت: «میتوان این بیلان را گذر از حیات نباتی صنایعدستی دانست؛ زیرا صنایعدستی سالها حیات نباتی داشت و تازه در چهار سال اخیر بود که توانست جانی تازه بگیرد.»
معاون صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «در گذشته بهخاطر سیاستهای نادرست ضربات زیادی به صنایعدستی وارد شد و طرح هدفمندسازی یارانهها یکی از آن سیاستها بود، زیرا بهدلیل چندبرابر شدن قیمت حاملهای انرژی و افزایش دستمزدها، قیمت تمامشده صنایعدستی بالا رفت و نتوانست با بازارهای چین و هند و... رقابت کند. برای مثال، سفال و شیشه و جز آن از صحنه رقابت حذف شدند و صنایعدستی به یک صنعت نوستالژیک تبدیل شد.»
او با اشاره به تغییرات مثبتی که در این چهار سال در حوزه صنایعدستی رخ داده و اتفاقات مثبتی نظیر استفاده از جامعه دانشگاهی و برگزاری رویدادهای مختلف، گفت: «صنایعدستی ایرانی توانست دوباره به شکوفایی برسد، و برای نمونه، در سال 95 دو نمایشگاه بینالمللی در هلند و ایتالیا داشتیم و در شرایط کنونی آمادهایم که وارد عرصههای رقابتی در داخل و خارج شویم.»
نامورمطلق تأکید کرد: «اگر نتوانیم صنایعدستی را بِروز کنیم تا به سوددهی برسد، از صحنه رقابت خارج میشویم.»
او با اشاره به پاکسازی بازار میدان نقش جهان از صنایعدستی خارجی گفت: «ما نشان دادیم که میتوانیم بهخوبی جای این کالاهای قاچاق را با صنایعدستی ایرانی پُر کنیم.»
وجود ظرفیت تولید صنایعدستی در اندازههای کوچک
فریدون میرزالو، مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایعدستی، نیز در این مراسم، ضمن اشاره به برنامه کارگاهگردی در نوروز 95، گفت: «807 کارگاه در کل کشور معرفی شدند که تعداد بازدیدکنندگان از این کارگاهها در مقایسه با سال گذشته سهبرابر شده بود و درمجموع نیز، 4میلیون و 600هزار نفر از کارگاههای کل کشور بازدید کردند.»
او اعلام کرد که بیشترین کارگاهها برای کارگاهگردی متعلق به استان اردبیل و کمترین میزان کارگاه متعلق به استان لرستان بود.
میرزالو، با اشاره به طرح نمونهسازی صنایعدستی در ابعاد مینیاتوری در نوروز 95، گفت: «بنا به دستور زهرا احمدیپور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، این نمونهسازیها در اندازههای کوچک انجام شد. اجرای این طرح نشان داد که ظرفیت خوبی برای تولید در اندازههای کوچک صنایعدستی وجود دارد.»
او با اشاره به اینکه سیستانوبلوچستان در این زمینه از سایر استانها بهتر عمل کرده است ادامه داد: «11 استان در این زمینه عملکرد خوبی نداشتند، اما سایر استانها فعالیتهای خوبی انجام دادند که از میان آنها چهار استان در حوزه تولید از نظر تعداد نمونهها و تنوع و جز آن عملکرد بهتری داشتند.»
تهیه 460هزار عنوان از اقلام ترویجی صنایعدستی در نوروز
علی حاجیشیزری، مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایعدستی کشور، نیز در این مراسم گفت: «در ایام نوروز، 56 عنوان تمبر اختصاصی در استانها و 8 عنوان تمبر در ستاد طراحی و چاپ شد. همچنین بیش از 460هزار عنوان از اقلام ترویجی صنایعدستی ازجمله 250 نقشه فقط در استان گیلان (همراه با آدرس کارگاهها، بازارچهها و جز آن) چاپ و توزیع شد.»
او برگزاری کارگاههای آموزشی در بازارچههای موقت صنایعدستی، برگزاری جشنواره بزرگ طراحی و خلاقیت در هنرهای صنایعدستی، جشنواره صنایعدستی فجر و جز آن را از دیگر اقدامات شاخص انجامگرفته در سال 95 اعلام کرد.»
انتهای پیام/