به گزارش میراث آریا، فاطمه یوسفی طراح و کارشناس گرافیک با بیان این مطلب اظهار کرد: «طی چند سال گذشته مسئولان سازمان میراث فرهنگی و تولیدکنندگان هنرهای سنتی اقدامات اثر بخشی را در حوزه بسته بندی انجام داده اند به طوری که همین بهرمندی از هنرهای گرافیکی در صنایع دستی باعث شده تا گردشگران خارجی از انگیزه بیشتری برای خرید برخوردار شوند.»
او تصریح کرد: «گرافیك، طراحی پویایی در حوزه صنایع دستی است كه با تحلیل رفتار مشتری و روانشناسی گروه های مخاطب، شمایل مجذوب کننده واقعی را از محصول ارائه می کند که همین امر باعث ترقیب خریدار می شود.»
او با بیان اینکه گرافیك انتقال دهنده پیام هنرهای سنتی ایران به خارج از مرزها است افزود: «طی چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رویکرد تجاری سازی هنرهای سنتی و جذب حداکثری توریسم، نگاه ویژه ای را به حوزه بسته بندی، پکیج سازی و انتقال پیام با بهره مندی از تصویر داشته است که البته در این زمینه نیز تا حدود زیادی موفق بوده اند ولی باتوجه به ظرفیت بالای صنایع دستی و وجود کارگاه های متعدد محلی به نظر می رسد که این درآمیختگی، همگرایی و آغشتگی گرافیک با صنایع دستی باید بیش از این ها باشد.»
یوسفی ادامه داد: «اگر صنایع دستی مبین روح و اندیشه ایرانی است باید اذعان داشت که گرافیك انتقال دهنده این اندیشه ها است، محیط های نشر، چاپ، تلویزیون، رسانه و همه ابزارهای ارتباطی شكلی از گرافیك هستند و خوشبختانه این نگرش عمیق در تصمیمات متولیان امر در حوزه صنایع دستی مشخص است.»
او اضافه کرد: «در تجارت صنایع دستی، تقاضای بازار، تعیین کننده است؛ به عبارت دیگر، مشتری ها به سمت محصولاتی می روند که بستهبندی داشته باشند چرا که علاوه بر اینکه بستهبندی باعث حفاظت از محصول میشود زیبایی خاصی به نوع عرضه و مشتری مداری می دهد و مشتری ها از آن استقبال می کنند.»
فاطمه یوسفی خاطرنشان کرد: «گرافیک میتواند دریچه ورود به اثر باشد و به لحاظ حجم اطلاعاتی که میتواند بر روی بسته بندی قرار بگیرد، به فروش خوب کمک بسیاری میکند.»
انتهای پیام/