نقش اسناد در بازشناسی هویت میراثی بندر بوشهر

بوشهر بندری است که در قرون و اعصار متمادی، رازها و ناگفته‌های زمان را در درون آب‌ها و امواج خروشانش جای داده است.

به جرأت می‌توان اذعان داشت که عواملی چون تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی در کنار موقعیت استراتژیک بوشهر در آبراهه خلیج نیلگون فارس، نقش بارز و برجسته‌ای به این بندر بخشیده است. هویت میراثی و میراث‌فرهنگی بوشهر در تاریخ پر فراز و نشیبش نهفته است و برای بازشناسی این گنجینه عظیم میراثی، اسناد نقش بارز و برجسته‌ای ایفا می‌کنند.

عمده‌ترین اسناد برجای مانده شامل اسناد اقتصادی، فرهنگی، تجاری و سیاسی هستند. این اسناد مجموعه نوشته‌ها و اوراقی حاصل از فعالیت‌های روزمره و مستمر دیوان‌های سابق، بازرگانان و تجارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی دولت‌های غربی در بوشهر هستند که امروزه ارزش میراثی و تحقیقی دارند.

اسناد موجود نقش مهمی در درک بهتر تاریخ بوشهر و شناخت تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اداری و فرهنگی و نظامی منطقه به‌ویژه در طول دوران معاصر ایفا کرده و در بازشناسی هویت میراثی این بندر، راه‌گشا هستند.

مطالعه و بررسی اسناد موجود علاوه بر جنبه‌های جامعه‌شناختی و مردم‌شناسی، بوشهر را بندری فعال در عرصه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد. بنابراین نقش اسناد با نگرشی مبتنی بر جامعه‌شناسی تاریخی، هویت‌بخش میراث‌فرهنگی بوشهر و بیانگر فرهنگ حاکم بر عصر و زمانه‌ای است که این بندر در طول زمان از سر گذرانده و از فراز آن به امروز رسیده است.

نقشه راهی که اسناد تاریخی ترسیمگر آن هستند، زمینه‌های شناخت هرچه بهتر و بیشتر میراث‌فرهنگی بوشهر را فرآهم کرده و آگاهی بیشتری برای حفظ و پاسداشت این میراث، به نسل حاضر و نسل آتی به ارمغان می‌آورد.

 

* مسئول مرکز اسناد و پژوهش‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر

انتهای پیام/

کد خبر 1399032772

برچسب‌ها