دریاچه کوه گل سی سخت؛ زیبایی بینظیر طبیعت در کهگیلویه و بویر احمد

برای کسی که اهل سفر باشد ایران جایی است که در هر گوشه از آن جاذبه ی بکری نهفته است، کویرهای زیبا و جنگل های انبوه، کوه های بلند و با شکوه و جاذبه های نابی که در میان کوه های بلند و سر به فلک کشیده با اشتیاق انتظارمان را می کشند تا ما را با زیبایی های حیرت انگیز خود غافلگیر کرده و شیفته ی خود کنند، این ها مناظر و دیدنی های این کشور پهناور هستند، مناظر چشم نوازی که روح طبیعت دوست انسان در آغوش آن ها آرام می گیرد و به شوق دیدن آن ها، جاده های گاه بس طولانی را درمی نوردند.

در میان پدیده های دیدنی کشورمان منطقه ای زیبا به نام کوه گل وجود دارد، که طبیعت دل انگیزش چنان گردشگران و طبیعت دوستان را شیفته ی خود کرده است، که برای دیدن آن از دورترین نقاط ایران به این منطقه سفر می کنند. این منطقه ی زیبا که در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد، از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود، و بدون اغراق بهشتی زمینی را برای عاشقان طبیعت تداعی می کند.

کوه گل بخشی از طبیعت منطقه‌ی کوهستانی دنا است که در نزدیکی شهر زیبای سی سخت قرار دارد. در این ناحیه دریاچه‌های گوناگونی وجود دارد. این دریاچه‌ها فصلی بوده و در اواخر زمستان تا اوایل بهار بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌هایی که بر ارتفاعات دنا جای خوش کرده‌اند پر از آب می‌شوند.

 

رئیس میراث فرهنگی،گردشگری  و صنایع دستی شهرستان دنا در این بازه میگوید: «دریاچه‌ی کوه گل یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آن به شمار می‌رود که مساحتی حدود نیم هکتار و عمقی برابر ۱۵ متردارد«.

سید صدیف موسوی تصریح کرد:  «تنگ کوه گل از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ی دنای شرقی محسوب می‌شو که در طول تابستان می‌توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را در اطراف آن مشاهده کرد«.

او گفت: «با وجود طبیعت رنگارنگ و منحصر به فرد اطراف دریاچه  گیاهانی مانند قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه کوهی با رنگ و بوی خاصی روئیده می شود.»

رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان دنا عنوان کرد: «از دیگر جاذبه‌های تنگ کوه گل می‌توان به دشت لاله‌های واژگون آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا اشاره کرد که همه‌ آن‌ها به همراه خود دریاچه و برف‌هایی که بر روی قله‌ها نشسته‌اند یکی از زیباترین نقاط ایران را پدید آورده‌ است.»

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز  در این باره گفت: «در سال گذشته موانع سرمایه‌گذاری منطقه گردشگری کوه‌گل سی‌سخت برطرف و طرح جامعه سرمایه‌گذاری آن با اولویت مردم بومی این منطقه اجرا شده است.»

 

مجید صفائی با بیان اینکه منطقه گردشگری کوه گل یکی از نقاط گردشگر پذیر استان است،افزود: «وجودجنگل‌ها، حیات وحش، چشمه‌ها و آبشارهای زیبا در منطقه گردشگری کوه گل زمینه‌ای را فراهم کرده که سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور، شهر سی سخت درکهگیلویه وبویراحمد را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.»

او تصریح کرد: «محل استقرار این دریاچه، یکی از زیباترین نواحی استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فصل بهار و تابستان از انواع گل‌های شقایق، گیاهان وحشی و آویشن خوش عطر کوهستان مملو می‌شود.»

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: «دولت در چند سال اخیر زیر ساخت های از جمله واحدهای اسکان مسافران،اردوگاهای تفرحی و آلاچیق های در کنار این منطقه گردشگری برای رفاه حال مسافران و گردشگران ایجاد کرده است.»

 

کوه گل در فاصله  حدود 8 کیلومتری شهر سی سخت و  35 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

 

 

 

گزارش: علی اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 139904019

برچسب‌ها