کوه‌های اشتهارد در فهرست آثار طبیعی ثبت می‌شود

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی البرز گفت: «پرونده کوه‌های رنگی اشتهارد از طرف کارشناسان این اداره‌کل برای ثبت در فهرست آثار طبیعی در حال تهیه است.»

بهگزارش میراث‌آریا بهنقل از ادارهکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، عباس نوری روز یکشنبه 27 مهرماه 99 با اعلام این خبر، افزود: «کوه‌های رنگی اشتهارد یک رشته‌کوه به‌مساحت تقریبی 40 کیلومتر است که از ماهدشت تا بوئین زهرا کشیده شده است. این جاذبه طبیعی بر اثر برش‌های سطحی از رشته کوه پدیدار می‌شود. وجود ذرات فلز و سایر عناصر موجود در خاک به رنگ‌های گوناگون قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. لایه‌ها و رنگ‌های متعددی دراین منطقه وجود دارند که طی سالیان متمادی و گذشت زمان به این شکل در آمده است.»

او بیان کرد: «شهرستان اشتهارد در 63 کیلومتری کرج در منطقه‌ای کویری با آب و هوای نیمه‌خشک واقع شده است. کوه‌های رنگی، تپه‌های نمک و دشت کویر از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. این خاک‌ها که در علم زمین‌شناسی"مارن" نامیده می‌شوند به‌رغم زیبایی ظاهری هیچ برتری نسبت به خاک‌های دیگر ندارند، حاصلخیز نبوده و پوشش گیاهی در آن رشد نمی‌کند. خاک مارن شور است، از آن مواد معدنی مختلفی از قبیل نمک، روی، مس و منگنز استخراج می‌شود.»

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی البرز عنوان کرد: «البرز ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که با توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان به رونق گردشگری آن کمک کرد.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1399072755

برچسب‌ها