جاجا محور توسعه گردشگری روستایی در غرب اصفهان

شهرستان تیران‌وکرون در غرب شهرستان اصفهان واقع شده و با توجه به سیاست‌های توسعه متوازن گردشگری در محور غرب استان در پنج سال گذشته، به دروازه گردشگری غرب استان اصفهان نیز مشهور شده، لذا در طی این مدت عزم جدی در زمینه توسعه گردشگری روستایی ‌و شهری در این شهرستان آغاز شده است.

روستای تاریخی و گردشگری جاجا در ۵ کیلومتری غرب شهر تیران (مرکز شهرستان تیران ‌و کرون) و در ۵۰ کیلومتری غرب شهر تاریخی اصفهان واقع شده است. این روستا براساس بررسی‌های به‌عمل آمده دارای 10 اثر تاریخی شامل یک قلعه تاریخی، حمام تاریخی، مسجد تاریخی، سربازخانه تاریخی (این چهار اثر به ثبت ملی رسیده)، کاروانسرای تاریخی، دو آسیاب آبی، سه خانه تاریخی و همچنین دارای بافت زیبای تاریخی و روستایی است که طبق مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۶ خورشیدی به‌عنوان روستای هدف گردشگری در محدوده شهرستان تیران‌وکرون معرفی شد.

این روستای تاریخی همان‌گونه که ذکر شد از یک‌سو دارای آثار ارزشمند تاریخی در کنار باغ‌های زیبا است و از سوی دیگر با توجه به فاصله نه چندان زیاد با شهر تاریخی اصفهان و قرارگیری در کنار محور ارتباطی و ترانزیتی غرب به مرکز کشور از جایگاه مناسبی به‌منظور تبدیل به یک محور گردشگری در غرب استان اصفهان برخوردار است.

همچنین در کنار آثار ارزشمند تاریخی، بافت زیبا و کهن‌باغ‌های این روستا و تاریخی بودن کوچه باغ‌ها، این مجموعه را به یک محیط مستعد در زمینه گردشگری روستایی تبدیل کرده است.

یکی از جاذبه‌های منحصربه فرد این روستا وجود تعداد زیادی درهای سنگی در محور ورودی باغ‌های این روستا همراه با سردرهای زیبا است که خود بر جذابیت‌های این روستا می‌افزاید.

با توجه به قرار گرفتن شهرستان تیران در محدوده غرب استان و قرار گرفتن این شهرستان در دامنه‌های کوهپایه‌های متصل به سلسله جبال زاگرس، روستای جاجا همانند سایر مناطق شهرستان از اقلیمی مناسب در طول سال برخوردار است به گونه‌ای که این روستا دارای بهاری زیبا و دلکش، تابستان‌های معتدل، پاییزی رنگارنگ و زمستان‌های سرد است، لذا اقلیم مناسب در کنار طبیعت زیبا، محیط مناسبی را برای توسعه این روستا از منظر گردشگری فراهم کرده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری روستای جاجا، قلعه تاریخی روستا است. این قلعه که پیشینه‌ای متعلق به دوران اشکانی دارد، در دوره‌های سلجوقی و قاجار شاهد بازسازی و اضافاتی شده و بر روی یک تپه نسبتا مرتفع در شرق روستا واقع شده است.

در این روستای تاریخی با توجه به سیاست‌های حمایتی در راستای توسعه گردشگری مجوز احداث دو اقامتگاه بومگردی صادر شده است.

* گزارش از محسن مظاهری تهرانی، مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تیران و کرون

انتهای پیام/

کد خبر 1399101626

برچسب‌ها