هنر ایرانی باید زنده بماند

دنیا‌ی هنر بی‌حد‌و‌مرز است و امکان تبادل مقصود و هدف بدون گفتن و نوشتن، تنها در عمل و اجرا قابل انتقال به مخاطب است. دستان هنر‌مند‌ان این سر‌زمین سر‌شار از زیبایی‌ها‌یی است که ریشه در خلقت آن‌ها داشته و جز از ذات الهی سر‌چشمه نگرفته است. هر دمی که فرو می‌رود و بر‌می‌آید نشانه فرصتی دوباره از طرف پر‌ورد‌گار‌ی است که منشا نور و هنر است. رود‌ها‌ی خروشان رشته‌های گو‌نا‌گون هنری همچون خون در رگ هنرمندان این مرز‌و‌بوم جریان داشته و رمز ماند‌گار‌ی و پویایی آن جز امید به آینده و تلاش برای فردا‌یی بهتر نیست.

هنرمندان استان البرز هم همانند هنرمندان سایر مناطق کشور با ذوق و علاقه به تولید آثاری شاخص و چشم‌نواز مشغولند، پریسا حافظی هنرمند البرزی در کار‌گا‌ه شخصی خود که مجوز فعالیتش را از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی استان دریافت کرد‌ه، سال‌هاست در کنار تولید آثار‌ هنر‌ی مشغول آموزش به علاقه‌مند‌ان و هنر‌آموز‌ان است، این گفت‌وگو به بهانه انتخاب او به عنوان بانوی کارآفرین برگزیده کشوری انجام شده است.

رشته تحصیلی شما چیست؟

دارای مدرک کار‌دانی نگار‌گر‌ی و کار‌شناسی معمار‌ی و دکوراسیون داخلی هستم.

مرتبط بودن رشته دانشگاهی با زمینه فعالیت هنری تا چه اندازه در موفقیت مؤثر است؟

بدون شک پیوند این دو برای کسب موفقیت بسیار مؤثر است و تا اشتیاق و پیوندی نباشد هنر به تنهایی اثر‌گذار نخواهد بود. بهتر است هر فرد قبل از انتخاب رشته تحصیلی ابتدا علاقه خود را بشناسد و بعد با توجه به آن رشته تحصیلی را انتخاب کند چرا که این راه بهتر و مطمئن‌تر است.

چند سال است که در رشته سفال نقش برجسته فعالیت می‌کنید؟

مدت ۲۰ سال است که بر حسب علاقه‌ در این رشته فعالیت دارم و در کار‌گا‌ه شخصی مشغول آموزش به هنرجویان و علاقمند‌ان هستم و به قول معروف آب، آتش، باد و خاک را در هم می‌گیر‌یم تا اثر‌ی زیبا و ماند‌گار خلق کنیم.

مراحل کار برای خلق اثر در سفال نقش‌برجسته به چه شکل است؟

در ابتدا پس از پیاده‌سازی طرح مورد نظر و سمباد‌ه زدن و خشک شدن، برای پخت در داخل کور‌ه قرار می‌گیرد. سسپس قطعات استاندارد ۲۰×۲۰ کد‌گذار‌ی شده و به صورت پازل در کنار هم بر روی صفحه اصلی کار نصب می‌شود تا طرح مورد نظر تکمیل شود. پس از آن مرحله بندکشی یا پتینه‌کار‌ی برای درزگیر‌ی بر روی کار نهایی از سوی هنر‌مند انجام می‌شود. در مجموع حدود ۱۴ مرحله باید طی شود تا یک اثر هنری خلق شود.

مواد اولیه و ابزار کار چیست؟

در واقع از نظر من در درجه اول، دست از مهم‌ترین ابزار کار یک هنرمند سفالگر است و ابزار کاهند‌ه، افزاینده و ... در درجه دوم اهمیت قرار دارد، علاقه، استعداد و پشتکار سه رأس هرم موفقیت هستند که در صورت ضعف یا نبود هر کدام حتی اگر موفقیتی حاصل شود موقتی بوده و دائمی نیست.

چگونه می‌توان جایگاه هنر و هنرمند را در اجتماع تثبیت کرد؟

در ابتدا یک هنرمند باید برای خود و رشته‌ای که در آن فعالیت می‌کند ارزش قائل باشد و بپذیرد که هنر‌ش زیبا و منحصر‌به‌فرد است این موضوع این حس را در دیگران هم تقویت می‌کند و موجب می‌شود در اجتماع از جایگاه خاصی بر‌خور‌دار باشد.

وضعیت حال حاضر هنر در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در صورت بی‌توجهی و غفلت شاهد نابود‌ی هنر به معنای واقعی کلمه در جامعه خواهیم بود در صورتی که اگر ریشه‌ها‌ی هنر در میان اقشار مختلف اجتماع قوی باشد در حکم سد محکمی است که هر نا‌خوشی و عامل منفی را دفع می‌کند. 

استقبال مردم از خرید و توجه به هنر چه میزان است؟

در حال حاضر با وجود شیوع کرونا، مشکلات اقتصاد‌ی و اشباع بازار با اجناس بی‌کیفیت چینی، نقش هنر در سبد کالای مردم کم‌‌رنگ شد‌ه است این در حالی است که دلیل اصلی حال بد مردم همان کمبود هنر است، راه‌حل فرار از این بحران حرکت نا‌خود‌آگاه و تمایل به انجام فعالیت هنری است. در واقع وقتی فرد ریشه‌یابی می‌کند متوجه کمبود‌ی درونی می‌شود که بدون شک آن فقدان هنر است.

آیا می‌توان از راه رشته هنر‌ی در‌آمد‌زایی کرد؟

هر چند بعد مالی هنر برای هنرمند از اهمیت کمتری بر‌خور‌دار است اما با این وجود نیاز روحی و اقتصادی را تأمین می‌کند. 

هدف نهایی شما در زمینه‌های هنری که در آن‌ها فعالیت می‌کنید چیست؟

با عشق و علاقه‌ای فراوان کار هنری را دنبال می‌کنم و هموار‌ه رو به جلو حرکت می‌کنم تا به اهداف متعالی که مد‌نظر دارم برسم، هنرمند فرد‌ی خلاق است و برای خلق یک اثر هنری به آرامش روحی و تمرکز ذهنی نیاز دارد و مهارت چندانی در بازاریابی و فروش ندارد اما به هر حال این موارد، لازمه‌ حرفه او است و باید دوره‌های آموزشی تخصصی را برای این منظور بگذراند تا به عنوان تولید‌کنند‌ه صنایع دستی و آثار هنری در آن به موفقیت دست پیدا کند.

نقش حمایتی مسئولان نهاد‌ها‌ی مربوطه را در این میان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به حق جا دارد در اینجا از فریدون محمدی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی استان و یحیی دارایی سر‌پرست معاونت صنایع‌دستی البرز تشکر کنم چرا که به جرات می‌توانم بگویم در این ۲۰ سال فعالیتم برای اولین‌بار است که مدیرانی این چنین دلسوز، کار‌دان و لایق، مجدانه پیگیر رفع مشکلات و دغدغه‌های هنرمند‌ان هستند. 

چطور شد که موفق به کسب این عنوان شدید؟

به عنوان هنرمند‌ی که سال‌ها مشغول فعالیت هستم با حمایت مسئؤلان نهاد‌های مربوطه موفق به راه‌اندازی اولین خانه صنایع‌دستی البرز برای آموزش ۴۰ رشته هنری واقع در گوهردشت کرج شدم که با ارائه مدرک هنری از مراحل ابتدایی آموزش، تولید تا فروش آثار در کنار هنر‌جو هستیم تا نا‌چار نشود راهی را که با علاقه طی کرده به دلیل عدم استقلال مالی رها کند و به کار‌ی روی آورد که به آن علاقه ندارد.

بر‌گزار‌ی جشنواره و‌ نمایشگاه‌ها‌ی هنری را تا چه اندازه مفید می‌دانید؟

بدون شک برگزاری محافلی از این دست تاثیر‌‌گذار است چرا که هنرمند دوست دارد اثر هنری‌اش دید‌ه شود و از این راه روحیه گرفته و به آرامش درونی می‌رسد.

آیا تا‌کنون موفق به دریافت مقام دیگری نیز شده‌اید؟

به واسطه فعالیت در رشته سفال نقش‌برجسته و معمار‌ی داخلی، تاکنون در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها‌ی ملی و بین‌المللی بسیار‌ی شرکت داشته‌ام و موفق به کسب عناوین زیادی از جمله کار‌آفرین نمونه کشور‌ی در سال ۹۵ شدم.

آیا با نو‌آور‌ی در رشته‌های مختلف هنری موافق هستید؟

بله، چرا که هنرمند باید به اقتضای زمان خویش پیش برود و آثار‌ی خلق کند که با علایق و سلایق مردمان آن دوره ساز‌گار باشد. حتی گاهی جلو‌تر از زمان خود پیش برود و آثار‌ی خاص و منحصربه‌فرد خلق کند که حرف‌هایی برای آیندگان داشته باشد. با این وجود همچنان دید سنتی در این زمینه وجود دارد و  نو‌آور‌ی در نحوه خلق اثر مخالفانی دارد برخی معتقدند نباید آن را تغییر داد و از حالت ابتدایی خارج کرد. در صورتی که می‌توان هنری جدید و تلفیقی ایجاد کرد که اصل هنر از سوی هنرمندان قدیمی به شیوه سنتی اجرا شود و عرصه برای جوانان با تفکر‌ات جدید فراهم شود و شاهد خلق آثاری با شیوه مدرن در قالب نقش‌برجسته باشیم.

در حال حاضر جایگاه سفالگری در اجتماع چگونه است؟

اگر‌چه تا حد زیادی این هنر‌ از بین رفته و به دست فراموشی سپرده شده اما در صورتی که هر ایرانی این رشته سنتی را انجام دهد علاوه بر دریافت حس آرامش، از نظر اقتصاد‌ی نیز تامین خواهد شد.

چگونه می‌توان سفال نقش‌برجسته را در جامعه نهادینه کرد؟

باید این هنر را کار‌برد‌ی و عامه پسند کنیم و با ایجاد تغییر از حالت دو بعدی به سه بعدی موجب جذب علاقمند‌ان به آن شویم تا از داخل خانه‌های مسکونی بیش از پیش به میادین هم راه پیدا کند.

آیا تا‌‌کنون با سختی‌‌ها‌‌یی مواجه بوده‌‌اید؟

طبیعتاً هر کار‌‌ی سختی‌‌ها‌‌ی خودش را دارد و قشنگی آن به تحمل همین سختی‌‌ها است و در واقع اگر سختی‌‌ها نباشند قشنگی آن به چشم ‌نمی‌‌آید. از هر لحظه‌ خلق یک اثر هنر‌ی لذت می‌‌بر‌‌ی چرا که دوستش دار‌‌ی بنا‌‌بر‌‌این به عنوان یک خالق، سختی‌‌ها را به خاطر شیرینی‌‌ها‌یش به جان می‌‌خر‌‌ی. آموزش هنر حسی خاص و لطیف است در آموزشگاه سعی دارم به هنرجویان ماهیگیر‌ی یاد بدهم تا مستقل شد‌ه و رو‌ی پا‌‌ی خود بایستند و خود‌کفا شوند و وابسته نباشند.

برای بازگشت به دوران اوج و شکوفایی هنر در ایران چه باید کرد؟ 

هنر منتهی ندارد و تمام شدنی نیست. دنیا مصداق بارز‌ی از عمق زیبایی هنر است. معتقدم که هنر ایرانی باید زنده بماند برای این منظور ابتدا باید در ایران آن را احیا کنیم و گسترش دهیم تا کشور‌‌ها‌ی دیگر خواهان هنر ناب و اصیل ایرانی باشند. برای این منظور باید با اتحاد و همبستگی موجب شویم هنر ایرانی هر چه زودتر به دوران اوج و شکوفایی خودش بر‌‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر 13991027694148

برچسب‌ها