آغاز بهره‌برداری از 15 پروژه گردشگری همزمان با دهه فجر در استان خراسان‌جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از بهره‌برداری 15 پروژه گردشگری همزمان با دهه ‌فجر در استان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، حسن رمضانی گفت: «در دهه ‌فجر امسال 15 پروژه در حوزه گردشگری در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، فردوس، سرایان و طبس به بهره‌برداری می‌رسد که افتتاح اقامتگاه بوم‌گردی، خانه فرهنگ و موسیقی، مجتمع و زیرساخت‌های گردشگری و ... از این پروژه‌هاست که برای این پروژه‌ها 174 هزار و 450 میلیون ریال هزینه و برای حدود 100 نفر اشتغال ایجاد شده است.»

او همچنین اقدامات انجام شده در این اداره کل از ابتدای امسال را تشریح کرد و گفت: «در حوزه صنایع‌دستی اشتغال 101 نفر در سامانه ثبت اطلاعات صنعتگران ثبت شده است. در این مدت 520 پروانه تولید انفرادی، 10 فقره تاسیس کارگاه، 11 پروانه تولید کارگاهی، شش فقره پشتیبان مشاغل خانگی، 50 فقره مشاغل خانگی مستقل، 446 کارت شناسایی صنعتگری صادر شده است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، ضمن اظهار تاسف از محدودیت‌های کرونا به ویژه در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: «بازارچه‌های ثابت و موقت و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و مکان‌های گردشگری در این مدت تعطیل بود، اما با این وجود 20 میلیارد ریال صنایع‌دستی از تولیدات هنرمندان استان به فروش رسید و 69 هزار دلار صنایع‌دستی به‌صورت چمدانی صادرات شده است.»

رمضانی افزود: «در این مدت 20 میلیارد ریال از محل اعتبارت مشاغل خانگی و خوشه‌های صنایع‌دستی تسهیلات پرداخت شده است و با وجود محدودیت‌های آموزش حضوری و تعطیلی بسیاری از دوره‌های آموزشی، 400 نفر از آموزش‌های کوتاه مدت صنایع‌دستی برخوردار شدند.»

او راه‌اندازی دو خانه سفال و کارآفرین در راستای ایجاد خانه‌های صنایع دستی، برخورداری 3300 نفر صنعتگران از بیمه صندوق بیمه کشاورزان، برگزاری نشست‌های تخصصی توسعه پایدار صنایع‌دستی و... را از دیگر اقدامات بخش صنایع‌دستی استان برشمرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی همچنین گریزی به حوزه گردشگری زد و توضیح داد: «در شش‌ماهه دوم سال 98 تا پایان بهمن‌ماه امسال، 79 موافقت اصولی اولیه صادر، 30 پروژه گردشگری سرمایه‌گذاری، 75 میلیارد و 950 میلیون ریال پرداخت تسهیلات مختلف (روستایی‌عشایری، کمک فنی و اعتباری، صندوق امید و ... ) پرداخت شده است.»

رمضانی همچنین به اجرای 40 پروژه زیر ساخت‌های تاسیسات و مناطق روستایی گردشگری شامل برق‌رسانی‌ها به مجتمع منظریه، منطقه گردشگری گواب و دق اکبرآباد خوسف، تکمیل ساختمان کمپ کویر سه قلعه، زیرساخت‌های گردشگری آب‌گرم فردوس و ... اشاره و اضافه کرد: «در این مدت دو دوره آموزشی توانمندسازی جوامع و بلدهای محلی در استان برگزار شده است.»

او حضور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، تخصیص 31 میلیارد ریال (ملی و استانی) برای پروژه‌های دولتی، افتتاح 20 اقامتگاه بوم‌گردی، بهره‌برداری از سه سفره‌خانه سنتی و یک مجتمع گردشگری در این مدت را مطرح کرد.

رمضانی گفت: «بیشتر پروژه‌های بخش گردشگری شامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی سپس سفره‌خانه سنتی و مجتمع‌های گردشگری است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی همچنین بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه میراث‌فرهنگی استان را تشریح کرد و توضیح داد: «در یک سال گذشته برای مرمت مشارکتی 12 بنای تاریخی با همراهی بخش خصوصی و میراث‌فرهنگی اقدام شده و 37 هزار و 800 میلیون ریال هزینه و برای 50 نفر اشتغال ایجاد شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 13991114288201

برچسب‌ها