کاهش 94درصدی ورود گردشگر خارجی طی 9 ماهه گذشته

معاون گردشگری کشور گفت: «در 9 ماهه گذشته سال جاری 450 هزار نفر به شکل مقطعی و محدود با عنوان گردشگری سلامت و تجاری به کشورمان سفر کردند. حوزه سفر و گردشگری در میان صنایع مختلف بیشترین آسیب را در شیوع ویروس کرونا دیدند، در منطقه آسیا شاهد کاهش حدود 82 درصد سفرهای بین‌المللی بودیم، در کشور ما با توجه به سخت‌گیری‌هایی که داشتیم حدود 94 درصد سفرهای بین‌المللی کاهش پیدا کرده است.»

به گزارش خبرنگار میراث آریا، جلسه کمیته سیاستگذاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به منظور برقراری ارتباطات فرابخشی با دستگاه‌های دولتی و استفاده از ظرفیت‌های مشارکت مردمی و فعالان در حوزه گردشگری برای رسیدن به اهداف توسعه متوازن گردشگری در کشور صبح روز چهارشنبه 29 بهمن 99 در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

ولی تیموری در این جلسه گفت: «روزهای سختی را در صنعت گردشگری سپری می‌کنیم، این صنعت بیش از یک سال است که با شیوع ویروس کرونا زمین‌گیر شده که در تاریخ صنعت گردشگری دنیا بی‌سابقه بوده است.»

او افزود: «در سالی که گذشت یک میلیارد و 400 میلیون نفر در سطح جهانی سفر کردند که حدود 1.5 تریلیون دلار گردش مالی داشته است، از هر 10 شغلی که در دنیا وجود دارد یک شغل مربوط به حوزه سفر و گردشگری است. طی 10 سال گذشته با توجه به اینکه رشد صنعت گردشگری بیشتر شده از هر پنج شغل جدیدی که ایجاد شده یک شغل آن مربوط به صنعت گردشگری است.»

تیموری تصریح کرد: «10.5 درصد GDP دنیا در حوزه سفر و گردشگری بوده است. رشد اقتصاد جهانی قبل از کرونا 2.5 درصد بوده که در حوزه گردشگری این رشد به 3.5 درصد رسیده است. در حقیقت از همه حوزه‌های اقتصادی رشد گردشگری یک درصد سریع‌تر بوده است.»

معاون گردشگری کشور بیان کرد: «در بُعد داخلی در مقابل 10.5 درصد سهم گردشگری در GDP جهانی، 6.5 درصد سهم سفر و گردشگری ایران به شکل مستقیم و غیرمستقیم بوده است. یک میلیون و 345 هزار نفر در حوزه صنعت گردشگری مشغول به فعالیت هستند.»

او افزود: «در سال 98 قبل از شیوع ویروس کرونا هشت میلیون و 860 هزار نفر گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند. با اتفاقاتی که در نیمه دوم سال 98 افتاد و با شیوع ویروس کرونا، در فصل دوم پر رونق گردشگری ما که از اواسط بهمن ماه و شروع سال نو میلادی آغاز می‌شد، نتوانستیم میزبان گردشگران باشیم.»

تیموری تصریح کرد: «در سال 95 تعداد گردشگران خارجی چهار میلیون و 900 هزار نفر، سال 96 پنج میلیون و 100 هزار نفر و در سال 97 نیز هفت میلیون و 800 هزار نفر بوده که نشان‌دهنده رقم رو به رشد بوده است.»

او افزود: «به طور کلی در گردشگری داخلی سیاستی را که طی این چند سال دنبال می‌کردیم، توزیع سفر در کشور بوده است؛ اعتقاد داریم با انجام این کار توزیع درآمد و ثروت در کشور اتفاق می‌افتد. گردشگری ابزاری برای کاهش فقر و محرومیت‌زدایی است، برای تحقق این موضوع زیرساخت‌ها محقق نبود. دولت برای ایجاد این زیرساخت‌ها نقش حمایتی داشته و خود مردم و بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند.»

معاون گردشگری کشور در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی گفت: «طرح راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هزینه کم و ارائه تسهیلات 100 میلیون تومانی در سطح کشور اجرا شد، خوشبختانه مردم تشویق شدند و در این خصوص نیز سرمایه‌گذاری کردند. این موضوع باعث شد تا خلاء نسبی که در خصوص نبود اقامتگاه‌ها در برخی نقاط کشور وجود داشت، بر طرف شود.»

او افزود: «2225 اقامتگاه بوم‌گردی در دوردست‌ترین روستاهای کشور راه‌اندازی کردیم، با انجام این کار خلا زیرساختی جبران و هویت به روستاها داده شد.»

تیموری اظهار کرد: «در حقیقت اصل سیاست توزیع سفر با استقرار اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام شد، با تنوع بخشیدن به موضوعات گردشگری مانند گردشگری کشاورزی، معدن، دریایی و سلامت به توزیع سفر کمک کردیم، در خارج از کشور ما را به عنوان مقصد تاریخی فرهنگی می‌شناختند.»

معاون گردشگری کشور در خصوص پروژه‌های در دست اقدام گفت: «هم اکنون حدود 2200 پروژه زیرساخت گردشگری در داخل کشور در حال احداث است، این پروژه‌ها نشان می‌دهد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی به سمت گردشگری زیاد شده است.»

او افزود: «با همه این روند پرشتابی که گردشگری در پیش گرفته بود اما با بحران شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های ما متوقف شد.»

تیموری عنوان کرد: «دنبال این بودیم تا گردشگری نقشه راهی داشته باشد و تکالیفی که در قانون برنامه ششم داشتیم محقق شود. به مدت یک سال سند راهبردی توسعه گردشگری کشور در دولت و کمسیون فرهنگی بررسی شد برای اینکه تقسیم کار در این حوزه کمتر اتفاق افتاده بود، با توجه به اینکه گردشگری موضوع فرابخشی است در حقیقت این سند برای مشخص کردن تقسیم کار است که دارای 74 حکم بوده و برای 26 دستگاه دولتی نیز تعیین تکلیف کرده است.»

او در ادامه افزود: «برای اینکه بتوانیم آن را به سند بلندمدت تبدیل کنیم، تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در دستور کار قرار گرفت. همه ابزار و شرح خدمات آن آماده شده است و با کمک یونسکو و سازمان جهانی گردشگری و دانشگاه‌ها تا تابستان سال آینده تدوین می‌شود.»

معاون گردشگری کشور در خصوص حساب‌های اقماری گردشگری گفت: «در این حساب‌ها فقط هتل و رستوران در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون متفاوت شده است. در حساب‌های جدید تمام شهر و اقتصاد آن وابسته به گردشگری در نظر گرفته شده است.»

او افزود: «تاثیری که گردشگر بر اقتصاد کشور و مردم دارد در حساب‌های اقماری گردشگری مشخص می‌شود، تهیه این حساب‌ها پروژه بزرگی است که با مرکز ملی آمار به سمت جلو پیش می‌رود. سند استراتژیک صادرات ملی گردشگری نیز با مرکز جهانی تجارت پیش می‌رود.»

تیموری بیان کرد: «با شیوع ویروس کرونا همکاری لازم را با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص اولویت اصلی که حفظ جان مردم است، انجام دادیم و در شرایط پیک سفرهای خارجی و داخلی فعالیت‌هایمان را تعطیل کردیم. با گشایش‌های مختصری که انجام می‌شد، سعی کردیم گردشگری داخلی بتواند این خلاء را پوشش دهد و در کنار آن نیز نیم‌نگاهی به عرصه بین‌المللی داشتیم. در این خصوص طرح‌هایی ارائه دادیم اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.»

او افزود: «با شیوع ویروس کرونا دو بسته حمایتی برای فعالان صنعت گردشگری در نظر گرفتیم که بسته اول اشتغال‌محور و بسته دوم بنگاه‌محور بوده است. میزان درخواست فعالان گردشگری برای دریافت تسهیلات کرونایی از بانک‌ها حدود 1350 میلیارد تومان بوده که 650 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، البته قول دادند تا پایان سال کمک بیشتری کنند. امیدواریم با کاهش شیوع ویروس کرونا دوباره صنعت گردشگری رونق پیدا کند تا نشاط و امید را به جامعه برگردانده شود.»

معاون گردشگری کشور بیان کرد: «با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که انجام دادیم، طرح‌هایی را برای سفرهای نوروزی در ستاد ملی کرونا ارائه کردیم تا به شکل محدود و کنترل شده و با نظارت ما بخشی از فعالیت‌ها و خدماتمان ارائه شود. اگر نوروز امسال نتوانیم فعالیت کنیم، امکان برگشت مجدد نخواهیم داشت. تعطیلات نوروز برای بالای 70درصد از فعالان ما یک فرصت است.»

او در ادامه افزود:‌ «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قبول کرد تا سفرها در قالب تورهای شرکت‌های خدمات مسافرتی و کنترل‌شده انجام شود، پروتکل‌های بهداشتی نیز در این خصوص برای تمام ذی‌نفعان آماده و ابلاغ شده است، همچنین نوع دیگر سفر در قالب سفرهایی است که مردم با خودروی خود انجام می‌دهند و رزرو قطعی در مراکز مجاز ما دارند، نیروی انتظامی نیز در این خصوص کمک خواهد کرد تا ترددهای نوروزی برنامه‌ریزی شده، انجام شود.»

تیموری افزود: «طرح جامع گردشگری توسط 19 استان نوشته شده و تا پایان تابستان 99 سایر استان‌ها این طرح را تهیه می‌کنند.»

نیمی از دستگاه‌ها هنوز درگیر بحث گردشگری نشدند

خدابخشی دبیر کمیته فرهنگی شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: «چهار نیمه مغفول در حوزه گردشگری وجود دارد. براساس گزارش مرکز آمار نیمی از مردم هنوز سفر نمی‌روند. نیمه دوم سال از ماه مهر تا پایان اسفند سفر چندانی انجام نمی‌شود و نیمی از دستگاه‌ها نیز هنوز درگیر بحث گردشگری نشده‌اند.»

او افزود: «کرونا فرصتی است تا دستگاه‌ها بتوانند در این خصوص برنامه‌ریزی کنند. اکنون در بحث سیاستگذاری به الگوی خوبی تحت عنوان سیاستگذاری شبکه‌ای رسیده‌ایم. امیدواریم به نقطه‌ای برسیم تا تمام ایرانیان 20 مسیر سفر داشته باشند. باید دستگاه‌های فرهنگی تلاش کنند تا به این موضوع توازن بخشیده شود.»

خدابخشی تصریح کرد: «کاری که در دبیرخانه انجام شده، کار بزرگی است و 20 محور برای آن در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399112959

برچسب‌ها