آغاز مرمت امام‌زاده زیدبن‌قاسم روستای مشهد زلف‌آباد شهرستان فراهان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان خبر داد: «عملیات مرمت و بندکشی و تثبیت تزئینات امام‌زاده زیدبن‌قاسم روستای مشهد زلف‌آباد شهرستان فراهان آغاز شد.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سعید نیک‌نام امروز 20 اردیبهشت 1400 با علام این خبر گفت: «این عملیات مرمتی با اعتبار پیش‌بینی شده به مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال در حال انجام است.» 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان گفت: «در این عملیات مرمتی شامل اندودهای الحاقی پودر سنگ و سیمان بر روی جداره و پاکسازی و بند کشی آجرهای نما و پاکسازی آجرها، تخلیه و بندکشی مجدد، مرمت و احیا و پاکسازی و بندکشی آجرهای جداره دیوارها  انجام خواهد شد.»

نیک‌نام ادامه داد: «بقعه این امامزاده در میان روستاى مشهد زلف‏‌آ‌باد، از بخش فراهان، و در 5 کیلومترى غرب فرمهین و روبروى تپّه باستانى داخل روستا واقع شده و به "شاهزاده قاسم" معروف است.»

او افزود: «ساختمان بقعه از دو فضاى مرتبط به هم تشکیل یافته و شامل یک شبستان ورودى مستطیل شکل با سقف هلالى است که در سالیان گذشته بر بقعه افزوده شده است. فضاى دوّم، اتاق مرقد است که به شکل چهارگوش به ابعاد 6 در 6 متر و داراى هشت طاقنما در اضلاع و زوایاى مختلف آن است. دو نورگیر کوچک، نور داخل اتاق را تأمین مى‌‏کند. گنبد بنا آجرى دوپوش است. نماى خارجى گنبد ایزوگام شده و ازاره حرم سنگ‏کارى و الباقى دیوار آن گچ اندود است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان یادآور شد: «این بنای تاریخی با شماره ۲۶۱۰۰ و در تاریخ ۸۷/۱۲/۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000220361589

برچسب‌ها