بهبود اوضاع گردشگری کشور با نگاه رویدادمحور

بازآفرینی جشن‌ها، آیین‌ها و سنت‌های دیرین با ارائه پیام آموزشی برای نسل‌های جدید باعث می‌شود نسل‌ها درباره آداب‌ورسوم و فرهنگ جوامع خود بیاموزند، آن را حفاظت کرده و تداوم بخشند.

خسارت‌های هنگفتی به صنعت گردشگری در دوران کرونا به تمام دنیا واردشده است که نبايد مشاهده‌گر اوضاع شد و باید با یافتن شیوه‌های جدید با این موضوع کنار آمد. کشورهای مختلف به‌منظور بهبود اوضاع گردشگری کشورشان تدابیر متفاوتی را انتخاب کردند.

گردشگری رویدادها راهکاری برای شهرها و روستاهای ایران تا به شکل فزاینده‌ای از طریق برگزاری رویدادها، فرهنگ و بستر جغرافیایی و تاریخی خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند.

بی‌تردید در روزگار پساکرونا و با رویکرد توسعه گردشگری داخلی تا جان گرفتن گردشگری بین‌المللی، توسعه گردشگری رویداد، در بهبود اقتصاد جوامع محلی و شهری کشور تأثیرگذار بوده و یکی از اشکال سفر است که در آن فرد به مقصد بهره بردن از یک رویداد، سفرکرده و یا در حین سفر خود از رویدادی بازدید می‌کند.

نظر به منحصربه‌فرد بودن و موقتی بودن رویدادها با توجه به شرایط اقلیمی، مناسبات تقویمی، تاریخی، جغرافیایی بدیهی است که‌ دولت‌ها باید نگاه دقیق‌تری به رویدادها به‌عنوان بخشی از استراتژی در توسعه اقتصادی، بازاریابی جوامع مقصد داشته باشند.

چراکه بی‌تردید تمرکز بر برگزاری رویدادها به‌عنوان یک سبک از گردشگری در بهبود کیفیت زندگی ساکنین منطقه مربوطه به‌واسطه تقویت اقتصاد محلی، ایجاد اشتغال، توسعه مقاصد، ارتقای فرهنگ و پاسداشت تاریخ بومی و فراهم آمدن فرصت‌های تفریحی، فرهنگی و آموزشی برای آنها، پروراندن حس غرور ملی، کمک به حفاظت از محیط‌های طبیعی و اجتماعی و فرهنگی حساس، منتج خواهد شد.

بازآفرینی جشن‌ها، آیین‌ها و سنت‌های دیرین با ارائه پیام آموزشی برای نسل‌های جدید باعث می‌شود نسل‌ها درباره آداب‌ورسوم و فرهنگ جوامع خود بیاموزند، آن را حفاظت کرده و تداوم بخشند و با ایجاد يک هدف و مبنا برای سفر، موجب افزایش طول مدت اقامت و تأثیر آن برگردش مالی در واحدهای اقامتی و پذیرایی و ایجاد رقابت و تنوع در بازار میهمان‌نوازی و بالطبع ارتقای سطح خدمات و درآمدزایی در زمان‌های مختلف سال خواهد بود.

قطعاً حمایت از گردشگری رویدادها متولیان مرتبط با حوزه گردشگری را بیش‌ازپیش در برابر فهرست کردن آثار ملی ایران به‌ویژه در بخش میراث‌فرهنگی ناملموس مسئول می‌دارد تا با ثبت آثار و حفظ و بقای میراث معنوی و طبیعی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بیش‌ازپیش به اهمیت این بستر مفید همت گمارده شود و فرصت موجود با توجه به ویژگی‌های متمایز سرزمین ایران به‌گونه‌ای مغتنم دانسته شود که همگان بهره لازم را از آن ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000601143822

برچسب‌ها