بهگزارش میراثآریا به نقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، ویدا توحدی در ابتدای این بازدید که دهم آذرماه ۱۴۰۰ انجام شد، در نشستی در محل فرمانداری شهرستان دزفول باحضور سیداحمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، علی فرهمندپور فرماندار ویژه شهرستان، محمدحسن پرآور رئیس شورای اسلامی شهر دزفول، سیدمحمدحسن عیسیزاده شهردار دزفول، عباس چراغچشم سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دزفول و مسئولان اجرایی و فعالان اجتماعی این شهرستان شرکت کرد و سپس در ادامه از کارگاههای کپوبافی بازدید به عمل آورد.
مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی در این نشست با اشاره به مزایای ثبتجهانی دزفول به عنوان شهر کپوبافی گفت: «مرجع بسیاری از کسب و کارهای فعلی فرهنگی، انتشارات و تارنماها، یونسکو است و این سازمان، مرجع تعریف بسیاری از سفرهای فرهنگی در دنیا محسوب میشود و ما باید از این ظرفیت عظیم اقتصادی بهرهمند شویم.»
ویدا توحدی افزود: «یونسکو برندی جهانی و شناخته شده است و کشورهای مختلف دنیا از این برند در راستای تبلیغات خود استفاده میکنند که نمونههای آن تولید محصولات فرهنگی با لوگو یونسکو مانند لباس و سوغات و حتی استفاده از پرچم یونسکو در برنامههای مختلف و حتی رسمی خودشان است.»
او بر اهمیت بافت تاریخی دزفول و معرفی صنایعدستی با استفاده از لوگوی یونسکو تأکید کرد و گفت: «صنعت جهانی کپو قطعاً قابلیتهای زیادی برای استفاده از ابزارهای معنوی و حمایتی یونسکو دارد که البته باید برای تعریف آن در بازار جهانی برنامهریزی شود و در اینباره نیز نمونههای صنایعدستی مشابه را میتوانیم در بازارهای جهانی به عنوان شهرهای توریستی به خوبی دنبال کنیم.»
عباس چراغچشم سرپرست اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی دزفول نیز در جریان این بازدید عنوان کرد: «ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی برای این شهر و استان خوزستان و همچنین برای کشور عزیزمان ایران، موضوع بسیار مهم و ارزشمندی است، چرا که کمتر شهری در دنیا میتواند گستره زیادی از بدنه خود را در فهرست آثار جهانی به ثبت برساند و از این ظرفیت مهم بهرهمند شود.»
او بیان کرد: «زیرساختهای ارتباطات گسترده جهانی، مهمترین ظرفیتی است که ثبتجهانی دزفول برای این سرزمین به ارمغان میآورد و راههای ارتباط گیری جهانی و فرصت معرفی گسترده ثبتجهانی دزفول، موقعیتی است که قابلیت گستردهای در بهرهوری دارد.»
چراغچشم تأکید کرد: «بیشتر آثار جهانی از حمایتهای تبلیغاتی به بهترین شیوه بهرهمند میشوند و بنابراین جا دارد رسانههای منطقهای و ملی به آن اهمیت دهند.»
انتهای پیام/