بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریفزاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی که ۲۳آذر ۱۴۰۰، در نشست گرامیداشت هفته پژوهش سخن میگفت، هنرهای سنتی را هنرها و صنایع ظریفهای خواند که در طول سدههای متمادی با حفظ ریشهها و سنتهای اصیل رشد کرده و مراحل شکلگیری خود را گذرانده و میگذرانند.
او افزود: «در این هنرها، اعتقاد و بینش و به کار بستن سنتهای ویژه هنری و اجرایی خاص، از تعلیم و تعلم بین شاگرد و استاد گرفته تا آمادهسازی ابزار و وسایل و مصالح کار و ساخت اثر هنری، جایگاهی ویژه داشته و لازمه این هنرها است.»
شریفزاده خاطرنشان کرد: «این سنتها و هنرهای سنتی در حقیقت صورت محقق و تاریخی حقیقتی سرمدی هستند که فراتر از تاریخ برنشستهاند.»
او با تشریح جایگاه هنرهای سنتی در حوزه میراثفرهنگی و گردشگری گفت: «علاوه بر پژوهش، حفظ و احیای هنرهای سنتی، آموزش و معرفی آنها وظیفه ما است.»
عضو هیأتعلمی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، با اشاره به سابقه هنرهای سنتی در تاریخ ایران تصریح کرد: «هنرهای سنتی بازگو کننده سیر تاریخی و هنرمندان حافظان فرهنگ و هنر ایران هستند زیرا که در سالهای متمادی این هنرها نسل به نسل و از استاد به شاگرد به دست ما رسیده است.»
شریفزاده خاطرنشان کرد: «آنچه امروز به عنوان میراثفرهنگی در نظر میگیریم اغلب مربوط به هنرهای سنتی نظیر هنرهای وابسته به معماری، نگارگری، خوشنویسی، نمایشهای سنتی، موسیقی ایران و… هستند از اینرو اهمیت هنرهای سنتی که به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی در حال فراموشیاند بر ما نمایان میشود.»
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در ادامه تغییر کاربری را یکی از راههای حفظ و احیای هنرهای سنتی خواند و اظهار کرد: «به عنوان نمونه جاجیم که پیش از این تنها به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار میگرفت هم اکنون با تغییر کاربریهای انجام شده از سوی افراد خلاق در صنعت مبلسازی، دکوراسیون، کیف، کفش و… مورد استفاده قرار میگیرد.»
او در ادامه با اشاره به عملکرد این گروه در سال پژوهشی گذشته تصریح کرد: «گروههای هنرهای سنتی ایران به سه گروه پژوهشی هنرهای صناعی، کتابت و نگارگری و نمایشهای آیینی و موسیقی نواحی سنتی تقسیم میشود که گروه پژوهشی هنرهای سنتی نیز متناسب با اهداف و وظایف خود در قالب بخشهای پژوهشی، کارگاهی، آموزشی و اجرایی در این حوزه به فعالیت میپردازد.»
شریفزاده در تشریح طرحهای موظفی سال ۱۴۰۰ این مرکز به پروژههای بررسی طرح و نقش زیور آلات سیستان و بلوچستان، بررسی چگونگی بازتاب تاریخ و هنر یک سرزمین، شخصیتپردازی در کاشی نگارههای حمام ابراهیمخان کرمان و… اشاره کرد.
او با اشاره به برگزاری ۳۷ نشست تخصصی، ۵ نمایشگاه، یک کارگاه، ۴۹ داوری، ۱۸مقاله همایش، یک کتاب و… در حوزه رویدادها و تولیدات فرهنگی خاطرنشان کرد: «در بانک اطلاعات هنرمدان ۲۲۷مصاحبه تا کنون ثبت شده است.»
شریفزاده در پایان در تشریح سایر دستاوردهای گروه هنرهای سنتی به ۶۲ اثر هنری و بافت ۶ متر پارچه زربفت، ثبت حدود ۶۱۰ رکورد اموالفرهنگی در سامانه جام، ثبت ۱۵۰رکورد اطلس هنرهای سنتی در سامانه ساترا، تدوین ۱۳ اسناد هویتی برای آثار هنری اشاره و به معرفی کارگاههای هنری این مرکز نظیر کارگاه سفال و کاشی، گچبری، نگارگری و خوشنویسی، زری و مخملبافی و…پرداخت.
انتهای پیام/