نام‌آوری در عرصه طراحی فرش

طراحی فرش از آن هنرهاست که ریشه در فرهنگی اصیل دارد فرهنگی که در جای جایش مردان و زنانی هنرمند با ذوق و قریحه‌ای خدادادی روز‌به‌روز بر زیبایی‌های این هنر افزوده‌اند، یکی از این نام‌آوران عرصه طراحی فرش در قلب کویر ایران رسول میسرجانی است مردی که با او و هنرش بیشتر در این مصاحبه آشنا خواهیم شد.

از خودتان برای ما بگویید تا مخاطبان بیشتر با شما آشنا بشوند؟ 

اینجانب رسول میسرجانی فرزند مرتضی در ۲۳ آبان ماه ۱۳۳۹ در شهر کرمان در محله زریسف بدنیا آمدم. 

طراحی فرش را از که آموختید؟ و از چه زمانی طراحی فرش را شروع کردید؟ 

پدرم اشتغال به طراحی فرش را از سن ۱۲ سالگی شروع کرد و در آن زمان در شرکت فرش زیبا مسئول کارگاه طراحی بود. او به اتفاق ۵ نفر دیگر سفارشات طراحی را آماده و به کشورهای خارجی به ویژه کشور امریکا صادر می‌کردند. 

از ۱۰ سالگی علاقه وافری به نقاشی و فعالیت‌های پدرم داشتم، اما پدرم سرسختانه به دلیل مشکلات کاری و سختی‌هایی که زندگی هنرمندان به خصوص طراحان و نقاشان فرش وجود داشت، مخالفت می‌کرد و هیچ فعالیتی جزو درس خواندن را قبول نمی‌کرد. 

آیا مخالف پدر موجب شد که شما در علاقه‌تان تعللی ایجاد شود؟ 

نه. علاقه زیادم به نقاشی داشتم و مخالفت پدر هم باعث نشد که از علاقه‌ام دست بکشم بطوریکه پس از پایان کلاس سوم ابتدایی مخفیانه دفترچه‌ای تهیه و تمام گل‌ها و اسلیمی‌هایی که پدر در طرح‌ها به‌کار می‌برد را در این دفتر نقاشی می‌کردم. 

این دفترچه سال‌ها مخفی بود و فقط مادرم از وجود آن خبر داشت و حتی بعضی از اوقات برای کشیدن شکل یا تصویری هم کمکم می‌کرد. مخالفت پدرم هم بی‌دلیل نبود، عقیده داشت کار هنری به خصوص طراحی و نقاشی فرش باید کار و حرفه دوم باشد ولی در ابتدا باید درس و تحصیل را دنبال کرد. 

با پایان دوره متوسطه و موفقیت در درس و از طرفی لو رفتن دفترچه که بسیار قطور هم شده بود و دخالت مادرم، پدرم قبول کرد که آموزش طراحی فرش را به من بیاموزد به شرط آنکه هیچ‌گاه از درس و تحصیل غافل نشوم. 

بدین ترتیب آموزش طراحی فرش را از سال ۱۳۵۸ بطور رسمی آغاز کردم و هم زمان با تحصیل در مرکز تربیت معلم زیر دست پدر آموزش می‌دیدم. 

طراحی فرش در خانواده شما ریشه موروثی دارد؟ 

در سال ۱۳۶۰ در کنار شغل دبیری، کمک دست پدر هم بودم بطوریکه در زمان مریضی او کار بیشتری انجام می‌دادم تا اینکه پدرم در آذرماه سال ۱۳۶۵ به رحمت خدا رفت. خدا او و همه پدرو مادرها را بیامرزد. او گنج بزرگی به من داد. بافوت پدر کارهای نیمه تمام بردوش من افتاد و به صورت رسمی ادامه دهنده چهار نسل طراح فرش شدم. جدم شیخ رمضان میسرجانی، پدر بزرگم میرزامحمد، پدرم مرتضی و سرانجام به دست من سپرده شد. 

در کنار طراحی فرش، فعالیت‌هایی دیگری هم انجام می‌دادید؟ 

به طور هم‌زمان دبیر ریاضی آموزش وپرورش بودم، طراحی فرش انجام می‌دادم و در رشته عمران هم تحصیل می‌کردم. 

در سال ۱۳۷۰ به دلیل شهرت کاری در کرمان از سوی مدیریت صنایع‌دستی که در آن زمان یکی از رشته‌های فعالش گلیم‌بافی و قالی‌بافی بود دعوت به همکاری شدم. علاقه وافر به طراحی باعث شد قبل از فراغت از تحصیلات دانشگاهی از آموزش وپرورش استعفا و در زمینه رشته تحصیلی دیگری فعالیت نکنم. از بین سه شغل مهم دبیری، مهندسی عمران و طراحی فرش رشته هنری را انتخاب و مشغول به کار شدم. 

مهم‌ترین فعالیت‌هایی که انجام دادید را به مخاطبان ما بگویید؟ 

مدیرمسئول و نایب‌رئیس انجمن طراحان نقش فرش وگلیم استان کرمان از سال ۱۳۷۵ تاکنون، تدریس در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شهید باهنر کرمان از سال ۱۳۷۹ تاکنون و ارایه دروس تخصصی کارگاهی طراحی فرش و گلیم، تدریس در دانشکده هنر دانشگاه زاهدان در سالهای ۱۳۸۳ لغایت ۱۳۸۶و تدریس دروس تخصصی کارگاهی، داور اولین دوره مسابقات طراحی نقشه فرش دستباف دانشجویان منطقه جنوب شرق کشور و…از مهمترین این فعالیت‌ها است. 

نقش هنر طراحی فرش بر ارتقای این صنعت در کرمان چیست؟ 

یکی از عوامل بسیار مهم ارتقای فرش و قالی کرمان در سال‌های نه چندان دور تنوع در طرح و رنگ بوده است، زیرا تنوع در طرح و رنگ باعث جذب سلیقه‌های بیشتری شده و میزان تولید و در نهایت فروش را بالا خواهد برد. تنوع در طرح فرش کرمان به حدی زیاد است که هنوز محققین به طور کامل و دقیق موفق به دسته‌بندی طرح‌های فرش کرمان نشده‌اند. هرازچندگاه طرحی را پیدا خواهید کرد که در گروه‌های ایجاد شده قرار ندارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای هنر فرش‌بافی و طراحی فرش تنوع در طرح‌های این رشته هنری است. 

از ناگفته‌های طراحی فرش و دغدغه‌ها آن بگویید؟ 
رسیدگی نکردن به وضعیت طراحان و نقاشان فرش از جمله بیمه، تامین معیشت زندگی و از همه مهم‌تر سرکشی و دلجویی از آنان است که باعث نارضایتی آن‌ها شده و اشتیاقی برای آموزش و تعلیم هنرجویان و علاقمندان از خود نشان نمی‌دهند، پایین‌بودن دستمزد طراحی و نقاشی فرش کرمان نسبت به سایر زیرشاخه‌های فرش، کپی‌برداری بی‌رویه از نقوش طراحی شده که ناخداگاه باعث تکرای شدن طرح‌ها و در نهایت موجب‌عدم فروش تولید آن خواهد شد وعدم یک متولی واحد در امر تولید فرش به خصوص طراحی و آموزش طراحی نقش فرش و نبود کارگاهی به نام نقاشخانه با حضور چند طراح و نقاش که دلیل عمده آن‌عدم حمایت لازم مسئولان مرتبط است. 

اهمیت معرفی این هنر به جوانان چقدر است؟ 

از زمانی که پای رشته طراحی نقش فرش، گلیم و بافت فرش در دانشگاه‌های دولتی باز شد و هنرجویان علاقمند در این رشته‌های هنری آموزش فرا گرفتند دیدگاه مردم به خصوص مردم کرمان نسبت به قالی‌بافی تغییر کرده است، به‌طوری‌که در بسیاری از خانواده‌های متمول کرمانی، خانم‌ها وقت آزاد خود را به بافت فرش‌های هنری و کوچک اختصاص داده‌اند. در صورتی که قبل از انقلاب هنر قالی بافی در کرمان جایگاه مناسبی نداشت. 

تبلیغات و اطلاع‌رسانی در هنر طراحی فرش چه تاثیری دارد؟ 

در سال‌های اخیر نیاز به اطلاع‌رسانی و تبلیغات در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی به ویژه طراحی فرش و قالی‌بافی احساس می‌شود که امیدواریم رسانه‌های دیداری و شنیداری بیش از گذشته رسالت خود را در این زمینه به انجام رسانند، همان‌طور که می‌بینیم بسیاری از تولیداتی که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود مصرف آن‌ها زیان‌آور است در حالیکه فرش کرمان که جزو افتخارات این مرزو و بوم محسوب می‌شود جایی در تبلیغات ندارد. به امید روزی که این هنر صنعت همانند سایر رشته‌های فنی مورد توجه مسئولین کشوری و استانی قرار گرفته و خانواده‌ها هم به عنوان یک شغل پاک و درآمدزا به آن توجه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14001015459685

برچسب‌ها