ضوابط حفاظتی عرصه و حریم پردیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز تصویب شد

در جلسه شورای حریم کشور 9 پرونده حریم از استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران و زنجان تصویب شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جلسه شورای حریم کشور روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در دفتر اداره‌کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی برگزار شد. 

در این جلسه ۱۲ پرونده حریم از استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران و زنجان که شامل ۲۴ اثر تاریخی‌فرهنگی است، مورد بررسی قرار گرفت که در مجموع دو پرونده حریم از استان زنجان، چهار پرونده حریم از استان آذربایجان شرقی و سه پرونده حریم از استان مازندران تصویب شد. 

در مجموع، تعیین حریم ۱۷ اثر مورد تایید شورای حریم کشور قرار گرفت. از جمله آثار تعیین حریم شده می‌توان به پردیس دانشگاه هنر اسلامی اشاره کرد، پردیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تغییر کاربری کارخانه چرم‌سازی خسروی تبریز نمونه‌ای موفق از احیای آثار تاریخی در ایران است. 

کارخانه چرم‌سازی خسروی نیز مجموعه‌ای ارزشمند از میراث صنعتی و معماری معاصر ایران است. دو منار یا دودکش این مجموعه امروزه به عنوان یک نشانه شاخص شهری در تبریز چشم‌انداز زیبایی را به سیمای کل مجموعه بخشیده است. 

این اثر شاخص تاریخی‌فرهنگی به شماره ۲۷۹۱ در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

از دیگر آثار شاخص تعیین حریم شده در جلسه شورای حریم می‌توان به مسجد جامع قِروه استان زنجان اشاره کرد. 

بررسی کتیبه‌های موجود در مسجد جامع قروه نشان می‌دهد که مسجد در سال ۴۱۳ هجری ساخته شده و در سال ۵۷۵ هجری مورد مرمت قرار گرفته است. این مسجد تاریخی با شماره ۴۳۳ در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14001112640753

برچسب‌ها