جایگاه طبیعت‌گردی در صنعت گردشگری ایلام

گردشگر و گردشگری، واژگانی كه بيش از پيش در سرزمين مام میهن بر زبان‌ها جاری شده است، سرزمينی كه به گفته شواهد و قرائن جزو ده كشور برتر از نظر جاذبه‌های گردشگری در دنيا محسوب می‌شود.

دهه ۸۰، پیش‌بینی کارشناسان حکایت از گردشگری بیش از ۱/۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی داشت تا نشان دهد صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از منابع پردرآمد، جایگاهی مورد توجه در کشورهای جهان پیدا کرده است و کشور عزیزمان ایران نیز قدم به قدم در این حیطه گام می‌نهد و مصمم است با داشتن ظرفیت‌های متعدد متنوع گردشگری آشکار و نهانِ خود از امتیازات این صنعت روبه رشد بهره‌مند شود. 

اما یکی از بخش‌هایی که در صنعت گردشگری مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته است صنعت اکوتوریسم است، اکوتوریسم واژه‌ای است که در فارسی با عنوان طبیعت‌گردی معنا می‌شود که جاذبه‌های آن شامل جاذبه‌های تفرجی ‎ Recteational Attraction و جاذبه‌های طبیعی Natural Attraction است. بیابان‌گردی، طبیعت‌درمانی، غارنوردی، کوهنوردی، کوهپیمایی، ورزش‌های آبی و طبیعت‌گردی از بخش‌های اکوتوریسم است که موجب می‌شود این صنعت روبرو رشد دارای نشاط و لذات خاص خود باشد. 

دیار کهن ایلامیان جای گرفته در زاگرس میانه، به‌سبب تنوع زیستی و محیطی، صنعت طبیعت‌گردی آن به عنوان یکی از راهکارهای مهم توسعه پایدار تلقی می‌شود. 

و اما ایلام، واقع در غرب ایران و جای گرفته در دل زاگرس با وسعت ۲۰۱۵۰ کیلومتر مربع، حدود ۱.۲ درصد از مساحت کشور را در بر دارد و با داشتن تنوع زیستی، محیطی، اقلیمی و جاذبه‌های طبیعی به مثابه سرزمین رنگ‌ها و ناشناخته‌های طبیعی است که توانسته در زمینه طبیعت‌گردی در طی سالیان اخیر پیشرفت‌های درخور توجه داشته باشد که البته باتوجه به ظرفیت‌های موجود از جمله چشمه‌های آبگرم، رودخانه‌ها، غارها، تالاب‌ها، دشت‌ها، تنگه‌ها و اشکفت‌ها، طبیعت بکر کویر، کوه‌ها و کوهپایه‌ها، دریاچه‌های مصنوعی زیبای پشت سدها، آبشارها و… حرف‌های زیادی برای گفتن و جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد. 

به جرأت می‌توان گفت که ایلام دارای ظرفیت‌های طبیعی فراوانی است که به دلایل مختلف در زمینه بهره‌گیری از صنعت طبیعت‌گردی برای گردشگران و سرمایه‌گذاران مغفول مانده است و اطلاع‌رسانی و شناساندن این مهم است. 

استان ایلام دارای قابلیت‌های متنوع طبیعی برای به‌کارگیری صنعت طبیعت‌گردی است. صنعتی که نه به هتل چندستاره و لوکس، نه به اتوبوس‌ها و ماشین‌های لوکس و مدل بالای توریستی، نه به فرودگاه‌های طویل و عریض، نه به رستوران‌های مدرن و نه به… احتیاج دارد. 

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین مانع در توسعه صنعت طبیعت‌گردی و اشتیاق بخش خصوصی در استان ایلام همین موضوع باشد. 

با برنامه‌ریزی مدون، آموزش و فرهنگ‌سازی و با شناختی که از ایلامیان وجود دارد و عشق و دوستی آنان با طبیعت می‌توان افقی روشن در صنعت طبیعت‌گردی در استان ایلام شاهد بود. 

طی سالیان اخیر راه‌اندازی تورهای طبیعت‌گردی، کویرنوردی، کوه‌نوردی و تنگه نوردی و… نشان از حرکت رو به جلوی گردشگری در این بخش را دارد. خوشبختانه ایلام دارای طبیعت‌گردهای بومی فراوانی است که با آموزش و هماهنگی و مدیریتی که به‌وجود آمده در آینده نزدیک شاهد استقبال بیشتر گردشگران در این بخش خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 140011237823

برچسب‌ها