دارابی: تفویض اختیار نیاز به شجاعت دارد/ موارد تفویض‌شده به استان‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در همایش «تفویض اختیار به مدیران استانی» تفویض اختیار را نیازمند شجاعت دانست و بر عدم اجرای محافظه‌کارانه و در عین حال شتاب‌زده تاکید کرد.

به گزارش میراث‌آریا، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش «تفویض اختیار به مدیران استانی» که صبح امروز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در سالن آمفی‌تئاتر وزارتخانه با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونان و مدیران کل استانی و ستادی برگزار شد، بیان کرد: «در مسئله تفویض اختیار و تمرکززدایی که مطرح شد، در بخش‌های مختلف از استان‌ها نظر خواستیم، نزدیک به ۶۰ مورد را در مرحله اول احصا کردیم. اما در حوزه میراث‌فرهنگی ۱۲ مجوز تفویض اختیار به استان‌ها انجام شده است.» 

او افزود: «انجام امور قراردادهای مرتبط با سامان‌دهی اموال و اقدامات اجرایی و مرمت آثار منقول، صدور مجوز تجارت اموال فرهنگی‌تاریخی منقول مجاز در واحدهای فروش و نمایشگاه، شناسایی خیران و سرمایه‌گذاران و طراحی نظام تکریم برای مرمت و احیای آثار تاریخی منقول، صدور مجوز برگزاری نمایشگاه مرتبط با حوزه‌های میراث‌فرهنگی، تجهیز، نگهداری، سامان‌دهی و بهره‌برداری از تاسیسات رفاهی، بهداشتی و تاسیسات و خدمات گردشگری در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، تایید اقدامات انجام شده توسط مالکان آثار تاریخی برای بهره‌مندی از مزایای قانونی از مجوزهای تفویض اختیار شده با استان‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی است.» 

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور درباره سایر مجوزهای تفویض اختیار شده به استان‌ها گفت: «حمایت قانونی از مالکان و متصرفان قانونی آثار تاریخی مطابق با قانون، پاسخ به استعلامات شهرداری‌ها (ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها)، درخواست دعوی و پیگیری حقوقی جرائم میراث‌فرهنگی، تهیه پرونده‌های ثبتی و تعیین حریم آثار تاریخی و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با مالکان و متصرفان قانونی آثار در زمینه مرمت از دیگر مجوزهای تفویض اختیار شده به استان‌ها است.» 

دارابی بیان کرد: «مسئله تفویض اختیار امری است که همه ما باید برای تحقق آن اراده و انگیزه داشته باشیم و باید برای تحقق این موضوع تا پایین‌ترین سطوح کنترل انجام و ابلاغ شود. این روند را باید ادامه دهیم تا مطمئن شویم که تمام زیرمجموعه‌های ما می‌توانند این تفویض اختیار و تمرکززدایی را انجام دهند.» 

او افزود: «مسئله تفویض اختیار سه عنصر کلیدی دارد. تعیین وظایف، تفویض اختیار و مسئولیت‌پذیری که ما باید این سه عنصر را با هم پیش ببریم. در بحث تفویض اختیار ما پنج اصل داریم که شامل وضوح عملکرد، تناسب اختیارات با مسئولیت، وحدت فرماندهی، استفاده از فناوری‌های نوین و تفویض اختیار. این به معنای تفویض مسئولیت نیست، بلکه تفویض اختیارات است.» 

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: «این تفویض اختیار نیاز به شجاعت دارد و نباید برای اجرای آن محافظه‌کاری کرد و در عین حال شتاب‌زده عمل کرد. در وزارت میراث‌فرهنگی در مرحله اول ۲۳ مورد تفویض اختیار به استان‌ها انجام و ابلاغ شده است. دبیرخانه دائمی برای این موضوع به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع تشکیل شده است.» 

او ادامه داد: «همان‌طور که مهندس ضرغامی مطرح کرد، این تفویض اختیار دوره آزمایشی یک‌ساله است و بعد از این مدت برای سایر موضوعات تصمیم‌گیری می‌شود. پایه و ارکان تفویض اختیار آموزش است و تبیین درست مسئله باید انجام شود.» 

دارابی گفت: «مدیران و معاونان باید مسئله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در دیدار با نخبگان و نماز جمعه بیان کنند. باید برای این موضوع نهضت عمومی راه‌اندازی کنیم. همچنین مدیریت هوشمندانه و نظارت مسئله مهمی است که باید مراقب باشیم و خوب عمل کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001124458767

برچسب‌ها