محدوده و ضوابط حفاظتی عرصه و حریم محور تاریخى و فرهنگى همدان مصوب شد

ضوابط عرصه و حریم محور تاریخی و فرهنگی همدان در جلسه شورای حریم کشور با نظر اعضای شورا به تصویب رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در جلسه شورای حریم کشور که دوم اسفندماه ۱۴۰۰ در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، ضوابط عرصه و حریم محور تاریخی و فرهنگی همدان که قرار است در سال ۱۴۰۱ به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی به دبیرخانه یونسکو ارسال شود، به تصویب رسید. 

محور تاریخی و فرهنگی همدان در ذیل عنوان منظر شهری‌تاریخی همدان، محدوده و محوری است که عرصه هگمتانه، میدان امام خمینی (ره)، آرامگاه بوعلی سینا و مزار باباطاهر و خیابان‌های واصل این آثار را به هم پیوند می‌دهد، شامل می‌شود و مقرر است در سال ۱۴۰۱ برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال شود. 

در ضوابط و مقررات حفاظتی محور تاریخی و فرهنگی همدان، ضمن تدقیق حدود عرصه و حریم آثار ثبت شده پیشین در این محدوده، ضوابط بازسازی، بهسازی و نوسازی پهنه‌های مختلف این محدوده، مشخص شده و اولویت‌های رفع موانع ثبت جهانی این اثر شاخص فرهنگی و تاریخی تعیین شده است. 

همچنین در جلسه شورای حریم کشور تعیین حریم ۱۰ پرونده پیشنهادی از استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، خوزستان و البرز تصویب شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14001208640989

برچسب‌ها