برگزاری آیین خانه‌تکانی و پاکسازی پایگاه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی با مشارکت جوامع محلی و سمن‌ها

آیین خانه‌تکانی و پاکسازی پایگاه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی با مشارکت جوامع محلی و سمن‌ها ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به صورت سراسری برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل پایگاه‌های جهانی و ملی امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: «نوروز باستانی پیام‌آور صلح و نوشدگی و زایش دوباره طبیعت در فرآیند زمان است. آیین‌های پیشانوروزی، کنشی نمادین به گردش سال و مفاهیم در آیین نوروز است.» 

او افزود: «آیین پیشانوروزی «خانه‌تکانی» یا غبارروبی به رسم نوزایی و پالودن درون و برون از آلودگی‌ها در فراگشت سال کهنه به سال نو با بروز رفتارهای آیینی همراه بوده است. »

عزیزی اضافه کرد: «در راستای ارج نهادن به این رسم شایسته و ترویج میراث‌فرهنگی ناملموس ایران زمین، با برگزاری سراسری «آیین خانه‌تکانی و پاکسازی پایگاه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی» با مشارکت جوامع محلی و سمن‌ها به استقبال نوروز ۱۴۰۱ می‌رویم. »

مدیرکل پایگاه‌های جهانی و ملی اضافه کرد: «با توجه به اهمیت جذب مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی لازم در ترغیب جامعه محلی، انجمن‌های مردمی، سمن‌ها و بخش خصوصی در راستای حفاظت و صیانت از ارزش‌های آثار فرهنگی و طبیعی کشور، روز ۲۰ اسفند سال جاری به‌عنوان روز پاک‌سازی مشترک در پایگاه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی معرفی می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001218622172

برچسب‌ها