رازهای نهفته در شرف‌الشمس

شرف الشمس را همگان تصور می‌کنند یک نوع سنگ و نگین انگشتر است اما شرف الشمس دعایی است که پشت نگین عقیق زرد با آدابی خاص در روز 19 فروردین حکاکی می‌شود، برخی معتقدند در این دعا رازهایی نهفته است که در گرفتاری‌ها و مشکلات به آن‌ها کمک می‌کند.

خواص شرف الشمس
برخی بر این باورند که انگشتر شرف الشمس، سنگ، گردنبند شرف الشمس و حتی نیم ست و دستبند شرف الشمس به هر شکلی که به همراه شخص باشد، برای ایمن ماندن در سفرها و دور کردن بدى‌ها و حفاظت جان انسان است. از دیگر خواص عقیق زرد شرف الشمس می‌توان به خیر و نیکی فرزندان و هم‌چنین افزایش رزق و روزی اشاره کرد. آرامش خیال از خواص حرز شرف الشمس بوده و چشم زخم را برطرف می‌کند، برآورده شدن خواسته‌ها و آرزوها و بهبود بخشیدن برخی از بیماری‌های جسمی و روحی به‌خصوص بالا بردن قدرت بدنی است همچنین از خواص سنگ عقیق زرد می‌توان به این موارد اشاره کرد که سبب پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش می‌شود و بر روی جذب و هضم غذا و سیستم گردش خون در بدن و چاکرای ۳ و لوزالمعده و غدد پانکراس و دیواره مربوط با این دو غدد تأثیر بسیار زیادی دارد.

دیگر خاصیت‌ها از خواص انگشتر شرف شمس
در طول سالیان گذشته و حتی امروزه انگشترها اهمیت بسیاری داشتند و علاوه بر کاربرد های زینتی که دارند از نظر اعتقادی نیز بسیار با ارزش هستند و دارای خواص زیادی می باشند. در اسلام نیز انگشتر ها و نقش ها و دعاهایی که روی آن‌ها حک شده است اهمیت بسیاری دارند به همین دلیل افراد زیادی به دنبال تهیه انگشتر شرف الشمس و بهره بردن از خواص انگشتر شرف الشمس هستند که توصیه بسیاری شده است. به‌طور کلی از خواص انگشتر شرف الشمس یا خواص گردنبند شرف الشمس زنانه و مردانه همان خواص حرز شرف الشمس را میتوان استخراج کرد، بسیاری از مسلمانان معتقدند هر فردی آن را نزد خود نگه دارد خداوند به واسطه این دعا، همیشه حافظ و نگهدار او خواهد بود و دوری از فقر افزایش روزی از مهم ترین خواص انگشتر شرف شمس است. اما باید به این نکته توجه داشت که چون حرز شرف الشمس معمولا بر روی عقیق زرد نوشته می‌شود از خواص ویژه عقیق زرد نیز بهره خواهید برد.
مرسوم است که برای بهره بردن از خواص انگشتر شرف الشمس و به‌طور کلی انواع انگشترها با ارزش معنوی، بهتر است که در دست راست قرار گیرد.

رمزگشایی از حرز شرف الشمس
بیان شده است که هر ساله در روز ۱۹ فروردین خورشید به مکان خاصی در آسمان میرسد و حالتی معادل با شب قدر را به وجود می آورد. در این روز خورشید در مقایسه با سایر کواکب روی زمین تسلط بیشتری دارد و آداب و رسوم خاصی برای آن روز بیان شده است. قبل از توضیح آداب و رسوم این روز لازم است با شکل های حرز شرف الشمس که بر روی نگین عقیق (بیشتر عقیق زرد) حکاکی می شود، آشنا شوید.
حرز شرف الشمس که بر روی سنگ و یا عقیق زرد حکاکی می‌شود، آداب مخصوص به خودش را دارد و برای بهره بردن کامل از خواص شرف شمس این آداب باید بطور کامل رعایت شود، این دعا از پنج اسم اعظم خدا تشکیل شده است که آن‌ها را کلمه های مبارکه «نور؛ مومن؛ رحمن؛ جمیل؛ الله» گفته‌اند و به جای نوشتن این اسم ها از پنج حرف اول این اسامی به صورت «ن.م.ر.ج.ا»  استفاده می کنند. این نقش ها دارای ۱۳ حرف است: ۴ حرف از کتاب تورات، ۴ حرف از کتاب انجیل و ۵ حرف از کتاب قرآن مجید. تصویر حرز شرف الشمس را در زیر آورد‌ه‌ایم که جزء خواص شرف الشمس محسوب می شود. (البته حکاکی این حرز دقیقا به شکل زیر نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد که احتیاج به تجربه و اطلاعات بیشتری است).
حرز شرف الشمس باید بر روی نگین عقیق زرد رنگ حکاکی شود و اگر این گوهر در دسترس نبود، می‌تواند بر روی یک تکه کاغذ زرد رنگ نوشته شود تا عموم مردم بتوانند از خواص شرف شمس بهره ببرند (هرچند که توصیه اکید برای حکاکی روی عقیق زرد است چرا که هر جامدی ظرفیتی دارد.) بر روی این حرز ۵ اسم از اسامی اعظم خداوند به صورت مخصوصی نوشته می‌شود. البته حکاکی حرز شرف الشمس را هر کسی نمی تواند انجام دهد و رعایت مواردی برای داشتن خواص سنگ شرف الشمس الزامی است. نقل شده است که جهت نتیجه بهتر گرفتن از خواص سنگ شرف الشمس نویسنده این اسم های الهی باید فردی پاک و آگاه باشد و بتواند آداب نوشتن این حرز را به خوبی رعایت کند به عنوان مثال در هنگام حکاکی حرز شرف الشمس، نمی توان یک خط را دوبار حکاکی کرد.
گاهی اوقات روی این نگین کلمات نور، مومن، رحمان، جمیل و الله با خط های خاصی که برای این کار نقل شده حکاکی می‌شود. همچنین بعضی اوقات حکاکان حرز شرف الشمس به جای نوشته، از حروف ابجد استفاده می‌کنند که نشان دهنده همین اسمای الهی هستند و در حقیقت حروفی هستند که از قرآن، انجیل و تورات (Torah) گرفته شده‌اند. همچنین در بعضی موارد حکاکان به جای اینکه از اول حروف اسمای الهی استفاده کنند همان کلمات را به صورت رمزی که توسط شیخ بهایی بیان شده است استفاده می کنند.
علاوه بر شرایط گفته شده در بالا، حرز شرف الشمس دارای چند شرط دیگر است، از جمله اینکه برای بهره بردن از خواص شرف شمس این ذکر در ساعات مشخصی از روز ۱۹ فروردین ماه به نام و نیت شخص استفاده کننده حکاکی شود. همین شرط سبب شده که عده ای سودجو این ذکر با ارزش را در روز ۱۹ فروردین حکاکی نکرده و در زمان های دیگر حکاکی کنند و به فروش برسانند که دیگر این حرز شرف شمس خاصیتی ندارد. نگین های حرز شرف الشمس در صورت نیاز، در سالیان بعد دقیقا در روز ۱۹ فروردین ماه بازنویسی می‌شوند، اما بسیاری از بزرگان معتقدند هستند اگر نگین شرف الشمس به درستی یک بار نوشته شود نیازی به تمدید کردن نوشته نیست.
در این رابطه با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت و گو می کنیم. سید جواد موسوی می‌گوید: مشهد سال ۱۳۹۶ به عنوان «شهرجهانی گوهرسنگ‌ها» انتخاب و معرفی شد، عنوانی که برای مشهد دستاوردی بین‌المللی محسوب می‌شود که فرصت‌های زیادی را پیش روی این شهر قرار می‌دهد.»
سید جواد موسوی با بیان این‌که خراسان رضوی به دلیل تنوع زمین شناختی نشات گرفته از رخدادهای مختلف زمین ساختی، محل ظهور و پیدایش بسیاری از کانی های ارزشمند است، می‌افزاید: «به سبب وسعت زیاد از نظر شرایط طبیعی بسیار متنوع و هر یک از نواحی مختلف آن دارای ویژگی‌‌های خاصی است، مورخان بر این باورند که خاستگاه علم گوهرشناسی در جهان منطقه توس بوده است. دانشمندانی همچون ابوعلی سینا، جابربن حیان طوسی، ابوریحان بیرونی و زکریای رازی در کتاب های خود به این گونه سنگ ها پرداخته و به اثرات آن‌ها اشاراتی داشته اند.»
او تصریح می‌کند: «وجود معدن فیروزه در این منطقه به عنوان قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین معدن دنیا با قدمتی بیش از پنج هزار سال، نشان می‌دهد که توجه به سنگ‌های قیمتی در این ناحیه از کشور ریشه در دوره ماقبل تاریخ دارد، از سوی دیگر جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی از جمله وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) در مشهد و اعتقادات مذهبی در استفاده از سنگ‌هایی مانند فیروزه و عقیق در نماز و عبادات این شهر را به عنوان قطب دادوستد این گونه سنگ‌های قیمتی تبدیل کرده است.»
موسوی گفت: «شرف الشمس نیز یکی از محصولاتی است که توسط هنرمندان متعهد و متعبد خراسان رضوی آن را در قالب‌های مختلف اعم از سنگ، انگشتر، گردنبند، نیم ست و ... در بازارهای گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی به فروش می‌رسد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010118770211

برچسب‌ها