انتقال مفاهیم قرآنی با زبان هنر

بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در حالی امسال در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد که بخش صنایع‌دستی و حضور هنرمندان رشته‌های مختلف جلوه دیگری به این نمایشگاه بخشیده است.

این نمایشگاه که از ۲۷ فروردین آغاز شده و تا ۹ اردیبهشت ادامه دارد، از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۳:۳۰ میزبان علاقه‌مندان به قرآن کریم است و در بخشی از این نمایشگاه سالن بزرگی به هنرمندان صنایع‌دستی اختصاص یافته است که هنرمندان رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های مرتبط با هنرهای قرآنی در این نمایشگاه حضور دارند و به معرفی این رشته‌های زیبای هنری می‌پردازند. 

معرفی رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، برگزاری کارگاه‌های زنده و نیز آموزش رایگان به بازدیدکنندگان خصوصا کودکان و نوجوانان باعث شده تا جذابیت‌های این بخش از نمایشگاه امسال بیشتر به چشم بیاید. 

تلفیقی از هنر و معنویت در نمایشگاه قرآن

اینجا نمایشگاه قرآن است. وارد نمایشگاه که می‌شوم فضا کلا تغییر می‌کند. بیرون نمایشگاه هیاهو و شلوغی مثل همیشه در خیابان‌های شهر به چشم می‌خورد اینجا اما آرامشی دارد که باید تجربه کنی. 

هر طرف که سر می‌چرخانم آثاری از قرآن کریم به چشم می‌خورد. در این فضای معنوی آدم‌هایی را می‌بینم که سر و کارشان با قرآن کریم است. 

به غرفه‌های هنرمندان صنایع‌دستی می‌روم. اینجا آثاری به نمایش درآمده که مرتبط با قرآن کریم و آیین‌های مذهبی است. از علامت‌سازی گرفته تا تذهیب و نگارگری قرآن کریم. 

در گوشه‌ای از این سالن پیرمرد زیلوبافی توجه مرا به خود جلب می‌کند. حسین گل‌محمد اهل میبد یزد است و ۴۰ سال است که زیلوبافی می‌کند. او که در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشته است، می‌گوید: «فضای نمایشگاه قرآن با تمام نمایشگاه‌هایی که تا کنون حضور داشته‌ام متفاوت است. اینجا یک فضای معنوی است که به کار و فعالیت ما نیز برکت می‌دهد و انگیزه‌های ما را برای کار بیشتر می‌کند.» 

او می‌افزاید: «زیلوهایی که امسال در این نمایشگاه در قالب کارگاه زنده بافته می‌شود، بعد از پایان کار به حسینیه شهید سلیمانی در کرمان اهدا خواهد شد.» 

اجرای پروژه جبرئیل و اهدا به حرم حضرت علی (ع) 

در بخش دیگری از نمایشگاه دو استادکار جوان نیز توجه مرا به خود جلب می‌کنند که در حال انجام منبت‌کاری هستند. وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم که بر روی یک اثر هنری به نام «جبرئیل» دارند کار می‌کنند که بعد از پایان کار قرار است این اثر هنری در نجف اشرف رونمایی و به حرم حضرت امیرالمومنین (ع) اهدا شود. 

حسین کاشی‌پزان، استادکار منبت در این باره می‌گوید: «این اثر هنری تلفیقی از هنر منبت، تراش سنگ و گوهرتراشی است که بر روی دو بال چوبی به‌عنوان نمادی از بال‌های جبرئیل انجام می‌شود. بالای بال‌ها یک تاج قرار می‌گیرد و در پایین آن یک کتاب به‌عنوان نمادی از قرآن قرار خواهد گرفت که قرآن کریم به صورت کامل بر روی آن حک می‌شود.» 

او با بیان این که این اثر برای اولین بار در دنیا در حال انجام است، می‌افزاید: «این اثر هنری با سنگ‌هایی نفیس از جنس درنجف تزیین خواهد شد و به حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف اهدا می‌شود.» 

به بخش دیگری از نمایشگاه می‌روم اینجا در هر بخش از این نمایشگاه هنرمندان صنایع‌دستی با علاقه خاصی مشغول فعالیت هستند. در بخشی از این نمایشگاه خانم هنرمندی در حال انجام هنر تذهیب است. آسیه قلی‌زاده هنرمند تذهیب‌کار درباره این هنر می‌گوید: «هنر تذهیب ارتباط مستقیمی با قرآن کریم دارد و از این هنر برای زیباسازی جلد و حاشیه قرآن استفاده می‌شود.» 

او می‌افزاید: «خوشبختانه در نمایشگاه قرآن کریم این فرصت به وجود آمد تا هنرمندان صنایع‌دستی بتوانند فعالیت‌ها و آثار هنری خود را به دیگران معرفی کنند. استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه شده و بازدیدکنندگان علاقه خاصی به آثار هنری و صنایع‌دستی مرتبط با قرآن کریم دارند.» 

معرفی نسخ خطی موزه ملی قرآن در نمایشگاه قرآن

بعد از گشت‌وگذار در غرفه‌های هنرمندان صنایع‌دستی به بخش دیگری از نمایشگاه قرآن می‌رویم. در بخشی از این نمایشگاه غرفه‌ای نیز به موزه ملی قرآن کریم اختصاص یافته است. 

حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صابری در باره حضور در این نمایشگاه می‌گوید: ««بعد از وقفه‌ای که به علت شیوع ویروس کرونا ایجاد شده بود، امسال شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن کریم هستیم که اتفاقا با استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه روبه رو شدیم.» 

او می‌افزاید: «موزه ملی قرآن کریم نیز در این نمایشگاه حضور یافته است. داشته‌های فراونی در این موزه است از جمله نسخ خطی قرآن که البته در این نمایشگاه امکان ارائه مستقیم نسخ خطی به دلیل ضرورت حفاظت و حراست از این آثار وجود نداشت و برای همین تصاویری از نسخ خطی و نیز دیگر آثار موجود در موزه ملی قرآن کریم را در این نمایشگاه برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته‌ایم.» 

حجت‌الاسلام و المسلمین صابری با اشاره به ظرفیت‌های موزه ملی قرآن کریم خاطرنشان کرد: «این موزه دارای آثار ارزشمند مرتبط با قرآن است و همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010206622476

برچسب‌ها