انواع نان محلی در هرمزگان

پخت نان در هرمزگان بسیار آسان است و با آمیختن مقدار لازم آرد با آب و نمک (بعضی تخم‌مرغ در روغن، شکر) خمیر نان تهیه می‌شود. نان درگذشته در هر وعده غذایی پخته می‌شد. نان‌ها بیشتر در خانه پخت می‌شود اما امروزه به دلیل فروش بالای آن در بیشتر مناطق شهرها پخت می‌شود.

معروف‌ترین نان‌های محلی استان هرمزگان نان کولوکو، توموشی، ریخته، پکاره، بالا تاوه‌ای و فتیر است که در شهرهای مختلف استان نام‌های متفاوتی دارد. در اینجا به معرفی بعضی از این نان‌ها می‌پردازیم. 

نان تُمُوشی (تو مُشتی) 

خمیر این نوع نان شل است و از ترکیب آرد و نمک تهیه می‌شود. وقتی خمیر نان آماده شد، تابه (تاوه) مخصوص نان را روی گاز قرار می‌دهند وقتی تاوه به‌اندازه کافی گرم شد یک‌مشت از خمیر آبکی را در دست گرفته و با همان دست روی تابه داغ پهن می‌کنند. وقتی نان پخته شد از روی حرارت برمی‌دارند. این نان همانند ورقه کاغذ نازک و ترد است. برای خوشمزه‌تر شدن این نان از سس سوراغ و مهیاوه استفاده می‌شود. 

نان رِختَه (ریخته) 

خمیر این نوع نان اندکی غلیظ‌تر از نان تموشی است. بعدازاینکه خمیر را تهیه کردند با آب سس سوراغ مخلوط کرده، مقداری پیاز خردشده را به آن اضافه می‌کنند سپس خمیر را با ملاقه برداشته در تاوه روغن داغ می‌ریزند و با پشت ملاقه صاف می‌کنند. 

نان دستی

خمیر این نان سفت و از ترکیب آرد، نمک و آب است. بعدازاینکه خمیر را تهیه کردند از خمیر چانه گرفته با دست یا تیر چوبی بر روی تخته‌پهن می‌کنند، سپس بر روی تابه داغ می‌گذارند، یک‌طرفش که سرخ شد، طرف دیگر را برگردانده و سرخ می‌کنند. سپس بر روی نان روغن و سس سوراغ یا مهیاوه می‌ریزند. 

نان خمیری

خمیر این نان را از شب قبل آماده می‌کنند که ترکیبی از آرد، شکر، تخم‌مرغ، مایه‌خمیر ترش، زردچوبه و هل است. صبح روز بعد از خمیر چانه خمیر گرفته بعد از پهن کردن در سطح چوب در تابه روغن داغ سرخ می‌کنند. این نان شیرین است. 

اگر بعد از پهن کردن خمیر مقداری روغن بر روی آن بمالند و بعد آن را سرخ کنند به نام نان‌روغنی خمیری شناخته می‌شود. 

نان فوگا یا لی‌گی مات

آرد را با آب ولرم و نمک رقیق کرده تا خمیر شلی به دست آید، سپس مقداری خمیرترش، تخم‌مرغ اضافه کرده در روغن کاملاً داغ شده و با استفاده از استکان یا با ملاقه بزرگ می‌ریزند. وقتی نان کاملاً سرخ شد، آماده خوردن است. 

نان گروس

پخت این نان به این صورت است که در تابه مخصوص که حداقل دارای ۶ حفره گرد است روغن ریخته و روی چراغ می‌گذارند تا کاملاً داغ شود. سپس خمیر آن‌که مخلوطی از آرد، تخم‌مرغ و آب است را در داخل حفره‌های روغن می‌ریزند تا سرخ شود. بعد از سرخ شدن از داخل روغن برداشته و در ظرف شیره شکر می‌گذارند. این نان چرب و شیرین است و شکل آن گرد است. 

نان دارچُو

این نوع نان از ترکیب آرد، کمی نمک و شیره خرما تهیه می‌شود و خمیر آن اندکی غلیظ‌تر از سایر نان‌هاست. بعد از تهیه خمیر به‌صورت چانه‌های کوچک درآورده و بر روی دست‌ها پهن کرده و روی ساج گرم می‌کشند. وقتی یکروی آن گرم شد روی دیگر آن را می‌پزند. 

نان پکاره

خمیر این نان ترکیبی از پیاز، سبزی، تخم‌مرغ به همراه خمیر آرد (نمک، آب و آرد) است. این خمیر رقیق بوده و در روغن داغ سرخ‌کرده و میل می‌کنند. 

نان تهر

این نان ترکیبی از آرد، شکر و تخم‌مرغ است که اندکی رقیق می‌شود. برای پخت، چانه‌های کوچک از خمیر را در داخل روغن داغ پهن کرده، وقتی یکروی آن سرخ شد روی دیگر آن را می‌پزند. 

نان لیح

خمیر این نان ترکیبی از نمک، آرد و آب است. این نان بر روی نان‌بندی کشیده می‌شود که قبلاً روی نان بند را تور ماهیگیری کشیده‌اند، خمیر را به‌صورت چانه می‌کنند و با تیر چوبی روی تخته‌پهن می‌کنند، سپس بر روی دست‌باز کرده روی نان بند می‌کشند. بعد از روی نان بند روی تابه مخصوص نان توموشی پهن می‌کنند. این نان نازک است و بعد از پختن با تقسیم‌بندی تور ماهیگیری مشبک می‌شود. 

نان چیپاتی

خمیر این نان ترکیبی از آرد، نمک و کمی آب است. این خمیر اندکی سفت است. وقتی نان را بر روی تخته با تیر چوبی پهن کردند یک قطعه روغن، را در داخل خمیر گذاشته، خمیر را به‌صورت مربع تاکرده و مجدداً صاف‌کرده و در روغن داغ سرخ می‌کنند. 

نان بالا تاوه‌ای

خمیر این نان ترکیبی از تخم‌مرغ، آرد، خمیرترش، نمک و شکر است. خمیر را چند ساعت زودتر تهیه می‌کنند و بعدازاینکه خمیر آماده شد یا به‌اصطلاح رسید، چانه‌های کوچک برداشته بر روی تخته‌پهن می‌کنند، در وسط خمیر یک‌تکه روغن می‌گذارند و مجدداً خمیر را تا می‌کنند و در ماهیتابه سرخ می‌کنند. چون این نان بعد از پختن پف می‌کند. 

نان کپوک

خمیر آرد مرکب از آب، نمک و آرد است که به‌صورت چانه درمی‌آوریم. بعد از پهن کردن بر روی تخته و دست، روی نان بند کشیده در تنور می‌پزند. این نان مخصوص بوده و فقط در منازل برای مهمانان مخصوص پخته می‌شود. 

 

* گزارش: علی فلسفی میاب/ مریم ابوالفتحی/ سهراب بناوند

انتهای پیام/

کد خبر 14010211395466

برچسب‌ها