بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس، شامگاه روز ۱۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۱ آیین اختتامیه هفته بزرگداشت شیخ مصلحالدین سعدی شیرازی با حضور و سخنرانی نماینده ولیفقیه در فارس و امامجمعه شیراز، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و شهردار شیراز برگزار شد.
امامجمعه شیراز: سعدی متعلق به همه بشریت است
آیتالله لطفالله دژکام نماینده ولیفقیه در استان فارس در آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی شیرازی اظهار کرد: «من معتقد هستم سعدی بزرگ برای همه بشریت است و ما میتوانیم برای بهرهبردن از ارزشهای انسانی سر سفره سعدی بنشینیم و از شخصیت، کلام و پیام سعدی بهره ببریم.»
نماینده ولیفقیه در استان فارس در آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی شیرازی اظهار کرد: «سعدی مرد بزرگی است و همه جهانیان شخصیتش را بزرگ میدارند؛ اگر کسی بخواهد بزرگی را کوچک کند خودش را کوچک میکند چراکه از شأن بزرگ کاسته نمیشود.»
امامجمعه شیراز ادامه داد: «در باب سعدی پرسشی برای ما ایرانیها مطرح است که این مرد بزرگ آیا بزرگ برای روزگار خودش بوده یا بزرگ برای انسانیت در همه جهان است؟ سعدی اگر بزرگ است برای جهان بشریت در همه زمانها بزرگ است اما ما باید به پاسخ این پرسش برسیم که امروز از بزرگی و شخصیت او چه بهرهای میبریم؟»
او بیان کرد: «من معتقد هستم سعدی بزرگ برای همه بشریت و انسانیت است و ما میتوانیم برای بهره بردن از ارزشهای انسانی سر سفره سعدی بنشینیم و از شخصیت، کلام و پیام سعدی بهره ببریم.»
امامجمعه شیراز گفت: «عمده آثار سعدی که در دسترس ما است از نظر مضمون و محتوا، مجموعه کاملی از حکمت عملی و اخلاق را برای ما با زیباترین شکل توضیح میدهد و اخلاق عمومی و اخلاق اختصاصی را میتوان از مطالب سعدی دریافت کرد.»
او یادآوری کرد: «برخی از فضایل است که همه انسانها باید بهصورت یکسان از آن بهرهمند باشند و هر کس از آن بهرهمند باشد در بین عموم مردم و جامعه ارزش، مقام و فضیلت پیدا میکند.»
دژکام گفت: «با بیان اینکه اخلاق اختصاصی در برخی از اقشار بیشتر مطالبه میشود، گفت: بنده پنج عرصه را از سخنان سعدی یادآور میشوم. اگر میخواهیم در اخلاق عمومی و اختصاصی با سعدی هم مشرب بشویم باید سرمان را بالاتر بگیریم که ما هم مشرب شیخ اجل سعدی در عرصههایی هستیم که از اخلاق سخن گفته است.»
او با بیان اینکه سعدی در باب هشتم کتاب گلستان میفرماید: «علم از بهر دین پروردن است نه از بهر دنیا خوردن»، ادامه داد: «باید باتوجهبه آثار فاخر سعدی به این موضوع بپردازیم که او چگونه عالم را تأدیب میکند.»
نماینده ولیفقیه در استان فارس با اعتقاد به اینکه غزل عرصه نوعی صفا کردن و حرف عاشقانه زدن است، گفت: «در غزلیات سعدی نگاهی به مسئله غیرت، عفت و حیا موج میزند و ما اگر میخواهیم هم مشرب سعدی باشیم باید عشقورزیهایمان هم سعدی گونه باشد.»
دژکام با بیان اینکه غزلیات سعدی خالی از نکات عشقورزی اخلاقی نیست، گفت: «ابیاتی که سعدی در غزلیات خود آورده است، تذکر نسبت به ارزشهاست و نمیتوانیم سعدی و وارثان سخن سعدی را به سخره بگیریم چراکه اگر این کار را کنیم خودمان را به سخره گرفتهایم.»
او با طرح این پرسش که حاکمان چگونه در این مجال آرامگاه باید تأدیب شوند، گفت: «قدم در آستان و بارگاه سعدی گذاشتن یعنی به چوب ادب سعدی ادب شدن. سعدی این چوب را برداشته و به جان حاکمان افتاده است و به آنها تأکید میکند که باید عدالت داشته باشید و اگر عدالت را به فراموشی بسپاریم چیزی برای ما باقی نخواهد ماند.»
دژکام با اشاره به اینکه حاکمانی که در عرصه مدیریت هستند باید از آثار سعدی پند بگیرند، گفت: «ممکن است خیلیها در روزگار ما به آرامگاه سعدی بیایند اما پیام سعدی را با خود نبرند. اگر پیام سعدی را نگیریم گرفتار هستیم و از پادشاهان اگر کسی آب هم بخواهد بخورد که بهحکمقانون و شرع نباشد خطاست.»
او بیان کرد: «امروز برخی مسئولان میلیاردها میلیارد میخورند و خیال میکنند خطا نیست. سعدی با امثال این افراد دستبهیقه است.»
دژکام با اعتقاد به اینکه تعریف عدالت در آثار سعدی به معنای مطابق قانون بودن است، گفت: «سعدی سادهترین تعریف از عدالت را ارائه میدهد و در تلاش است تا حکمتی عملی با زیباترین شکل را ترسیم کند و توضیح دهد؛ وی میکوشد که اخلاق عمومی و اخلاق خصوصی را در جامعه گسترش دهد.»
جهانگیر شدن زبان شیرین فارسی توسط سعدی
سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیز اظهار کرد: «جهانگیر شدن زبان شیرین فارسی را مدیون شیخ اجل سعدی هستیم.»
شهردار شیراز با اعتقاد به اینکه شیراز شهر گنبدهای فیروزی است، گفت: «شهر شیراز در آستانه فرارسیدن هفته شیراز همانند سالهای گذشته پذیرای میهمانان در فصل اردیبهشت و بزرگان و مفاخر شهر در این ایام است که هر یک گرامی داشته میشوند.»
او ادامه داد: «بهعنوان شهردار این شهر سعدی را ستایش میکنم. ما از او درس میگیرم چراکه در زمانهای که اغلب شعرا عزلتنشین بودند و بیشتر انزوا را پیشه گرفته بودند سعدی شیراز با رویکرد اجتماعی؛ سفرها، دیدهها و شنیدهها را روایت کرد و میتوان گفت جهانگردترین، دنیادیدهترین، سخنرانترین شاعر ایرانی و فارسیزبان است.»
اصنافی بیان کرد: «سعدی به درد همه جامعه توجه میکند و بیتفاوت از کنار مسائل فرهنگی و معضلات اجتماعی عبور نمیکند و هوشمندانه، ظریف و دقیق بهگونهای سخن میگوید که گویا برای امروز ما سخن گفته است. در واقع سعدی برای دردهای جامعه نسخه تجویز میکند.»
شهردار شیراز گفت: «شیراز پایتخت ادب و هنر است چراکه در وجود خود گوهری مانند سعدی و حافظ را دارد.»
کارنامه ۲۵ساله سعدی شناسی
کوروش کمالی سروستانی مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس نیز اظهار کرد: «۲۵ سال از اجرای مستمر این رویداد علمی و فرهنگی و هنری میگذرد و در این ۲۵ سال، کارنامه سعدی شناسی، حکایت از همراهی یاوران و عالمان این سرزمین با این رویداد تاریخی را دارد.»
او ادامه داد: «بزرگانی که برخی به لطف خداوند همچنان، حضور پر رونقشان، خوان سعدیپژوهی را میآراید و برخی، ما را در حسرت انفسی دیدارشان باقی نهاده، به دیدار محبوب ازلی، شتافتهاند.»
کمالی سروستانی ابراز کرد: «امید است که مرکز سعدی شناسی با همکاری و همدلی همه مدیران، سعدی دوستان و سعدیپژوهان بتواند به ضرورتهای انجام نشدهای بپردازد که در کارنامه سعدیپژوهی جایشان خالی است.»
مدیر مرکز سعدی شناسی در رابطه با اقدامات انجام شده در این مرکز اظهار داشت: «تدوین و انتشار دانشنامه سعدی، جمعآوری کلیه نسخ خطی سعدی در ایران و جهان، برای استفاده محققان، تصحیح کلیات سعدی با همکاری سعدی پژوهان، تلاش برای عمومی کردن زندگی، آثار و اندیشه سعدی با همکاری هنرمندان عرصههای مختلف بهویژه خوشنویسان و نقاشان و طراحان، موسیقیدانان، خوانندگان سنتی و پاپ، ساخت سریال، فیلم سینمایی، انیمیشن و تولید محتوای مناسب بر اساس زندگی و آثار سعدی و تکمیل و تجهیز کتابخانه تخصصی سعدی در جوار آرامگاه سعدی، ساخت موزه سعدی طراحی و اهدا نشان سعدی با همکاری سعدی شناسان، نویسندگان و هنرمندان برجسته کشور و حمایت از پایاننامههای دوره دکتری و نیز چاپ کتابهای ارزشمند در مورد زندگی و آثار سعدی را از جمله اقدامات این مرکز طی سالیان اخیر برشمرد.»
جهان به پیامهای انساندوستانه سعدی نیازمند است
در پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی که توسط حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آرامگاه این شاعر بلندآوازه قرائت شد، آمده است: «پیامهای انساندوستانه و اخلاقمدار سعدی، میتواند در جهان خسته از خشونت و افراطیگرایی امروز، بیشتر مورد توجه جهانیان قرارگیرد؛ جهانی که عرصه «نبرد ارادهها» و «جنگ روایتها» است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام افزوده است: «زبان و سخنِ سعدی نسخهای حیاتبخش برای زمانه ماست. سعدی در مقابل ظلم بیدادگران میایستد و باورمند به خدمت خلق و حاکمیت مردم است.»
اسماعیلی ادامه داد: «او و حافظ، هر دو دغدغه انسانِ آزاد دارند. هر دو از ستمی که بر انسانهای روزگارشان میرود در رنجاند؛ هر دو از دروغ و تزویر و ریا بیزارند و هر دو به تعالی انسان و آزاد بودن اندیشه انسانی تأکید میورزند.»
او خاطرنشان کرد: «از سعدی نهتنها شیوه سخنگفتن که شیوه زندگیکردن را باید آموخت.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «ازاینرو، بزرگداشت شیخ اجل و برگزاری روز سعدی را نباید رخدادی صرفاً گاهشمارانه تلقی کرد، بلکه این نامگذاری و آیینهایی ازایندست را باید دستمایه نگرشی تازه به زیستن قرارداد؛ زیستنِ سرشار از شور و معنا و انساندوستی و خداباوری.»
اسماعیلی افزوده است: «نام سعدی و آثار گرانبهایش دیر زمانی است که حافظه تاریخی جهان را مزیّن ساخته و این افتخاری سترگ است که تا امروز و همیشه تاریخ، مایه مباهات همه پارسیزبانان خواهد بود.»
در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی شیرازی همچنین آمده است: «آغاز اردیبهشت به نام نیک شاعر و سخنوری نامبردار شده است که سایهسار شعر و سخنش نهتنها شعر و ادب پارسی که بلندای ادبیات جهان را هم درنوردیده و به مدد مکتب رندی و لطیفه آرزومندی، نامش نهتنها افتخار ایرانزمین که فخر بشریت است.»
اسماعیلی در ادامه این پیام اعلام کرده است: «نام سعدی و آثار گرانبهایش دیر زمانی است که حافظه تاریخی جهان را مزیّن ساخته و این افتخاری سترگ است که تا امروز و همیشه تاریخ، مایه مباهات همه پارسیزبانان خواهد بود.»
او ادامه داد: «این حقیقتی است که زبان فارسی پس از فردوسی مدیون سعدی، شهریار ملک سخن است و ما ایرانیان بعد از گذشت هفت قرن هنوز با سعدی زندگی میکنیم و با زبان او سخن میگوییم.»
از منظر این عضو کابینه، کلام سعدی با آن که مشحون از مضمونهای بلند معنوی و نکتههای ژرف اجتماعی است، از دیدگاه زیباییشناختی و هنری نیز نامبردار است و از همین رو این شاعر بزرگ به شایستگی در مقام استاد مسلّم سخن، بر ستیغ شعر فارسی ایستاده است.
اسماعیلی در این پیام افزوده است: «سعدی را باید نماد خردورزی، کرامت و منزلت انسانی دانست. سعدی پرچمدار عدالت است و گلستان او بابی برای آیین کشورداری است.»
او ادامه داد: «عدالتگستری، مددجویی از رأی خردمندان و اصحاب اندیشه، آزمودن صاحبمنصبان و دولتمردان قبل از گماشتن ایشان بر مناصب، تدبیر در مواجهه با دشمن و دوری گزیدن از مغرضان؛ بخشی از آموزههای اوست.»
اسماعیلی خاطرنشان کرد: «اندرزهایی که سعدی میدهد در پاسداشت فضایلی است که آدمی را از دیگر آفریدگان خداوند متمایز میسازد و برخورداری از آن فضایل است که او را به مقامی میرساند که فرشته را نیز به آن راه نیست.»
در این پیام همچنین آمده است: «سعدی هیچگاه از جاده شریعت و اسلام خارج نشده است. سخنانش مستند به آیات و روایات است و بهرهمندی او از احادیث در بوستان و گلستان، بهاندازهای است که با درنظرگرفتن حجم این دو کتاب، به جز مثنوی مولانا دشوار است شاهکاری را یافت که بهاندازه این دو اثر مشحون از مضامین و مبانی حدیث باشد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام اعلام کرده است: «روز بزرگداشت شیخ اجل، سعدی شیرازی را بر تمامی فارسیزبانان بهویژه دوستداران فرهنگ و ادبیات ایرانی تبریک میگوییم و تقارن روز اول اردیبهشت را با شبهای پربرکت قدر و ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، فرصتی بیهمتا میدانم برای تهذیب نفس و نیل به کمالات انسانی؛ خاصه ازآنرو که حکمتهای علوی در سرودههای سعدی بیشمار است و این شهسوار بیبدیل عرصه نظم و نثر فارسی، متأثر از بلاغت و مفاهیم متعالی کلام امام علی (ع) بوده است.»
در بخش پایانی این پیام آمده است: «امید آن که به شعر سعدی از وجه تعلیمی آن نیز بنگریم و میراث عظیم اجتماعی و اخلاقی او را بیشتر موردتوجه قرار دهیم. پند سعدی را که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است ارج مینهیم.»
در آخر، آیین بزرگداشت یادروز سعدی با اجرای گروه آهنگ اشتیاق با خوانندگی علیرضا قربانی در جوار آرامگاه این شاعر پُرآوازه ایرانی پایان یافت.
انتهای پیام/