ظرفیت‌های مغفول اردبیل در گردشگری خارجی

علاقه‌مندی علویان ترکیه برای سفر به شهر اردبیل و زیارت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یادآور ظرفیت‌های مشابه و مغفول در گردشگری خارجی است که با توجه به آنها می‌توان از این ظرفیت بهره‌برداری قابل توجهی انجام داد.

ورود گردشگران خارجی به کشور یکی از مهم‌ترین نیروهای محرکه موتور صنعت گردشگری است. مقایسه بین گردشگری داخلی و خارجی تفاوت‌های این دو را آشکار می‌کند، به نحوی که در گردشگری داخلی با وجود فعالیت و سودآوری برای تاسیسات گردشگری، اقتصاد فعال در این حوزه داخلی بوده و درون سیستمی عمل می‌کند، انگار که هیچ سرمایه‌ای از بیرون به این اقتصاد تزریق نشود و فقط در داخل کشور چرخه اقتصادی اتفاق بیفتد، مهم‌ترین تفاوت این دو نوع گردشگری را می‌توان در همین نکته و به ویژه در توان ارزآوری گردشگری خارجی مشاهده کرد، امری که در اقتصاد کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. 

علاوه بر مسئله اقتصادی، گردشگری خارجی می‌تواند در معرفی فرهنگ، آداب و رسوم کشور به دنیا، توسعه روابط و تغییر نگرش جهانیان به کشور در مقابل تبلیغات منفی رسانه‌ای بسیار موثر عمل کند. کشور ما به عنوان کشوری متمدن و در جایگاه خاص جغرافیایی خود، اشتراکات فرهنگی بسیاری با ملت‌های گوناگون، به ویژه کشورهای همسایه دارد، این ظرفیت فرصت مهمی در جذب گردشگر خارجی است که به نظر می‌رسد مغفول مانده و آنچنان که باید به آن توجه نشده است. 

جمعیت علویان در ترکیه و سایر کشورها یکی از ظرفیت‌های مغفول در گردشگری خارجی ایران است. علویان در کشور ترکیه جمعیتی حدود ۲۵ میلیون نفری دارند و با توجه به اعتقادات مذهبی و فرهنگ مشترک برای سفر به ایران به ویژه شهرهایی مثل اردبیل و مشهد علاقمند هستند. آن‌ها با توجه به اعتقادات مذهبی خود احترام خاصی به شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل قائل هستند و یکی از اهداف گردشگری خود را اردبیل و زیارت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تعیین می‌کنند. 

مسئولان استان اردبیل در سال‌های گذشته برای هموار کردن مسیر سفر علویا ترکیه به اردبیل تلاش بسیاری کرده‌اند، امام جمعه اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان که به خوبی از این ظرفیت اطلاع دارد یکی از پیشگامان در بهبود شرایط برای سفر علویان به اردبیل است، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز با پیگیری امور به دنبال استفاده حداکثری از این فرصت است، اما به نظر می‌رسد که لازم است با کسب مجوز از نهادهای بالادستی شرایط ویژه‌ای برای سفر علویان به اردبیل و البته شهر مقدس مشهد فراهم شود. 

علویان در اردبیل به زیارت بقعه شیخ صفی می‌روند، در کنار مقبره شاه اسماعیل قربانی می‌کنند، شعرهای شاه اسماعیل را در کنار مزار او می‌خوانند، ساز قوپوز - که به اعتقاد آن‌ها ساز مورد علاقه شاه اسماعیل بوده – می‌نوازند و تقاضا می‌کنند که اجازه اجرای آیین‌های اعتقادی‌شان در این مجموعه به آن‌ها داده شود. به نظر می‌رسد که اگر این شرایط برای گردشگران علوی در ایران به ویژه در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی فراهم شود، با توجه به جمعیت بالای علویان و علاقه آن‌ها به حضور در اردبیل، شاهد حضور خیل عظیمی از این گردشگران در استان خواهیم بود که می‌تواند ارزآوری خوبی داشته باشد و موتور اقتصاد گردشگری را به حرکت دربیاورد. 

علاوه بر این نیاز است که با تغییر نگرش نسبت به امر گردشگری خارجی در سطح کلان، در سایر زمینه‌ها، مثل تسهیل در صدور ویزا برای مبداهای ویژه‌ای که هدف توسعه گردشگری خارجی ما هستند، اقدامات هدفمند و اساسی صورت بگیرد. ایجاد پروازهای مستقیم به شهرهای هدف گردشگران، تعیین امتیازهایی برای آن‌ها، تعریف تورهای اختصاصی برای این نوع سفرها، افزایش تبلیغات و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های کشورهای هدف و دعوت رسمی از سوی مسئولان و مقامات رسمی کشور، همه و همه راه‌هایی هستند که برای بهره‌برداری از ظرفیت گردشگران خارجی، به ویژه گردشگران هدف مثل علویان باید رفت. 

علاوه بر موارد بیان شده، در مثال گردشگران علوی و علاقه آن‌ها برای سفر به اردبیل می‌توان به این موضوع توجه کرد که ظرفیت‌های مشابه زیادی نیز در گردشگری خارجی وجود دارد. فرهنگ‌های مشترک در کشورهای همسایه، زبان‌های مشترک، آداب و رسوم مشترک و گردشگری موسمی از جمله مواردی هستند که برای استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری خارجی می‌توان به آن توجه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010221292221

برچسب‌ها