شانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن در شرق گلستان برگزار شد

شانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان برگزار شد و با معرفی اسب‌های برتر پایان یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این جشنواره روز یکشنبه 25 اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور فرهاد شیبک فرماندار شهرستان کلاله، رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، قاسمعلی برزمینی مدیرکل ورزش و جوانان استان، جمعی از مسئولان و همچنین حضور پرشور علاقه‌مندان در مراتع سرسبز روستای صوفیان شهرستان کلاله در شرق استان گلستان برگزار شد.

در این جشنواره یک روزه بیش از 200 راس اسب‌ از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، تهران، البرز، فارس و اصفهان در ۱۰ دور نریان و مادیان با هم رقابت کردند.

این رقابت‌ها در ۱۰ دور شامل دور اول کره‌های مادیان پای مادر، دور دوم کره‌های نریان پای مادر، دور سوم کره‌های یک ساله مادیان، دور چهارم کره‌های یک ساله نریان، دور پنجم کره‌های ۲ ساله مادیان، دور ششم کره‌های ۲ ساله نریان، دور هفتم مادیان سه تا پنج ساله، دور هشتم نریان سه تا ۶ ساله، دور نهم مادیان ۶ سال به بالا و دور دهم نریان ۶ سال به بالا برگزار شد و به رتبه‌های اول تا سوم در زیبایی با مشخصات مد نظر جوایز ارزنده‌ای اهدا شد.

در دور اول «شادلان»، در دور دوم «خان صوفیان»، در دور سوم «شادی گُز»، در دور چهارم «عشق‌آباد»، در دور پنجم «آلتین آی»، در دور ششم «بامداد سیاه‌پوش»، در دور هفتم «سعادت سیاه‌پوش»، در دور هشتم «افشارطوس سیاه‌پوش» و در دور نهم «دل آرای یاسین» توسط داور بین‌المللی از مادرید پایتخت اسپانیا به عنوان‌ اسب‌های اول انتخاب شدند.

در دور دهم که مهم‌ترین دور جشنواره زیبایی اسب ترکمن محسوب می‌شود با نظر داور از میان اسب‌های سیلمی «آرکا» اسب سردار آزمون فوتبالیست لژیونر گلستانی اول، «رها مهرپور» از شیراز دوم و «شاهوار نور» از البرز مقام سوم را به دست آوردند.

اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اصیل اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد. از گذشته نیز پرورش اسب نزد قوم ترکمن‌ ساکن گلستان رایج بود و امروز هم این استان در دنیا به پرورش مادیان مشهور است.

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14010226118632

برچسب‌ها