هنری که با عشق ماندگار شد

هنر نازک‌کاری یکی از رشته‌های پرپیشینه صنایع‌دستی در کردستان است که دارای جایگاه و قدمتی ویژه بوده و در طول سالیان متمادی اساتید و هنرمندان مختلفی در این عرصه فعالیت داشته و باعث شده‌اند تا این هنر اصیل و مردمی فراموش نشود.

یکی از هنرمندان این عرصه حسام حیدری است که در سال ۱۳۵۲ خورشیدی در منطقه هورامان متولد شد، او از سن ۱۲ سالگی وارد حوزه صنایع چوب شد و در سال ۱۳۷۲ هنر منبت و نازک‌کاری را به صورت حرفه‌ای شروع کرد؛ این هنرمند کردستانی ۲۳ بار موفق به اخذ نشان مرغوبیت اصالت ملی و یونسکو برای این دیار شده است. 

آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی میراث‌آریا با این هنرمند توانمند کردستانی است: 

آقای حیدری لطفا در مورد هنرتان توضیحاتی بفرمایید و چرا به این هنر نازک‌کاری می‌گویند؟ 

نازک‌کاری روشی از ساخت آثار چوبی است، در این هنر چوب را براساس طرح و نقش مورد نظر با استفاده از تکنیک‌های متنوع و مربوط به هنرهای چوبی و در مواردی با بریدن و اره نمودن قطعات نازک و ریز چوب با رنگ‌های متفاوت و نصب و جفت‌کردن آن‌ها در کنار یکدیگر بر روی زمینه، محصولات ظریف و نازک چوبی در نهایت دقت و زیبایی تولید می‌شود؛ قدمت این هنر زیبا بسیار طولانی است و همان‌طور که از آثار به جای مانده از دوران‌های گذشته می‌توان مشاهده کرد این هنر یکی از هنرهای اصلی در ساخت بناها و درب و پنجره‌ها به شکل کنده‌کاری و منبت‌کاری بوده است. 

از چه ابزار و چه نوع چوب‌هایی برای تولید استفاده می‌کنید و آیا چوب را خودتان تهیه می‌کنید یا سفارش می‌دهید؟ 

از ابزارهایی چون رنده‌دستی، گونیا، گیره، لیسه، میزکار و از انواع چوب‌های بومی مناطق زاگرس مانند چوب گردو، گلابی، سنجد وغیره استفاده می‌شود؛ این چوب‌ها در منطقه‌ای از کردستان وجود دارند و چوب‌شناس، آن‌ها را از بین چند هزار درخت تشخیص می‌دهد، وقتی چوب‌شناس چوب‌ها را برش و به ما تحویل می‌دهند، ما باید آن‌ها را به ضخامت‌های مختلف ببریم وبه مدت طولانی در سایه بگذاریم تا خشک شده و آماده کار شوند. 

معمولاً روی چه نوع کالاهایی تمرکز می‌کنید و سفارش می‌گیرید؟ 

محصولاتی از جمله تخته نرد، صفحه شطرنج، جعبه جواهرات و غیره به دلیل اینکه برندی شده‌اند. 

چه اقداماتی برای معرفی کارهای خود داشته‌اید و استقبال از خرید تولیدات شما چگونه است؟ 

بنده در نمایشگاه‌های متعدد داخل و خارج از کشور از جمله شهرهای اربیل و سلیمانیه عراق، شیراز، تهران، تبریز، اراک، اصفهان، کرمانشاه، سنندج، مریوان، کرج و… برای معرفی و عرضه آثار خود حضور داشته‌ام و همچنین از فرصت‌هایی چون فضای مجازی برای معرفی آثار خود بهره برده‌ام که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو بوده است. 

لطفا از مقام‌هایی که در این راه کسب کرده‌اید، بفرمایید؟ 

خوشبختانه طی چند سال اخیر با تلاش، عشق و پشتکاری که در این زمینه داشتم توانستم موفق به کسب ۲۳ مهر اصالت ملی و یونسکو شوم که این آثار شامل تخته نرد، رحل قرآن، قاشق چوبی، کیف زنانه دو عدد، قلمدان دو عدد، پیپ و جعبه چوبی، سینی چوبی، جعبه جواهرات، قنداق تفنگ، عصا سه عدد، جعبه کارت ویزیت، چوب‌سیگاری و دسته دنده ماشین است و همچنین گواهینامه نخستین فستیوال بین‌المللی خانه خلاق ایران را نیز کسب کنم. 

موفقیت را چگونه توصیف می‌کنید و دلیل موفقیت خود را در چه می‌بینید؟ 

از مهم‌ترین دلایل پیشرفت هر فرد موفقی داشتن انگیزه، پشتکار، اراده و ادامه دادن مسیر بدون خستگی و تلاش بی‌وقفه است که برای رسیدن به هدفش باید در نظر داشته باشد؛ خوشبختانه بنده نیز با تلاشی که در این زمینه داشته‌ام موفق به نمایش و عرضه محصولات خود با بهترین کیفیت به داخل و خارج از کشور شده‌ام. 

چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به این رشته از صنایع چوب دارید؟ 

نازک‌کاری یک فن و هنر است، علاقه‌مندان برای ورود به این هنر نیاز به آموزش و سپس کسب تجربه برای رسیدن به مهارت دارند و می‌توانند با خودباوری، پشتکار و خلاقیت، کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کنند. 

و سخن پایانی…

کردستان یکی از مناطق مستعد برای تولید و عرضه صنایع‌دستی در کشور است و قابلیت عرضه محصولات این استان در بازارهای ملی و بین‌المللی وجود دارد؛ امیداریم با همت هنرمندان و حمایت مسئولان بتوانیم برای معرفی هنر ارزشمند کردستان به تمام جهانیان، قدم‌های استوارتری در این راه برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010228348418

برچسب‌ها