صدور و تمدید 2168 پروانه تولید انفرادی و کارگاهی صنایع‌دستی در استان تهران

در استان تهران بیش از 15هزار هنرمند و صنعتگر داری مجوز در حال فعالیت در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که همین تعداد بالای هنرمندان معرف نقش پرنگ اقتصاد و اشتغال هنرهای سنتی در این استان است، صدور و تمدید 2168 پروانه تولیدانفرادی و کارگاهی در سال 1400 تنها بخشی از اقدامات معاونت صنایع‌دستی استان تهران در سال گذشته بوده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی

توسعه و ترویج صنایع‌دستی برای عموم شهروندان و همچنین بازآموزی و توانمندسازی مهارت‌های هنرمندان یکی از اهداف معاونت صنایع‌دستی استان تهران است که در همین راستا با استفاده از ظرفیت آموزشی در مدارس صنایع‌دستی، فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ ببیش از 1600 نفر در دو بخش آموزش شاغلین و آموزش کوتاه مدت در دوره‌های آموزشی شرکت کردند، که در پایان دوره به فراگیران گواهینامه آموزشی اعطا شد و تعداد زیادی از هنرجویان جذب بازار کار برای تولید صنایع‌دستی شدند.

 دوره‌ نحوه راه‌اندازی کسب و کار مجازی، تجاری سازی، طراحی محصول، طراحی شیشه و کارآفرینی از مهمترین کارگاه‌های آموزشی ویژه شاغلان صنایع‌دستی در استان تهران در سال گذشته بوده است.

معرفی برای دریافت تسهیلات 

با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های انجام‌شده در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، تعداد 448 از هنرمند به مبلغ 112179 میلیون ریال از منابع مشاغل خانگی، تبصره 18 قانون بودجه، بنیاد برکت و وام بلاعوض تسهیلات دریافت کردند.

از مهم‌ترین اقداماتی که میراث‌فرهنگی استان تهران طی سال گذشته در راستای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی استان در دستورکار قرار داد، معرفی جامع آثار هنری هنرمندان برای کسب مهر اصلت ملی بود که در این بین 32 اثر هنری موفق به کسب این نشان شدند.

 برگزاری رویداد آبگینه 1400

تهران به دلیل کارگاه‌های متعدد آبگینه به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید هنر شیشه و آبگینه شناخته می‌شود و شهر ورامین در بین شهرستان‌های این استان به عنوان شهر ملی آبگینه ثبت شده است، به همین منظور  رویداد ملی آبگینه 1400 یکی از مهمترین اقدامات معاونت صنایع‌‍دستی استان تهران برای شناسایی و انتخاب ایده‌های کاربردی و خلاق در تولید و طراحی محصولات آبگینه و شیشه بود که به مدت یک هفته با شرکت 150 هنرجو و فعال آبگینه در محل موزه آبگینه، موزه ملی و کارگاه‌های شیشه شهر ورامین برگزار شد و در پایان 3 ایده برتر انتخاب شد.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و صادرات صنایع‌دستی

یکی از اهداف معاونت صنایع‌دستی استان تهران فراهم کردن فرصت عرضه و فروش تولیدات هنرمندان در بازارهای داخلی با برگزاری نمایشگاه‌های موقت صنایع‌دستی است در همین راستا بیش از 30 نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی در استان تهران در سال 1400 برگزار شد که نمایشگاه ارتش‌های جهان، پل طبیعت، کاروانسرای شاه‌عباسی ری  پردیس علم و فناوری از مهمترین نمایشگاه‌های برگزار شده در استان تهران است. همچنین صادرات هنرمندان به سایر کشورها در 269 میلیون دلار به صورت چمدانی و از طریق گمرک بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1401032753071

برچسب‌ها