اهمیت انتقال تجربه پیشکسوتان به جوانان، از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره مفاخر میراث‌فرهنگی

ایران اسلامی از دیرباز مهد حضور اندیشمندان و نخبگان و بزرگان علوم بوده و است. آنچه امروز از میراث این نیاکان مانده به همت والای فرهنگ دوستان و مردان بزرگی حفظ شده که در پاسداشت این میراث سترگ با ژرف‌اندیشی و همت والا قدم در راه بزرگی گذاشته و میراث‌دار بزرگان فرهنگ و تمدن نسل‌ها و اعصار گذشته‌اند.

به‌یقین جهد و کوشش بزرگان و مفاخر فرهنگی است که چون برگ زرینی در تاریخ این مرزوبوم ثبت گردیده و پشتوانه‌ای غنی برای فرهنگ و تمدن کشور فراهم شده است. 

همت بلند دار که مردان روزگار/ از همت بلند به جایی رسیده‌اند

معرفی تکریم و بزرگداشت بزرگان و مفاخر فرهنگی کشور و اهتمام به این مهم توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از جمله اتفاقات خوب و ارزنده و ماندگار در کارنامه این وزارت خواهد بود. 

مقام عالی وزارت، مهندس عزت‌الله ضرغامی و قائم‌مقام، دکتر علی دارابی که در دوره مسئولیت خود در رسانه ملی حامی و پشتیبان همایش چهره‌های ماندگار بودند با حمایت و انتقال این تجربه به وزارت میراث‌فرهنگی و با عزمی راسخ این رویداد فرهنگی مهم را که به‌یقین در این مجموعه از گذشته مغفول مانده را احیا و زنده کردند. 

تأکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر ترمیم آسیب‌های روحی میراث‌فرهنگی و روایت این داشته‌های فرهنگی و کمک پیش‌کسوتان، نشان از شناخت صحیح ایشان و کالبدشکافی ساختار فرهنگی این وزارتخانه و همچنین مدیریت داشته‌ها و راهبرد عملیاتی در دوران گذار به یک ساختار سازمانی متعالی را دارد. بزرگداشت مفاخر در وزارتخانه‌ای که ماهیت فعالیت آن حفظ و احیای آثار و مفاخر تاریخی و برجسته است از مقدمات انجام این روایتگری و انتقال تجربه از سوی پیش‌کسوتان به نسل جوان است. 

هرچند اقدامات ارزنده دیگری همچون جشنواره یادگار (فیلم‌های مستند حوزه میراث‌فرهنگی) در طول زمان به فراموشی سپرده شده بود، با تشکیل دبیرخانه نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران‌زمین امید است تا این اقدام ارزشمند فتح بابی باشد که این جشنواره به‌عنوان رویکرد اصلی این وزارتخانه همه‌ساله و در سطح ملی به تکریم و معرفی پیش‌کسوتان و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی بپردازد. 

هم‌زمان با روز قلم و بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی فرصتی دست داد تا ما نیز به سهم خود در این سطور از اقدام ارزشمند و بجای مقام عالی وزارت و همچنین قائم‌مقام و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد فرهنگی مهم تشکر و قدردانی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1401041686514

برچسب‌ها