ظرفیت‌ها و پیش‌نیازهای رونق گردشگری مذهبی در اردبیل

گردشگری مذهبی یکی از شاخه‌های قدیمی و مهم صنعت گردشگری است که با توجه به ظرفیت‌ها و ساماندهی تخصصی پیش‌نیازهای این حوزه، می‌توان رونق آن را شاهد بود.

امروزه با توجه به ارزش افزوده صنعت گردشگری که یکی از صنایع سودآور بین‌المللی به شمار می‌رود، شاخه‌های مختلفی برای آن تعریف شده که هر منطقه بر حسب داشته‌ها و ظرفیت‌های خود در هر شاخه‌ای تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند تا جذب گردشگر و به تبع آن برخورداری از ثمرات این مهم را که غالب آن کسب درآمد از طریق ورود گردشگران است را فراهم آورد. 

یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری که به‌واقع می‌توان گفت درزمره قدیمی‌ترین حوزه‌های گردشگری است و در حال حاضر نیز در سراسر جهان از شاخه‌های مهم به شمار می‌رود، گردشگری مذهبی است که ریشه در باورها، اعتقادات و عقاید ایدئولوژیک افراد وابسته به ادیان و مذاهب مختلف داشته و این عوامل سبب می‌شود تا گردشگران به مقاصد فرهنگی و مذهبی عزم سفر کنند. 

گردشگری مذهبی ترکیب فرهنگ‌ها، باورها و اعتقادات مدرن و سنتی است که گردشگران این حوزه بر مبنای محورهای مذهبی منحصراً و یا به صورت ترکیبی به مکان‌های خاصی چون مقبره‌ها، امام‌زاده‌ها، مسجدها، کلیساها و غیره برای رفع نیازهای فرهنگی و مذهبی و بهره‌مندی معنوی به مقاصد دور و نزدیک سفر می‌کنند. 

با توجه به مزیت‌هایی که این نوع از گردشگری برای مناطق میزبان به همراه دارد، تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای معرفی چنین جاذبه‌هایی از مهمترین سیاست‌گذاری‌ها برای جذب گردشگران این حوزه است که کشورها و مناطق مختلف با بکارگیری این روش در تلاش برای جذب هر چه بیشتر گردشگران هستند؛ چرا که این امر از نظر معنوی گردشگران را به رضایت قلبی می‌رساند و در کنار آن، از لحاظ اقتصادی به نفع مناطق میزبان است. 

علاوه بر اینکه در این نوع گردشگری با ورود گردشگران به منطقه شاهد جذب ثروت با استفاده آن‌ها از تاسیسات پذیرایی و زیرساخت‌های اقامتی می‌شویم، در کنار آن، در این سفرها مبالغ زیادی هزینه خرید سوغات برای خود و خویشاوندان می‌شود و درآمد مناسبی نیز از این طریق به بازارهای مناطق میزبان سرازیر می‌شود ونیز با استفاده گردشگران از تاسیسات و مکان‌های گردشگری از این طریق نیز درآمد حاصل می‌شود. 

استان اردبیل به دلیل جای دادن چندین امامزاده، مقبره و اماکن مقدس مذهبی در خود و وجود آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و این مجموعه جهانی و در کنار آن آیین‌های ماه مبارک رمضان، عزاداری ویژه مردم این منطقه به ویژه در چند روز مانده به ایام ماه محرم، دهه اول محرم و عزاداری بزرگ مردم این خطه در روزهای تاسوعا و عاشورا که زبانزد همگان نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای مسلمان خارجی نیز است، ظرفیت تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی را دارد. 

شیخ صفی‌الدین اردبیلی که از عرفای نامی قرن هفتم هجری قمری بوده و همواره مریدان زیادی داشته، اکنون نیز مریدان شیخ از جای جای دنیا به ویژه از کشورهای حوزه قفقاز در مقبره ایشان در مجموعه مذهبی، تاریخی و فرهنگی شیخ صفی‌الدین اردبیلی حضور می‌یابند که این یک فرصت بزرگ برای رونق گردشگری در منطقه به شمار می‌رود چرا که هر چند این افراد به مقصد زیارت آرامگاه شیخ صفی به اردبیل سفر می‌کنند، اما از دیگر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری منطقه نیز استفاده می‌کنند که این امر عامل تقویت گردشگری خارجی و درآمدزایی در منطقه می‌شود. 

برگزاری مراسم خاص استان اردبیل در روزهای تاسوعا و عاشورا که در محله عالی‌قاپو که بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این منطقه واقع شده، نیز عاملی برای جذب گردشگران مذهبی به شمار می‌رود، به طوری که سالانه در این مراسم می‌توان عزادارانی را مشاهده کرد که از جای جای کشور و نیز کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان در این مراسم شرکت کرده‌اند. 

بر اساس آمارهای به دست آمده، مردم ایران گردشگری مذهبی را همواره در اولویت قرار می‌دهند که با توجه به ایدئولوژی حاکم در کشورمان با معرفی و تبلیغات قابلیت‌های استان در این حوزه، علاوه بر جنبه‌های اقتصادی و مالی، می‌توان شاهد تاثیرات مثبت فرهنگی رونق گردشگری مذهبی در استان نیز بود. 

با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت گردشگری مذهبی، ساماندهی تخصصی فعالیت‌ها برای رونق این نوع از گردشگری و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مناسب امری ضروری است که می‌تواند راهگشای رونق گردشگری مذهبی در منطقه شود و یکی از اولویت‌های اصلی در استان اردبیل برای شکوفایی صنعت گردشگری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010424292368

برچسب‌ها