مهر اصالت، تاییدی بر تخصص صنعتگر اردبیلی

مهدی نامور صنعتگر صنایع‌دستی از استان اردبیل توانسته است مهر اصالت بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی را دریافت کند.

مهدی نامور صنعتگر اردبیلی که در شاخه‌های مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کند در رویداد دو سالانه داوری مهر اصالت بین‌­المللی شورای جهانی صنایع‌دستی که این‌بار در شهر بخارا کشور ازبکستان برگزار شد توانست برای مجموعه ست لوازم تحریر یا همان مجموعه کتابت مهر اصالت دریافت کند، به بهانه این موفقیت گفت‌وگویی با این صنعتگر برجسته استان اردبیل داشته‌ایم.

آقای نامور درمورد رشته فعالیت خود و مدت زمان فعالیتتان در حوزه صنایع‌دستی بگویید؟

مجموعه‌ای متنوع از هنرهای دستی حوزه فعالیت من است و به مدت ۱۳ سال است که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنم، آثاری که تولید می‌کنم عمدتا در شاخه احجام، نقش برجسته چوب، قلم‌زنی و هنرهایی از این دست قرار دارد.

چگونه به دنیای صنایع‌دستی وارد شدید؟

از سنین پایین به صورت آماتور در این حوزه فعالیت می‌کردم و در دوران دانشجویی که مشغول تحصیل در رشته IT بودم یکی از اساتید دانشگاه وقتی آثار من را دید به حضور جدی‌تر در این حوزه تشویقم کردم و می‌توان گفت مشوق من برای شروع فعالیت حرفه‌ای در حوزه صنایع‌دستی بود.

آثار خود را در کارگاه تولید می‌کنید؟

کارگاه خانگی دارم و در این مکان مشغول به کار هستم، تا کنون برای ایجاد کارگاه مستقل اقدام نکرده‌ام.

این روزها مشغول تولید چه آثاری هستید؟

با توجه به اینکه به ایام ماه محرم نزدیک هستیم این روزها سفارش تولید دسته زنجیر دارم و بیشتر مشغول این کار هستم اما در کنار این کار مجموعه لوازم تحریر، چاقوی دست ساز، سایر وسایل مذهبی و سرقلیان نیز تولید می‌کنم.

فروش آثار تولیدی خود را چگونه انجام می‌دهید؟

بستگی به محصولات و زمان تولید دارد، اکثرا فروش اینترنتی انجام می‌دهم و برای مثال الان که نزدیک ماه محرم است سفارش تولید برای کشورهای عربی دارم و از طریق اینترنت آثار خود را به کشورهای عربی مثل عراق و بحرین عرضه می‌کنم. علاوه بر این سایر تولیدات خود را نیز از طریق عمده فروش‌ها به دست خریدار می‌رسانم و همچنین کلکسیون‌دارها نیز خریدار محصولات خاصی همچون چاقوهای تزیینی هستند.

در رویداد بین‌المللی داوری مهر اصالت شورای جهانی صنایع‌دستی در شهر بخارا کدام اثر شما موفق به کسب مهر اصالت شد؟

مجموعه‌ای به نام ست لوازم تحریر یا عنوان دیگر آن به نام مجموعه کتابت در این رویداد موفق به دریافت مهر اصالت شد که مجموعه‌ای از لوازم رو میزی برای میز تحریر است.

این مجموعه از چه جنسی و به چه شکلی تهیه شده است؟

مجموعه کتابت از جنس‌های مختلفی مثل فلز، استخوان، برنج و چوب تهیه شده است و آثاری مثل قلم، دوات، ملواق، قط‌زن، قلمتراش، کارد نامه بازکنی، مهر، شمعدان و جعبه که همه آنها کار دست است و به صورت دستی و با صرف زمان زیاد تهیه شده است.

این مجموعه و سایر کارهای خود را به چه قیمتی به فروش می‌رسانید و اینکه آیا درآمد شما از این فعالیت در حوزه صنایع‌دستی به عنوان یک شغل حرفه‌ای راضی کننده است؟

در حوزه صنایع‌دستی درآمد شاخه‌های مختلف متفاوت است ولی می‌توان گفت که اکثرا درآمد قابل قبول و یا حتی درآمد بسیار خوبی نصیب صنعتگر می‌شود که حاصل هنر و ممارست در تولید یک اثر فاخر است، به ویژه در صنعت‌هایی که با فلز انجام می‌شود ارزش‌گذاری آثار بالاتر است، برای مثال مجموعه کتابت که مهر اصالت شورای جهانی صنایع‌دستی را دریافت کرده است 400 دلار قیمت گذاری شده است و می‌توان در ماه 3 مجموعه از این نوع تولید کرد.

پیش از مهر اصالتی که در رویداد اخیر دریافت کرده‌اید چه جوایز، نشان‌ها و موفقیت‌های دیگری به دست آورده‌اید؟

نشان‌های ملی، جوایز جشنواره‌های دانشجویی و رویدادهای صنایع‌دستی مختلفی را پیش از این دریافت کرده‌ام که به عنوان مثال می‌توان به رتبه برگزیده دوازدهمین دوسالانه نگاره‌های چوبی کشور در سال 1394، دریافت نشان مرغوبیت صنایع‌دستی از داوران میراث‌فرهنگی در همان سال 1394، نفر دوم مسابقات ملی دانشجویی صنایع‌دستی در سال 1396، دریافت دو نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی در سال 1398، برگزیده اولین جشنواره ملی صنایع‌دستی از یاد رفته در سال 1399، دریافت دو نشان ملی مهر اصالت در سال 1400 اشاره کرد.

برای ادامه مسیرتان در حوزه صنایع‌دستی چه برنامه‌هایی دارید؟

یکی از کارهایی که اخیرا انجام می‌دهم احیای چاقو سازی در اردبیل است که بازار خوبی هم دارد و چاقوهای تزیینی دست‌ساز تولید می‌کنم و دوست دارم این کار را توسعه دهم، علاوه بر این با توجه به درخواست‌هایی که برای آموزش وجود دارد سعی می‌کنم در آینده صنایع‌دستی که در آنها تخصص دارم را به دیگران آموزش دهم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010426292639

برچسب‌ها