باز ستاندن هنر قالی‌بافی، التیام پیکر زخمی صنایع‌دستی

انفصال ساختاری قالی بافی از صنایع‌دستی به‌رغم سیرت و سرشت یکسانشان، موجب شده مضاف بر اینکه در سیاست‌گذاری‌های مربوطه انسجام لازم شکل نگیرد، تمایز میانشان نیز چندان روشن نباشد.

هنگامی که تن لطیف قالی ایران را از پیکر صنایع‌دستی جدا کردند و به دستان سرد و زمخت صنعت سپردند دیری نپایید که رقص دستان گرم زنان و مردان بافنده بر تار و پودش نیز سرد و عاری از احساس شد و سنگینی گره مشکلات رنگ از رخش ربوده و قامتش را خمیده کرد.

انفصال ساختاری قالی بافی از صنایع دستی به‌رغم سیرت و سرشت یکسانشان، موجب شده مضاف بر اینکه در سیاست‌گذاری‌های مربوطه انسجام لازم شکل نگیرد، تمایز میانشان نیز چندان روشن نباشد. افزون بر آن در آمار صادراتشان ابهام ایجاد شده و باعث شده ایران در برندسازی از محصولات صنایع‌دستی در بازارهای جهانی به کامیابی شایسته با ظرفیت‌ها، سبقه و پیشینه خود نرسد. جدایی اجباری قالی بافی از صنایع‌دستی بحرانی است که زندگی تمام اعضا را تحت تأثیر قرار داده و در این میان بیشترین آسیب را عضو جدا شده، از این شرایط دیده است در واقع این جدایی از یک سو باعث زخمی شدن پیکره صنایع‌دستی و از سوی دیگر موجب تحمیل فشار زیاد به قالی‌بافی برای نمایش ظاهری سازگاری با وضعیت موجود شده است فشاری که اگر قالی ایران زیر بار سختی‌اش تاب نیاورد و غالب تهی کند گرفتن عنان اختیار و تلاش برای جبران عقب ماندگی‌اش در دنیایی که رقبا به جای بالابردن کیفیت سعی در پا گرفتن جلوی پای یکدیگر و زمین زدن حریفان دارند دست نایافتنی خواهد بود.

با جست و جویی ساده در فهرست رشته‌های صنایع‌دستی وقتی به نام قالی بافی می‌رسیم دو ستاره در مقابلش خودنمایی می‌کنند کمی که پایین‌تر می‌رویم معنی آن دو ستاره با صراحتی تمام و کمال قلب دوستدارانش را به درد می‌آورد آری چنین نگاشته‌اند:

** از آنجایی که امور مربوط به رشته قالی‌بافی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است صدور مجوز در این رشته و زیر مجموع آن ممنوع است.

 

\"\"

تناقضی عجیب که در مقابل دیدگان بهت‌زده دلسوزان فقط نامی خاکستری از  این فرزند ارشد خانواده بزرگ و با اصالت صنایع‌دستی را باقی گذارده و به وضوح تمام، تن لطیفش به دستان زمخت صنعت سپرده شده است.

به راستی اگر هنر هر قوم را آیینه تمام نمای اوضاع و تجلی فرهنگ و تمدن آن قوم بدانیم، بی‌شک قالی ایران، که از تار و پود دل و جان متعادل، کمال یافته و زیبا پسند ایرانی برآمده و با زندگی و زنده اندیشی ملازمتی دیرینه داشته و همواره ره‌آوردی ارجمند و ارمغانی دائم برای تاریخ بشر بوده است این حق را دارد که در آغوش گرم و پر از عشق خانواده کهن و اصیل خود به رشد و بالندگی اش ادامه دهد و به روزگار شکوفایی خود برسد.

امید است قبل از شکستن قامت بلند قالی ایران در اثر سنگینی گره مشکلات بر تار و پودش بتوان با ثبات، آگاهی، برنامه منسجم و مدیریت قوی در خانواده‌ای دلسوز و با اصالت به این خمودگی ایستایی بخشید و رنگ پریده گل‌های باغ بهشتی‌اش را جان و جلایی دوباره داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401043072306

برچسب‌ها