عزم دولت سیزدهم برای ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی/ 50 شهر و روستای صنایع‌دستی ثبت خواهند شد

جلسات شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اگرچه از سال 1396 در معاونت صنایع‌دستی آغاز شد، اما با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم نیز با جدیت دنبال شد و با توجه به تاکید مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پنجمین جلسه شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی آذر ماه 1400 نیز برگزار شد.

خبرگزاری میراث آریا: با ثبت ملی روستاها و شهرهای صنایع‌دستی در واقع گام مهمی به سوی آشنایی با ظرفیت‌های حوزه صنایع‌‌دستی و برند‌سازی، رونق اقتصادی و شکوفایی فرهنگی این مناطق برداشته می‌شود و این ثبت ملی علاوه بر هویت‌‌بخشی و ایجاد تاثیر مثبت در زمینه جذب و تشویق بانوان، کارآفرینان و صاحبان هنر در این مناطق می‌تواند در دوران گذار از بیماری کرونا موجی از خوشحالی و امید را برای صنعتگران و مردم منطقه به همراه داشته باشد.

نباید فراموش کنیم که صنایع‌دستی نقش مهمی در تولید اشتغال و درآمدزایی دارد و چون یک صنعت پاک به حساب می‌آید رسیدگی به آنها ‌با توجه به ظرفیت‌های بی‌شمار کشورمان می‌تواند به توسعه اقتصادی هرچه بیشتر کمک کند.

همه می‌دانیم که ایران سرشار از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی متنوع است. کشور عزیزمان در تنوع محصولات صنایع‌دستی رتبه سوم دنیا را دارد و در این میان اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌بینیم بعضی شهرها در یک هنر خاص، شهرت ویژه‌تری دارند. شهرها و روستاهایی که به‌عنوان صنایع‌دستی‌شان معرفی می‌شوند این ویژگی را دارند. یعنی به نام آن هنری که مخصوصشان است به ثبت می‌رسند.

ثبت ملی 13 شهر و دو روستای صنایع دستی در دولت سیزدهم

از ابتدای تشکیل جلسات شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی از سال 1396 تا کنون در مجموع 67 شهر و روستای ملی در حوزه صنایع‌دستی ثبت شده‌اند که تنها در پنجمین جلسه این شورا که سال گذشته و در دولت سیزدهم برگزار شد، شاهد ثبت 13 شهر و دو روستای ملی صنایع‌دستی بودیم.

بر اساس آنچه در این جلسه گذشت، شهر خوی در آذربایجان غربی به‌عنوان شهر «قالی ریز‌ماهی»، اندیکا در خوزستان به‌عنوان شهر «دستبافته‌های عشایری»، رفیع به‌عنوان شهر «بوریا‌بافی» و شوشتر به‌عنوان شهر ملی «احرامی‌بافی» ثبت ملی شدند.

از استان سمنان نیز کلاته خیج  و مهدی‌شهر به ترتیب به‌عنوان شهرهای «دستبافته‌های سنتی» و «سوزن‌دوزی سنگسر»، از استان قزوین روستای اندج به‌عنوان روستای «گلیم الموت» و از استان مرکزی تفرش به‌عنوان شهر ملی «تفرشی‌دوزی» ثبت شدند.

در همان جلسه از استان کرمان شهرهای راور، شهربابک، کرمان، به ترتیب به‌عنوان شهرهای «قالی‌بافی»، «تراش فیروزه» و «شهر ملی صنایع‌دستی» و روستای قلعه‌گنج به‌عنوان روستای «حصیر‌بافی» ثبت ملی شدند.

روستای داویجان از استان همدان در پنجمین جلسه شورای راهبردی تعیین شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به‌عنوان روستای «مروار‌بافی» و شهر اردکان و بافق از استان یزد به ترتیب به‌عنوان شهرهای «کاربافی» و «حصیربافی» ثبت ملی شدند.

ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی پاسخ به مطالبه مردمی است

در حقیقت هدف از ثبت‌ ملی شهرهای حائز شرایط در حوزه صنایع‌دستی پاسخ به مطالبه عمومی و مردمی و همچنین دیده‌شدن هنر دست هنرمندان در سطح ملی و بین‌المللی‌ است.

«سامان‌دهی تولید و ارتقای کسب و کارها، ایجاد زیرساخت‌ها و بازارهای جدید از اهداف بسیار مهم حوزه معاونت صنایع‌دستی کشور به حساب می‌آید.
مسائلی همچون ثبت ملی شهرهای کاندید صنایع‌دستی و معرفی آن ها در سطح ملی و بین‌المللی، ارتقای کیفی محصولات صنایع‌دستی و مباحث فنی و تخصصی حوزه صنایع‌دستی بر عهده وزرات میراث‌فرهنگی است.

عزم جزم دولت سیزدهم در حوزه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی

 با توجه به اهمیت ثبت ملی شهرها و روستا ها در حوزه صنایع‌دستی در واقع می‌توان گفت اگر شهر و یا روستایی ملی و جهانی شد باید همه مسئولان پای کار بیایند و تمام عزمشان را در زمینه دیده‌شدن ظرفیت‌های پنهان صنایع‌دستی جزم کنند.

شاید برای همین است که در دولت سیزدهم علاوه بر این 13 شهر و دو روستایی که سال گذشته در حوزه صنایع‌دستی ثبت ملی شده‌اند، قرار است پرونده 50 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی را بررسی و در صورت موافقت اعضای شورای راهبردی به تعداد شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اضافه شوند.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این نوید را می‌دهد و در همین رابطه  می‌گوید: 50 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

او می‌افزاید: ایده ثبت ملی شهرها و روستاهایی ملی صنایع‌دستی از 1396 به همت مدیران و کارشناسان این معاونت آغاز شد و در حال حاضر 67 شهر و روستای ملی صنایع‌دستی ثبت شده‌اند اما این عزم در دولت سیزدهم تقویت شده و 50 پرونده جدید شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در جلسات تخصصی بررسی  خواهد شد و نتایج آن به مردم و فعالان صنایع‌دستی اعلام می‌شود.

جلالی با بیان اینکه دولت سیزدهم به حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی توجه ویژه‌ای دارد یادآور می‌شود: شخص رئیس‌جمهوری و نیز وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به این حوزه توجه ویژه‌ای دارند، برنامه‌های بسیار خوبی برای این حوزه تدارک دیده شده و به زودی شاهد نتایج خوب این برنامه‌ریزی‌ها خواهیم بود.

با صحبت‌های معاون صنایع‌دستی کشور به این نتیجه می‌رسیم که انگار قرار است شاهد یک انقلاب در ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی باشیم. شهرها و روستاهایی که هر کدام دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند و توجه به آن‌ها می‌تواند موجبات هرچه بیشتر رونق اقتصادی را فراهم کند.
 

انتهای پیام/

کد خبر 14010502622480

برچسب‌ها