به گزارش خبرنگار میراثآریا، علیرضا تابش امروز دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ در دومین روز نشست تخصصی مدیران پایگاههای ملی و جهانی که با حضور مدیران پایگاههای ملی و جهانی در سالن آمفیتئاتر وزارتخانه برگزار شد، بیان کرد: «پس از ۱۸ سال از حذف عنوان معرفی و آموزش هماکنون در قالب یک ستاد در وزارتخانه در حال فعالیت است و ۲۰ برنامه را مصوب و برای اجرای آنها برنامهریزی کردهایم.»
مشاور معاون میراثفرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی معرفی و آموزش را دو محور اصلی فعالیت ستاد هماهنگی معرفی و آموزش عنوانکرد و افزود: «یکی از اهداف مهم تاسیس سازمان میراثفرهنگی معرفی است که به هویتپذیری جامعه کمک میکند.»
او با اشاره به اینکه میراثفرهنگی به مثابه قدرت نرم است، ادامه داد: «در راستای آموزش باید به شیوههای جدید معرفی مجهز شویم همچنین در حوزه هویتسازی، داشتن پیوست فرهنگی و رسانهای موضوعی الزامی است که در حال تدوین آن هستیم. توجه به عنصر فرهنگی در کنار عناصر بصری نیز موضوع مهم دیگری است.»
تابش در ادامه تصریح کرد: «به دنبال نیازسنجی آموزشی برای همکاران در دو سطح هستیم. تولید محتوا برای فضای مجازی و آموزش غیرمستقیم به مخاطب و برای گروه سنی کودک و نوجوان را در راستای افزایش هویتپذیری جامعه در برنامه داریم.»
او ابراز امیدواری کرد که این همگرایی به همافزایی بینجامد و از معکوسسازی روند تولید محتوای مربوط به میراثفرهنگی از مصرف به تولید، همگرایی، استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود برای معرفی میراثفرهنگی کشور، اهمیت مخاطب استفاده از ظرفیت جامعه، همراه با افزایش نشاط عمومی و خلق خاطره جمعی بهعنوان راهبرهای اصلی این ستاد نام برد.
تابش همچنین به همکاری میان بخشی و امضای تفاهمنامه با انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان صداوسیما، دانشگاهها اشاره کرد و بر اهمیت مخاطب در تولید محتوا تاکید کرد.
مشاور معاون میراثفرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به تفاوت فرهنگی در شهرهای و اقلیمهای مختلف کشور ادامه داد: «مدیران باید به این مورد توجه کنند که چه محتوایی در چه ظرفی قرار بگیرد.»
معرفی چالشها، ظرفیتهای قابل فعالسازی و همگرایی بهعنوان محور اصلی فعالیت از دیگر مواردی بود که تابش به تشریح آنها پرداخت و از پیشبینیپذیری، دریافت و مدیریت برنامههای مرتبط با تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان، بازبینی جامع و ارزیابی وبسایتهای و درگاههای برخط، فهم ابزارها و امکانات نوین، حضور میراثفرهنگی در فضای متاورس، معرفی و ترویج آثار ناملموس فرهنگی به عنوانهای برنامههای آتی ستاد اشاره کرد.
او در پایان با تاکید بر همکاری با دانشگاهها و اهمیت مستندسازی و نیازسنجی خاطرنشان کرد: «جشنواره تولیدات چندرسانهای میراثفرهنگی امسال در یزد و در سالهای آتی در استانهای مختلف برگزار میشود.»
انتهای پیام/