مهندس ضرغامی: به مردم ری برای میراث‌فرهنگی غنی که دارند، تبریک می‌گویم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح پایگاه ملی محوطه باستانی ری، اظهار امیدواری کرد که با تبلیغاتی که روی این مجموعه صورت خواهد گرفت، آرام آرام جزو برنامه‌های همیشگی گردشگران قرار بگیرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از آتشکده ری در جمع خبرنگاران گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی بیش از ۳۵هزار اثر ثبتی تاریخی در حوزه میراث‌فرهنگی است که در نوبه خود ارزشمند هستند و ثبت ملی شدند. این پایگاه‌ها به لحاظ اهمیت‌های مضاعفی که بعضی از بناها و محوطه‌های تاریخی پیدا می‌کنند، از طرف ما یک پایگاه ویژه برای حفظ و نگهداری،  ترویج و پژوهش هستند.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «ما در حال حاضر ۱۰۰ پایگاه داریم که اکثر آن‌ها در سطح ملی و جهانی مشهور هستند و در اعتبارات، ردیف مستمر پیدا می‌کنند، هرچند اعتبارات ما محدود است.»

وی افزود: «از امروز آتشکده تپه میل که یک اثر باستانی ارزشمند است و از ریشه‌های هویتی ری، تهران و کل ایران محسوب می‌شود، یکی از پایگاه‌های رسمی ماست. از نزدیک که  آن را  بازدید کردم، دیدم حتما باید به یک سری از بخش‌هایش به لحاظ زیبایی شناسی، توجه ویژه داشته باشیم و آن را ترمیم کنیم.» 

او در ادامه سخنان خود گفت: «اینجا آتشکده است و آتش همواره مورد توجه بوده و در تمدن‌های بشری که شکل می‌گیرد، آتش یکی از ریشه‌های تمدن بشری و ارزشمند است و جایگاه دارد. قبل از اسلام آتشکده‌هایی در کشور وجود داشته که آیینی برای خود داشته‌اند و جزو میراث ناملموس ما به حساب می‌آیند. خیلی از این آیین‌ها مورد توجه است و ثبت می‌شود.» 

مهندس ضرغامی با بیان اینکه معماری اینجا 2هزار سال از عمرش می‌گذرد و دارای هویت است، تصریح کرد: «در کنار آیین‌هایی که بوده، اگر این آتشکده معرفی شود، ارزشمند است. من به مردم ری برای میراث‌فرهنگی غنی که اینجا وجود دارد، تبریک می‌گویم.» 

او در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «امیدوارم با تبلیغاتی که روی این مجموعه صورت خواهد گرفت، آرام آرام جزو برنامه‌های همیشگی گردشگران قرار بگیرد.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره حفاظت از منطقه تاریخی بی‌بی شهربانو نیز عنوان کرد: «حتما اولویت‌های دولت و وزارت میراث‌فرهنگی، توجه به محیط زیست و میراث‌فرهنگی است. هم وظیفه ماست و هم افکار عمومی حمایت می‌کند.» 

او اظهار کرد: «برخی از خدمات مورد نیاز مردم با بعضی محدودیت‌های ما ترکیب شده و با توجه به اینکه به محیط زیست این منطقه آسیب رسانده است، باید طرح جدیدی برای کل منطقه میراث‌فرهنگی ری طراحی کنیم که حداقل جلوی آسیب بیشتر به محوطه بی‌بی شهربانو را بگیریم و در آینده امکانات جایگزین پیدا کنیم. این منطقه یک منطقه خاص است و گردشگری زیارتی و مذهبی بسیار مهمی دارد. چندین بقاع متبرکه نیز در آن وجود دارد و باید برایش یک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم تا بتوانیم در درازمدت آن را سامان‌دهی کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010603957335

برچسب‌ها